Tappat suget efter 22 år

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

63
135
Ghost:
Har för första gången på drygt på 22 år tappat suget att hålla på med reptiler. Vet inte om det bara är något tillfälligt eller om det kommer hålla i sig. Har nån annan upplevt eller upplever samma sak? Vad gjorde eller gör ni för att försöka hitta tillbaka?

194
165
JoakimLundgren:
Ghost skrev:
Har för första gången på drygt på 22 år tappat suget att hålla på med reptiler. Vet inte om det bara är något tillfälligt eller om det kommer hålla i sig. Har nån annan upplevt eller upplever samma sak? Vad gjorde eller gör ni för att försöka hitta tillbaka?

Jag har hållt på med akvarier i över 20 år. När intresset falnade rejält för några år sedan så väcktes istället mitt intresse för terrariehobbyn. Det kändes fantastiskt att få vara nybörjare igen och behöva plöja igenom litteratur och skötselråd för att lära sig något nytt. Jag har ff kvar två akvarium men just nu är det terrarieintresset som glöder mest.

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Visst fasen kan man bli "utbränd" på sina djur. Jag sålde iväg precis allt och tog ett break. Nu har suget börjat komma tillbaka, tog ett halvår ungefär.

63
135
Ghost:
McPede skrev:
Visst fasen kan man bli "utbränd" på sina djur. Jag sålde iväg precis allt och tog ett break. Nu har suget börjat komma tillbaka, tog ett halvår ungefär.

Ja just nu vill jag bara sälja av det mesta och ta ett sånt break. Det är därför en del av mina nyinköpta ormar och även Herptek-burkar ligger ute på annons här på TD. 

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Jag tappade suget ett tag, mycket för jag bodde ihop med en tjej som ogillade mina reptiler samt var på mig när jag kollade dokumentärer på tv, åkte på mässor etc.

Lösningen var att kasta ut henne och idag bor jag ihop med en tjej som accepterar, visar uppskattning och intresse :)

63
135
Ghost:
Jubari skrev:
Jag tappade suget ett tag, mycket för jag bodde ihop med en tjej som ogillade mina reptiler samt var på mig när jag kollade dokumentärer på tv, åkte på mässor etc.

Lösningen var att kasta ut henne och idag bor jag ihop med en tjej som accepterar, visar uppskattning och intresse :)

Helt rätt! :) Tvåbenta ödlor som inte får plats inuti ett terrarium ska man göra sig av med så snabbt det går.

Medlem i SHF
294
662
viper66:
Jag är skitless varje höst. Så less så jag kan skänka bort allt. Men då åker allt ner i dvala sen när våren kommer är man pigg och överlycklig igen 

953
1840
peter54:
Jag köpte min första reptil och byggde terrarium 1969. Körde på obrutet ända tills jag träffade min fru 1993 och hon sa att jag var tvungen att välja mellan henne och ormarna, så jag sålde allt. Det kändes okej några år, men 2002 började det verkligen suga i reptiltarmen igen, så vi gjorde en deal - jag fick bygga om ett utrymme i ett uthus till terrarierum förutsatt att inga reptiler någonsin kommer in i bostaden.

Drog på fullt spett i några år, hade 42 avelsdjur som mest, men det blev för mycket och jag orkade inte med, var nära att sluta då, men bantade antalet till ett dussin och där är jag fortfarande. Inga planer på att lägga av nu. :)

Mitt råd är att banta ner ordentligt, kanske bara spara ett par favoriter och känna efter så ett tag, jag tror du kommer över känslan då.

63
135
Ghost:
peter54 skrev:
Jag köpte min första reptil och byggde terrarium 1969. Körde på obrutet ända tills jag träffade min fru 1993 och hon sa att jag var tvungen att välja mellan henne och ormarna, så jag sålde allt. Det kändes okej några år, men 2002 började det verkligen suga i reptiltarmen igen, så vi gjorde en deal - jag fick bygga om ett utrymme i ett uthus till terrarierum förutsatt att inga reptiler någonsin kommer in i bostaden.

Drog på fullt spett i några år, hade 42 avelsdjur som mest, men det blev för mycket och jag orkade inte med, var nära att sluta då, men bantade antalet till ett dussin och där är jag fortfarande. Inga planer på att lägga av nu. :)

Mitt råd är att banta ner ordentligt, kanske bara spara ett par favoriter och känna efter så ett tag, jag tror du kommer över känslan då.

Tack för tipset! Det låter som en bra idé, har som sagt lagt ut en stor del av djuren här på TD och hoppas nån som nappar. 

143
154
TerraBygg:
Det är ju inte ngt "fel" med att tröttna. Prova att byta, har du ormar nu så skaffa pilgift eller ngt annat. Jag hade mycket djur för ca 25 år sedan, började plugga och djuren minskade. Hade mest pilgift några år och några regnbågsboor. Träffade en tjej och flyttade till Sala, behöll pilgiften men sålde ormarna (tror faktiskt att peter54 hämtade mitt sista terrarie då runt 2003). Efter några år flyttade vi till Linköping o när första barnet kom så försvann de sista terrariena. Skaffade ett terrarie för några år sedan och en dvärgskäggis och nu är jag igång igen... ;-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild