Dvala på sommaren?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
TC83:
Jag har en liten fundering kring det här med dvala. Går det att vinterdvala en reptil, från tempererade breddgrader, på sommaren och få samma resultat som om en skulle dvala djuret på vintern? Lr är det så att de känner av de reella väderskiftningarna för mycket så att det stör de? 
Seriösa svar och tips mottages med varm hand!

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag skulle säga att det säkert fungerar om du har mörkt i rummet, alltså att djuret inte märker av utomhusljuset. Men min andra fundering blir varför? :) Det är ju klart enklare på alla sätt och vis att vintervila djuren just på vintern när det ändå är mörkt och kallt, varför krångla till det resonerar jag :) 

Det beror också på vad det är för djur och art vi pratar om? 

Jag kan bara tala för mina ormar, dom känner definitivt av väderskiftningarna utifrån, inget snack om den saken :) Många av dom visar tydligt när det är dags att vintervila, på aptiten bla. men även andra små saker man får titta efter. Mycket av vintervilan påverkar jag ju själv med hjälp av ljustimmarna och temperaturen men även djuren har en del att säga till om om du förstår hur jag menar :) Mitt ormrum blir automatiskt något kallare när utomhustempen sjunker, och det känner dom såklart av.  

6
1
TC83:
Jag håller på och bygger ett jätteterrarium där jag har tänkte att hålla en grupp, 2.2 Morelia Spilota cheynei. Och så tänkte jag bygga dvalnings-/parningsburkar. Dessa brukar kommer vara avdelade med en avdelningsskiva. Under dvalningen är avdelningsskivan på plats för att alla djuren ska få en egen "kupé" och när dvalan är över, och djuren har "vaknat" tas avdelningsskivan bort och de aktuella paren får träffa varandra. Efter ett par veckor av parande tänkte jag släppa ut hanarna i det stora terrariet medans honorna får lägga ur sig äggen innan de får bli utsläppta i det stora terrariet. Då kan en ju snabbt räkna ut att det stora terrariet kommer stå tomt under hela dvalnings-och parningsperioden och dvalningsburkarna kommer stå tomma under tiden då djuren är och sträcker ut sig i det stora terrariet. Och där väcktes tanken, att det kanske skulle funka att ha två olika arter som går omlott med varandra.

6
1
TC83:
Och ja, jag vet att m.s.cheynei inte kommer från temperade zoner. Dock är den andra art jag är lite sugen på m.s.spilota, och de kommer definitivt från tempererade zoner.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag kanske missuppfattar dig men om du tänker dig att använda samma terrarium till dina djungelrutor som till diamanterna (inte samtidigt det förstod jag :).) så ska man veta att dessa två arter har en del olika krav på miljön, men det kanske du redan har koll på och har någon lösning för :) 

Diamanterna bör och enligt mig ska gå kyligare än djungelrut under "dvalan". 

Sen en sak till, det är egentligen ingen bra idé att hålla hanar tillsammans i samma terrarium, det kan sluta väldigt illa för den minst dominanta individen. Det behöver inte göra det men det finns flera fall där ormarna slåss kraftigt med varandra, speciellt under och i samband med parningstiden :) Bara så du är medveten om riskerna. 

Jag vill mest informera om hur det kan bli, inte hur det med säkerhet kommer att bli. Sen är det väl egentligen en risk att hålla vilka pytonormar som helst ihop, olyckor händer med jämna mellanrum även om det inte är vanligt förekommande. 

Jag själv håller endast 2 ormar tillsammans i samma burk, alla andra går ensamma förutom under vintervilan då det är avelssäsong för många av dom. Dom två honorna som går ihop är i samma storlek och självklart av samma art, Morelia spilota harrisoni - Irian jaya rutpyton. 

Dom delar på den här burken, i dagsläget finns det fler krukor och grenar därinne. Viktigt med mycket gömställen om man håller ormarna ihop! 

6
1
TC83:
Hållandet av ormarna och deras olika behov, utformande av inredningar och riskerna med att ha flera djur ihop, har jag koll på har varit i hobbyn i över 20 år. Självklart kommer nya rön om hållande av djur och det finns alltid mer att lära, men de viktigaste grunderna är de samma. Däremot har jag aldrig riktigt jobbat med avelsarbete så mycket. Så det var just frågan kring dvala jag undrade över. Resten reder jag nog ut i alla fall:)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Har du varit i hobbyn över 20 år har du säkert koll på att ormar som man avlar på bör gå åtskilda större delen av året och endast släppas ihop under avelssäsongen :) Som sagt jag ville mest informera men då löser du säkert det själv.

Sen är det alltid bra att skriva så mycket information som möjligt då det är många som läser dom här trådarna, inte bara vi som har många års erfarenhet :) Så svaret var väl skrivet till alla på sidan som är intresserade av ormhållning. 

6
1
TC83:
Ok, tack en instruktion om hur jag, i framtiden, ska skriva ett inlägg var riktigt viktigt. Det är något som jag inte har så stor koll över.?

6
1
TC83:
TC83 skrev:
Ok, tack en instruktion om hur jag, i framtiden, ska skriva ett inlägg var riktigt viktigt. Det är något som jag inte har så stor koll över.?

?-tecknet ska vara en "tumme upp". Med ?-tecknet såg det ut som att jag skrev med en dryg ton och så var det absolut inte menat.

88
72
gebon:
Rutpytonhanar i samma terrarium kommer att ryka ihop. Det enda osäkra i den ekvationen är om det blir några skador och i så fall hur omfattande de blir. En bekant ( erfaren ) satte av misstag ihop två hanar för ett tag sedan ( en av dem var sondad som hona, men visade sig vara en hane ). Slutade med att en av dem fick ett punkterat öga och den andra fick rejäla bitskador precis nedanför kloaken.  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild