Gnukorv skrev: Känner igen mig så mkt i att det tar tid och familjeliv med barn o jobb äter upp tiden. Inte dåligt på ngt sätt men det gör att hobby med tidplan är svårt =)
Hur artar sig ditt bygge nu när det gått en tid? Växer det enl. plan? Har funderat lite hur stora krukor jag ska infoga i min bakgrund då jag tänkte att du använt ganska små som det ser ut?
Undrar lite hur du blandade Heydi Xpress med pigment och Heydi KZ? Vilka blandningsförhållande och vilken slags pigment?
Mvh Jocke
Goddagens, jo det går upp och ner, vissa av växterna trivs riktigt bra och växer på i god takt, Monsteran tex och även gullrankorna, även om jag önskat att de skulle växa ännu fortare. De växter jag ville ha i bakgrunden kräver generellt inte så stora krukar, utan de större växterna får placeras i jorden enbart är tanken. Det största problemet för alla växter är som förväntat ormarna själva, de är inte precis gentle giants haha.
Gällande bakgrunden så använde jag aldrig Heydi Express i slutändan utan enbart HEydi K11 blandat med Heydi KZ enligt instruktion, i snitt hade jag i 4% pigment per cementvikt och jag blandade hejvilt i batcharna, mest svart men även terrakotta, gult, rött etc. För att få fram slutresultatet vilket gjorde den största effekten så blandade jag sonika pigment med kranvatten i såna blomstersprayflaskor sen sprayade jag på bakgrunden med olika spridningsvinkel på munstyckena. Sist blandade jag vitt pigment med vatten i burk, använde mig av en pensel som jag doppade och sen till stor del torkade av på ett papper innan jag highlightade bakgrunden.
Just nu håller jag på att torrlägga dammen tyvärr då den läcker ut i jorddelen trots att jag tyckte mig vara nogrann. Har köpt hem Epotex som jag ska lacka damm och vattenfallsdel med nu så ormarna får flytta till ett mindre terrarium en stund medan detta härdar.
NellyNiklas skrev:
Mycket tjusigt! Hatten av! Flertalet praktiska tips i denna tråd som jag personligen kommer annama i framtida projekt.
Bra jobbat!
Mvh
Niklas
TAck så mycket :) Ja det var ett extremt kul bygge och jag kommer bygga framtida bakgrunder och kar i samma stil och process, det blev över förvä'nntan och har hållt väldigt bra, däremot vill jag prova på att blanda så som jag gjort med tekniker som ofta används för till exempel pilgift osv för att få fram flertalet texturer och utseende i samma burk. DEt blir nog inte förrän om några år dock.
Köpte båt i våras vilken har visat sig vara ett svart hål i form av kostnader och tid...