David skrev:
Kontaktade tropic shop ang deras värmepanel i glasterrarie. De sa att det går använda.
Man kan ta 4 trä eller plastbitar i ca storlek 5X5 cm, borra hål och skruva i en m5 skruv. Silikona upp dessa i taket o fästa panelen i skruvarna med mutter underifrån.
Nackdelen är ju sladden som måste ut och det finna ju bara ventilatinsgallret i taket att göra hål i. Blir kanske inte så snyggt.
Vågar mig inte på att borra i glaset.
Blir ju också en lite luftficka mellan glas o panel
De rekommenderade 40w 21x31cm panelen till 50x50x50.
Tror ni det bli lagom? Inte för litet?
Hej, synd att du inte köpte Exo Terra istället om du nu vill ha glasterrarie, för då hade du kunnat byta ut nättaket mot en PVC-skiva istället och borrat hål i den. Så har jag gjort på 2 st som jag har, blir ganska bra.
När det gäller styrka värmelampa, så är min inställning till såna att dom torkar ut terrariet för snabbt. Använde keramiska värmelampor i kombination med UV-ljus innan jag bytade ut taket i Exo Terra terrarierna och jag tyckte inte att det funkade bra alls. Fick duscha ner terrariet ganska rejält för att det skulle hålla fukten.
Det bästa med att använda värmepaneler (jag kommer aldrig använda något annat i framtiden) är att dom kör mer "ambient" strålning av värme, vilket gör att det blir en behagligare värme i terrariet som inte torkar ut substrat, växter på samma sätt som en värmelampa. Med det sagt, så vill du ändå att terrariet skall torka ut till en viss gräns innan du fuktar det igen nästa dag. I mina PVC-terrarier behöver jag inte fukta speciellt mycket per vecka, då fukten av att ha en stor vattenskål i terrariet gör att det håller sig ganska bra (du vill ha luftfuktighet, inte substrat som dryper av vatten).
Felet många gör med regnskogsterrarier är att dom duschar ner dom enormt så att det inte hinner torka ut, utan det ligger kvar en massa vatten, vilket gör att du har en luftfuktighet på 100% eller mer konstant. Detta är varken bra för djuret eller miljön i terrariet, då det kan bildas mögel och djuret kan även få en luftvägsinfektion av den enormt överdrivna fuktigheten som inte balanseras i terrariet.
Vi snackar terrarie nu som är en begränsad instängd yta och inte en riktig regnskog, i en regnskog är det hög luftighet, ja, men den balanseras på ett helt annat sätt än det vi försöker replicera i ett så litet utrymme. Därför är det viktigt att låta det torka ut innan man duschar igen.
Kan du, så kör på värmepanel, och den storleken dom rekommenderade är samma storlek som jag använder i mitt 45x45x45, funkar perfekt!