Frakta stora glasterrarium.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

239
197
Danpss:
Ska snart hämta ett lite större glasterrarium jag beställt. Tanken kom då upp hur man hur man gör för att skydda det på bästa sätt så det inte spricker under transport med bil. Hur har ni andra gjort?

66
49
Thor:
Jag vet inte hur stora du menar men när jag fraktade ett som var 1,2 el 1,3m långt så sågade jag till en träskiva som det stod på under transporten. Det fungerade bra men kanske blir svårt om det är mycket större.

2966
1648
Hoggaforfan:
Försiktigt ;-)

Bygg en frigolitlåda och ställ det i? Det viktiga är att det står på något mjukt och så att det inte kan röra sig.
Jag satte ett i baksätet, går det precis in där så är det toppen. 

52
30
Pabo:
Nu har jag mest kört akvarium men jag köper billiga liggunderlag på biltema eller xxl och ställer dom på och sen lindar jag in resten med liggunderlag och silvertejp. 

34
14
gecko01:
När jag körde hem mitt 120*60*60 glasterrarie så vek jag bara ner ena delen av baksätet och ställde in det. Så bara en filt i bakkant ifall det skulle glida mot bakluckan =p bilen var en Volvo 945 och körtiden var ca 1 1/2 timme =p

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Som ovan säger, pakitera in med liggunderlag och filtar. Även trasmattor fungerar bra i det syftet. Se till att det inte kan glida runt i bilen du fraktar det i. Eller studsa för den delen.
Sen ska man väll låta bli att köra i alla potthål man ser längs med vägen sen! =)

205
203
Micke_E:
Och det är viktigt att det inte kommer in något smågrus eller annat som kan spräcka glaset.  

52
30
Pabo:
Micke_E skrev:
Och det är viktigt att det inte kommer in något smågrus eller annat som kan spräcka glaset.  

Ja ett gruskorn kan få förödande konsekvenser, just därför jag gillar liggunderlag. 

197
111
Wirre:
På tex Statoil kostar det ca:380 kr att hyra en liten skåpbil i 4 timmar.
Ställ terrariumet på en filt, skjut det mot hytten med ett mellanlägg imellan och bulla upp med filtar på sidorna.
OM du måste tvärnita ska inte terrariumet kunna glida framåt. Om du svänger för kraftigt ska inte glaset kunna glida åt någon sida.

Om du väljer en vanlig personbil:
Det du ska tänka på är att bottenskivan ska stå på en ren och jämn yta. Försök inte knixa in ett terrarium i en bil som är för liten. Det kommer med stor sannolikhet sluta illa.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Jag hade beställt det  omonterat och fraktat rutorna mella frigolitskivor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild