Morelia viridis, juvenilterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

496
213
David:
Hoggaforfan skrev:

Silikona direkt på glaset håller bättre men se till att du kan skära bort panelen vid behov så något mellanrum mellan panel och glasbit tex en tandpetare. 

Fick mina paneler idag och det står mycket riktigt i beskrivningen att man ska ha en luftspalt mellan panel och tak så luften kan cirkulera runt panelen. Den ska alltså inte sättas direkt mot taket vilket jag sett andra göra. På bilden har de satt nån mutter mellan tak och panel. 

Tror du det funkar att cilikona panelen mot glaset med en luftspalet på ca 4mm, eller blir det för stor glapp. Tänker då på hållfastheten, blir ju en ganska bred fog eller vad man ska säg.

Tänkte ta nån bit plastglas som är 4mm och lägga mellan och sen silikona panelen mot glaset. 

Ett alternativ skulle kunna vara att använda Neodymmagneter, silikona fast en sån i varje hörna och sen en motsvarande på andra sidan glaset. Vet dock inte om det skulle funka.

2966
1648
Hoggaforfan:
David skrev:

Fick mina paneler idag och det står mycket riktigt i beskrivningen att man ska ha en luftspalt mellan panel och tak så luften kan cirkulera runt panelen. Den ska alltså inte sättas direkt mot taket vilket jag sett andra göra. På bilden har de satt nån mutter mellan tak och panel. 

Tror du det funkar att cilikona panelen mot glaset med en luftspalet på ca 4mm, eller blir det för stor glapp. Tänker då på hållfastheten, blir ju en ganska bred fog eller vad man ska säg.

Tänkte ta nån bit plastglas som är 4mm och lägga mellan och sen silikona panelen mot glaset. 

Ett alternativ skulle kunna vara att använda Neodymmagneter, silikona fast en sån i varje hörna och sen en motsvarande på andra sidan glaset. Vet dock inte om det skulle funka.

Magnet tror jag rostar men är osäker, men det kanske går att använda rostfritt inne i terrariumet och magneterna utanför?
Silikon biter dåligt på plast men går du till en glasmästare så kan du nog få småbitar av glas att ha till distanser.
Egentligen går det att ha distanser, som man inte limmar fast, när du limmar dit panelen och sen när silikonet härdat så kan du ta bort distanserna så det bara är silikon den hänger i

496
213
David:
Hoggaforfan skrev:

Magnet tror jag rostar men är osäker, men det kanske går att använda rostfritt inne i terrariumet och magneterna utanför?
Silikon biter dåligt på plast men går du till en glasmästare så kan du nog få småbitar av glas att ha till distanser.
Egentligen går det att ha distanser, som man inte limmar fast, när du limmar dit panelen och sen när silikonet härdat så kan du ta bort distanserna så det bara är silikon den hänger i

Jo det var så jag menade. Att distanserna skulle vara lösa så man kan pilla bort dem när silikonet torkar.

Jag har ju faktiskt magnetiskt rostfritt på jobbet om jag vill använda magneter.

496
213
David:
Har kommit en bit på vägen, ska ju givetvis bli grönare, både med tillväxt av befintliga växter och plantering av nya. 
Har täck den mesta av ventilationen i taket, för att luftfuktigheten ska bli lite bättre. 
Mycket sladdar blir det nu när jag testar temperaturen på olika ställen. Funderar på om mittgrenen mitt under panelen skulle varit lite högre upp. Håller just nu max 29,5-30 grader, skulle kanske gått lite närmre så det blir 31-32 grader. Å andra sidan ser jag aldrig mina gröna trädpyton på det varmaste stället i deras plastlådor. Brukar vara där det är kring 26-27 grader. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild