AKUT LÄGE MED KP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

15
19
Scolopendra:
jespercarlssoon skrev:

Jag bor i gävle och dom tar inte emot reptiler och jag har ej bil 

Tågen från Gävle in till Stockholm går ju ganska ofta och tar bara 1½h om du behöver åka till veterinär kommunalt.
Det är väl vanligast att folk tar sina reptiler till Roslagstulls Djurklinik.

Mvh
Robin

1275
1725
Falk:
jespercarlssoon skrev:

ca 30-35 varma sidan och 25 på kalla sidan, ca 80-85%

vad kan jag göra för att han ska bli frisk? har hört att man ska bada dom i varmt vatten i en timme är det sant? funkar det?

Nej

4
1
Frusandqvist:
jeg har prövet det sammen og min hävede op i hovedet og medicinen virkede ikke så det var enten operation eller aflivning. og billigere at köbe en ny orm :) 

94
21
jespercarlssoon:
Hadara skrev:
Ormar får inte pollenallergi som människor haha xD nä detta är troligtvis en infektion i luftvägar. Något som måste behandlas med medicin. Kan du inte ta din orm till veterinär så måste du avliva den ifall den lider/är sjuk. För man får inte ha djur som går sjuka hemma utan behandling.. Detta är lagstadgat.

Du skriver ju själv att läget är akut som huvudrubik. Hoppas du hittar någon som kan köra dig till veterinär. Jag tyvärr ingen nära gävle. Men någon annan här kanske vet. 

Vet du vad det är för medecin som skrivs ut?

412
419
Hadara:

jespercarlssoon skrev:

Vet du vad det är för medecin som skrivs ut?

Det beror på vad din orm är sjuk i. 

94
21
jespercarlssoon:
Hadara skrev:

Det beror på vad din orm är sjuk i. 

vad brukas ge för antingen luftvägs innflamation eller förkylning?

412
419
Hadara:

jespercarlssoon skrev:

vad brukas ge för antingen luftvägs innflamation eller förkylning?

Jag kommer inte ens skriva ut det utan detta får du ta med en veterinär. Jag vet allt för många som sökt upp preparaten på egen hand och köpt från ebay(eftersom man måste ha recept i sverige) och gett själva utan koll på dosering eller utan blodprov eller liknande. Det kan sluta mycket dåligt. 

Ett veterinärbesök är ett måste. 

94
21
jespercarlssoon:
Hadara skrev:

Jag kommer inte ens skriva ut det utan detta får du ta med en veterinär. Jag vet allt för många som sökt upp preparaten på egen hand och köpt från ebay(eftersom man måste ha recept i sverige) och gett själva utan koll på dosering eller utan blodprov eller liknande. Det kan sluta mycket dåligt. 

Ett veterinärbesök är ett måste. 

jaha tycker bara att det är jobbigt om jag ska åka till stockholm för att få köpa något jag redan har hemma

412
419
Hadara:

Ja det är jobbigt med djur när dom blir sjuka men likaväl får man se till att ge dom den vård de behöver. 

Jag har behandlat en orm (efter besök hos veterinär) nyligen med antibiotika och det är väldigt exakta doser de ska ha, och även då kan de sluta illa. Det är mycket att tänka på beroende på vilken bakterie det är som orsakar sjukdomen så är de olika preparat. Ingen kan sitta här på nätet och spekulera över sånt. 

94
21
jespercarlssoon:
Hadara skrev:
Ja det är jobbigt med djur när dom blir sjuka men likaväl får man se till att ge dom den vård de behöver. 

Jag har behandlat en orm (efter besök hos veterinär) nyligen med antibiotika och det är väldigt exakta doser de ska ha, och även då kan de sluta illa. Det är mycket att tänka på beroende på vilken bakterie det är som orsakar sjukdomen så är de olika preparat. Ingen kan sitta här på nätet och spekulera över sånt. 

Okej får väll bli en tripp till vet så fort pengarna trilllar in

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild