MakkanX skrev:
Vi förbereder oss med terrarium och alla tillbehör inför att köpa vår första dvärgskäggagam och har lite frågor angående den levande födan.
1. Vilken storlek på dubia ska det vara till Dvärgskäggagam? Är det nymf när ödlan är unge? Vet att rekommendationen är storleken mellan ödlans ögon. Men när jag nu ska beställa för första gången så är de ju kategoriserade i olika storlekar. Ska jag beställa nymf, xs, s m eller L? Vad blir en bra storlek?
2. Behöver jag ha en dubia-koloni hemma? Eller räcker det att beställa då och då på nätet. Hur mycket går åt?
3. Tycker följande rekommendation till vanlig skäggagam känns rimlig; 5-6 dubia dagligen tills ödlan väger 30-40 g och sedan varannan dag där ifrån.
Om man tänker likadant med en dvärg. Vid vilken vikt eller ålder ska man skära ner till att mata den med insekter varannan dag?
Hur stor maten ska vara beror någo också på om du köper ett ungdjur eller en vuxen. Detta kan jag inte hjälpa dig med då jag inte ägt arten.
Men gällande vad du borde beställa: Jag hade köpt blandade storlekar, inklusive massa vuxna, och startat igång en odling. Dubia är extremt lättodlade i höga antal, så att köpa dem regelbundet i det långa loppet vore att kasta pengar i sjön enligt mig. Det finns i princip ingen skillnad alls mellan att förvara dubior tillfälligt (när du köpt in dem och inte hunnit mata dem till ödlan ännu) och att hålla dem mer permanent och även odla dem själv, eftersom de hålls i samma typ av behållare och du måste mata dem med nyttig föda oavsett (nyköpte foderdjur bör ändå "goutloadas" innan de ges till ödlan). En möjlig skillnad kanske är att värme är otroligt värdefullt om man ska odla dem, men inte spelar någon roll för tillfällig förvaring, men det är lätt att lösa med en värmematta. Har man bara en ödla är det vanligt att man kommer att ha för många dubior efter ett tag (ett enkelt problem att lösa, skaffa flera ödlor, eller möjligen sälja kackerlackor till någon djuraffär eller privatpersoner).
Det kan dock vara bra att också köpa foderdjur avsedda att matas bort direkt (och det måste ju inte enbart vara dubia; variation är bra) i början innan du har fått fart på odlingen, så att du inte matar bort dina avelsdubior när odlingen ska komma igång, men när du börjar få fart på odlingen så behövs det nog färre och färre insektsköp över tid.