Levande möss

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

5387
4126
Tropfrog:
Crippa skrev:

Vad har musen för chans när den slängs ner i ett litet terrarium eller en plastlåda utan gömställen? Den lär bli rejält sönderstressad av att springa runt i en liten låda med en stor orm i, det måste väl räknas som lidande? Alltså olagligt hur du än vrider och vänder på det kan jag tycka?

Jo, men om ormen inte äter dött så är det ju lidande inblandat i att inte ge levande också. Moment 22.

Dock tolkar jag det som att långsam svält till döds är ett större lidande än att hastigt bli uppäten av en orm.

Sen är det ju inte lidande som är förbjudet, utan onödigt lidande. Om ormen matvägra döda byten kan det väl knappast vara onödigt lidande att mata med levande, eller? Finns det någonting som heter nödvändigt lidande?

Mvh
Magnus 

117
99
Lancehead:
Tropfrog skrev:

Jo, men om ormen inte äter dött så är det ju lidande inblandat i att inte ge levande också. Moment 22.

Dock tolkar jag det som att långsam svält till döds är ett större lidande än att hastigt bli uppäten av en orm.

Sen är det ju inte lidande som är förbjudet, utan onödigt lidande. Om ormen matvägra döda byten kan det väl knappast vara onödigt lidande att mata med levande, eller? Finns det någonting som heter nödvändigt lidande?

Mvh
Magnus 

Det är ingen mänsklig rättighet att hålla ormar i fångenskap. 

504
396
Crippa:
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

Jag förstår att vissa ser orm som mer levande än en levande mus men båda är lika mycket djur så det är väl ingen skillnad om en orm dör av svält för att den inte vill äta döda byten än en levande mus som blir föda? Finns spindlar som äter ormar, hade ni ormägare tyckt det var okej att mata spindeln med levande ormar om jag hade en sån spindel hemma?

5387
4126
Tropfrog:
Crippa skrev:

Jag förstår att vissa ser orm som mer levande än en levande mus men båda är lika mycket djur så det är väl ingen skillnad om en orm dör av svält för att den inte vill äta döda byten än en levande mus som blir föda? Finns spindlar som äter ormar, hade ni ormägare tyckt det var okej att mata spindeln med levande ormar om jag hade en sån spindel hemma?

Nu är jag inte ormägare så jag slipper det dilemmat. Inte spindelägare heller.

Mvh
Magnus 

504
396
Crippa:
Tropfrog skrev:

Nu är jag inte ormägare så jag slipper det dilemmat. Inte spindelägare heller.

Mvh
Magnus 

Samma här! Jag vill bara ha det sagt att jag tycker det är bra att det är "förbjudet".

154
87
MaryJanee:
Crippa skrev:

Ja självklart.

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:
Kan alternativet till att ge levande föda vara att ge "pre-killed" föda? 

Jag kan (med min begränsade ormkunskap) inte komma att tänka på någon orm som faktiskt äter däggdjur medans bytet fortfarande lever. 
Kramare påbörjar ätandet efter det att bytet är dött, likaså ormar med gift väl?

166
54
Leoleopardgecko:
Levande möss som foder är en evighetsfråga och jag tror inte att länsstyrelsen/jordbruksverket lägger så stor vikt vid det då jag vet djurparker som utfodrar sina djur med levande möss. Jag skulle själv inte göra det, men jag förstår att man som privatperson överväger det mesta när djuret matvägrar. Sen kan man ju fundera på hur mycket uppfattning nyfödda pinkisar har egentligen...

Man får inte glömma att det är reptiler vi sysslar med, djur som är anpassade att överleva i flera månader utan käk och väska. KP's är väl allmänt känt att kunna matvägra ett par månader. 

161
107
Alex_ask:
Det är klart man kan mata sina djur med levande föda inget konstigt allts med det alla djur äter föda som nångång levt löjligt att hålla på gnälla om mata med levande eller ej jag matar mina djur med allt möjligt levande möss råttor ödlor andra ormar detta är vad dom äter i naturen och detta är vad dom får hemma hos mig också vare sig det är en mänsklig rättighet eller inte betyder ingenting för mig.

Dom endå som gnäller över att mata med levande är olagligt elakt bla bla bla är dom som sitter med en skäggagam och en majsorm seriöst ormfolk bryr sig knappast om det matas med levande eller dött enda anledningen dom matar med döt är av praktiska skäll när man ha många djur man slänger bara in fodret och går vidare sen tittar till så dom ätit.

1275
1725
Falk:
Alex_ask skrev:
Det är klart man kan mata sina djur med levande föda inget konstigt allts med det alla djur äter föda som nångång levt löjligt att hålla på gnälla om mata med levande eller ej jag matar mina djur med allt möjligt levande möss råttor ödlor andra ormar detta är vad dom äter i naturen och detta är vad dom får hemma hos mig också vare sig det är en mänsklig rättighet eller inte betyder ingenting för mig.

Dom endå som gnäller över att mata med levande är olagligt elakt bla bla bla är dom som sitter med en skäggagam och en majsorm seriöst ormfolk bryr sig knappast om det matas med levande eller dött enda anledningen dom matar med döt är av praktiska skäll när man ha många djur man slänger bara in fodret och går vidare sen tittar till så dom ätit.

Tar för givet att du är ett troll
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild