Thamnophis sirtalis - tips mm ??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
2
missreptile:

Hej, jag Funderar på att skaffa Strumpebandssnokar och jag undra om någon kunde svara på lite frågor.

Jag vill ha ett ganska stort terrarium och även föda upp fiskar osv till dom, jag har en tanke om att jag kunde fixa så att de simmade fiskar i terrariet i en viss del såklart.

men övermatar dom sig då? är det omöjligt att ha några fiskar i terrariet? (självklart inte hela uppfödningen hehe det ska fyllas på succesivt tänkte jag).

vilka fiskar är bäst att föda upp till dom? vart kan jag få tag på mindre sådan fisk att starta uppfödningen med?

man ska ju helst variera deras kost har jag läst, hur varierar ni era strumpebandssnokars kost?

även läst att dom hellre ligger och solar på en sten med sollampa över sig än någon undervärme.

hur har ni det till er? har ni några rekommendationer?tips??

vet ni någon som kommer till malmömässan med Juveniler så hojta :)

5
0
Jenni:
missreptile skrev:
Hej, jag Funderar på att skaffa Strumpebandssnokar och jag undra om någon kunde svara på lite frågor.

Jag vill ha ett ganska stort terrarium och även föda upp fiskar osv till dom, jag har en tanke om att jag kunde fixa så att de simmade fiskar i terrariet i en viss del såklart.

men övermatar dom sig då? är det omöjligt att ha några fiskar i terrariet? (självklart inte hela uppfödningen hehe det ska fyllas på succesivt tänkte jag).

vilka fiskar är bäst att föda upp till dom? vart kan jag få tag på mindre sådan fisk att starta uppfödningen med?

man ska ju helst variera deras kost har jag läst, hur varierar ni era strumpebandssnokars kost?

även läst att dom hellre ligger och solar på en sten med sollampa över sig än någon undervärme.

hur har ni det till er? har ni några rekommendationer?tips??

vet ni någon som kommer till malmömässan med Juveniler så hojta :)

Låter som att du har en bra planering för terrariet där, varit inne lite på liknande ideer själv också :) Dom kan inte övermata sig, så var inte orolig för det. Strumpeband har en väldigt hög metabolism, då de är aktiva ormar som letar efter föda, så de äter ofta och mycket. Men tänk på att födan MÅSTE kompletteras med annat än fisk! Många strumpebandssnokar får neurologiska problem pga B-vitaminbrist som uppstår vid för ensidig fisk-diet. Men fördelen med strumpand är att de är som små grisar :P De äter nästan vad som helst. Man kan ge muspinkes, kycklinglever, -mage, -hjärta osv. grishjärta, daggmaskar osv. Ger du mycker fisk, så är det bäst att komplettera med B-vitamin tillskott isf. Jag har inte gett min strumpeband alls nån fisk sen jag köpte den. För den hade just b-vit.brist som kommit från att uppfödaren matat bara fiskföda. Nu är den frisk och normal, men det såg inte trevligt ut alls när den hade nervkramper från bristen... Så tänk på det bara! Att inte ge för ensidig föda, i synnerhet inte fisk! De innehåller thiaminase, som är skadligt för ormen i långa loppet. Lycka till! de är otroligt roliga små nudlar! :) 
www.gartersnake.info/articles/2012/all-about-thiaminase.php

5
0
Jenni:
Aaa just det! Glömde säga, du kan alltså ha ett "akvarium" i terrariet. Men ha inte fiskar där hela tiden, för då kommer ormen antagligen äta sig mätt på bara dem, och inte ta annan föda :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild