Zap har gått i "ide" (brumerar). Jag vill ha tips & råd tack! :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

15
0
The_Lizard:

Idag när vi kom hem så var Zap vaken & hade bajsat!!!

Glädjen var stor :)

Sen har han ätit & varit ute med oss och sprungit runt, klättrat i blommor m.m.

Undrar om ca 2 veckors brumering var nog för vår minsta älskling?! :)

225
4
ia_:

Kanske var en "power-nap", i ödlemått mätt... ;)

15
0
The_Lizard:

Ja det verkar så faktiskt. Idag har han varit framme & vaken...

Vet du om åldern har nåt med det att göra? Sover de längre om de är äldre?

225
4
ia_:

Äldre djur blir ju alltid slöare.

Så som jag läst till mig på diverse ställen behöver skäggisar i fångenskap egentligen inte brumera.
De gör det i naturen när det blir för kallt/varmt eller ont om föda i under vissa perioder. I fångenskap får de ju inte de problemen och har därför egentligen inget direkt behov av det.

MEN att de inte behöver ändrar inte tusentals år av evolution och genetisk kodning. De är alltså i princip genetiskt programmerade för att brumera och därför gör de flesta det även i fångenskap. 
Rent logiskt så skulle jag tro att det är av den anledningen de kan köra så olika tider. En del skäggisar brumerar ju aldrig i terrarie och en del ligger flera veckor. =)

15
0
The_Lizard:

Tack ia_  !!

225
4
ia_:

No probbs. =)

15
0
The_Lizard:

Zap återgick till brumeringen...

Han har typ sovit konstant sen i januari. Jag tar fram han 1 gång/vecka för att bada honom och då passar han på att dricka. Han var vaken en vecka för ett tag sen men sover nu igen.

Tycker det är trist och att det är hög tid för honom att vakna nu. Hur mycket kan de behöva sova, han är ju inte ens ett år.... :/

16
3
Henrikryhle:
Hej hej! Har en vuxen skäggis (fick honom som vuxen) Han lägger sig som en klocka i mitten på oktober och vaknar sent i februari eller mars trots att jag har konstant temp. Kalla sidan blir lite svalare på vintern så det är väl så han märker att det är dags. Denna vintern var han inte uppe en enda gång som jag märkte iallafall! Innan jag visste bättre så somnade han direkt efter att ha ätit zoophobas med sallad och sov vintern ut utan problem. Läste om brumering efter han somnat den gången så var lite nojjig men lät honom sova Klart man ska undvika det men den vintern somnade han smal och vaknade väldigt mycket fetare över hela kroppen. ^^ Inte svullen utan hälsosamt. :) Så det behöver inte vara en katastrof och de kan sova väldigt länge utan att de behöver väckas. De läker tex tappade klor när de brumerar så jag tror inte man ska väcka dem i onödan. Brukar ge honom ett varmt bad första dagen han är vaken och sen är det full fart. :) 

1159
626
Temla:
Jag tror absolut INTE att man ska väcka dom när dom brumerar, åtminstone inte 1 gång i veckan. Möjligen om dom sover längre än 3 månader (och är friska) kan man väcka dom för att se om dom är törstiga. Kroppen går ner i sparlåga när ett djur brumerar, att hålla på och väcka det stup i kvarten måste vara extremt stressande för kroppen. Jag liknar det vid att väcka en människa en gång i timmen under nattsömnen. Jag tror man förstör hela processen.  Djuren är "gjorda" för att brumera, det är ingen som väcker dem med vatten i naturen. Friska djur klarar en brumering utan problem. Dock ska man vara försiktig med sjuka djur som kanske inte klarar att vara utan näring och vätska så länge. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild