Morelia viridis, juvenilterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

128
13
reptilkungen65:
ok men det är ju ej skit dyrt men men. plast låda är mycket stort jobb du möste lima fast grenar så att dom kan hänga sig i. jag är ej så bra på Morelia viridis.

2966
1648
Hoggaforfan:
David skrev:
Köpte två st glasterrarieum idag, 50x50x50.
Min tanke var att använda en lamphållare och sätta ovanpå terrariet. Tänkte använda en 60w värmelampa, en solar raptor heating lamp. Hade en sådan lampa hemma så jag satte  i den i min lamphållare som visade sig vara för liten, behöver ha en djupare. Därför jag pallat upp lamphållaren på bilden. 
Nu till problemet. Gallret uppe på terrariet känns alldeles för varmt, rädd att ormen skulle kunna bränna sig på det om den nosar på det. 
HAr precis dragit igång det så jag vet inte hur pass bra den värmet upp hela terrariet. 

Har ni andra ideér på hur jag ska värma upp det? 
Svårt med värmepaneler när det är glasterrarie, eller? Inget att fästa i, och svårt att dra ut kablar på ett vettigt sätt. Jag har ju tanken att levande växter i så värmematta under känns inte heller som en bra idé. 

Värmematta ska bara vara en del under terrariumet. Tveksamt om det blir tillräckligt varmt för att störa växterna?
Lampan kan ställas på några små distanser men att ormen skulle bränna sig har jag svårt att se något scenario, derans fjäll skyddar en hel del och ormen lär inte ligga tryckt mot gallret en längre tid. 

Varför inte bara silikona fast panelen direkt i taket? Eller silikona fast ena sidan och sätt fast andra sidan genom ventilationsgallret? Dra ut kabeln genom ventilationsgallret så nära panelen du kan så löser sig kabeldragningen.

128
13
reptilkungen65:
inte min bild men ett tips

83
44
Michael_B:
curtus skrev:
Det var ju skoj att jag blev omnämnd. Det är mest designers men inte bara för min del, hoppas på att få lite biak ungar i år också men troligen kommer inget säljas detta år.

Daniel Reutfors borde du prata med och se om han har något på gång.
Ola som annonserar här på terrariedjur känner jag inte personligen men vad jag hört så har han fina djur och han har ju hållt på länge.
Sen Oscar Andersson utanför Norrköping har ett par jättefina ungar kvar från 2016 och kanske även han kan få fler ungar i år.

Är det något speciellt du är ute efter så kan jag säkert hjälpa dig. Bara att skicka ett PM eller maila via hemsidan.

Mvh Patric

Jag köpte min av Ola för ett och ett halvt år sen. När jag kom dit så fick jag en genomgång av alla djur han hadde samt på föräldradjuren.
Fick också mycket hjälp om skötsel och matning mm. Jag kan verkligen rekomendera honom. :)

496
213
David:
reptilkungen65 skrev:
inte min bild men ett tips

Jag har mina i plastlådor nu, den biten har jag koll på. Terrarierna jag förbereder är de de ska in i om några veckor eller så. Kanske dröjer nån månad med. 
Jag har även koll på hur skötseln är, det var mer hur jag på bästa sätt ska göra i glasterrarierna. Jag upptäckta att värmelampan uppifrån inte gav önskat resultat, vilket jag hoppades på. 

496
213
David:
Hoggaforfan skrev:

Värmematta ska bara vara en del under terrariumet. Tveksamt om det blir tillräckligt varmt för att störa växterna?
Lampan kan ställas på några små distanser men att ormen skulle bränna sig har jag svårt att se något scenario, derans fjäll skyddar en hel del och ormen lär inte ligga tryckt mot gallret en längre tid. 

Varför inte bara silikona fast panelen direkt i taket? Eller silikona fast ena sidan och sätt fast andra sidan genom ventilationsgallret? Dra ut kabeln genom ventilationsgallret så nära panelen du kan så löser sig kabeldragningen.

Jag vet inte riktigt vad poängen med de 4 bitarna är, och varför man inte lika gärna kan använda en hel bit över hela panelens yta. Typ plexiglas som man silikoner upp.
Poängen med att silikona upp en skiva skulle kunna vara att det går ta bort panelen enkelt. 
Jag ställde framförallt frågan till tropic shop då jag ville veta om det funkade att silikona upp den. Jag har ingen uppfattning om hur tung den är, troligtvis väldigt lätt.

Jag ska beställa ett par paneler och experimentera lite. Men på ett eller annat sätt ska det nog gå.:)

2966
1648
Hoggaforfan:
David skrev:

Jag vet inte riktigt vad poängen med de 4 bitarna är, och varför man inte lika gärna kan använda en hel bit över hela panelens yta. Typ plexiglas som man silikoner upp.
Poängen med att silikona upp en skiva skulle kunna vara att det går ta bort panelen enkelt. 
Jag ställde framförallt frågan till tropic shop då jag ville veta om det funkade att silikona upp den. Jag har ingen uppfattning om hur tung den är, troligtvis väldigt lätt.

Jag ska beställa ett par paneler och experimentera lite. Men på ett eller annat sätt ska det nog gå.:)

Silikona direkt på glaset håller bättre men se till att du kan skära bort panelen vid behov så något mellanrum mellan panel och glasbit tex en tandpetare. 

496
213
David:
Börjar likna något. 
Förslag på växter som man kan ha i substratet mer mitt i terrariet som kanske inte blir så höga. 
Planterat något på en rot, eller på bakgrunden hade kanske varit nåt.

34
15
Noob72:
Så länge ormen inte har möjlighet att klämma fast sig mellan en gren exempelvis och nätet så ska den inte kunna bränna sig. Känner den att det är varmt så drar den nog undan snoken. Blir det verkligen så varmt , har du mätt upp tempen på nätet?

496
213
David:
Noob72 skrev:
Så länge ormen inte har möjlighet att klämma fast sig mellan en gren exempelvis och nätet så ska den inte kunna bränna sig. Känner den att det är varmt så drar den nog undan snoken. Blir det verkligen så varmt , har du mätt upp tempen på nätet?

Det blir riktigt varmt. Har dock inte mätt upp tempen.
Ventilationsgallret är också ganska varmt så mycket att värmen kommer på glaset.
Hade kanske gått gå till det hyfsat men jag väljer värmepaneler istället.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild