Tropfrog skrev:
Diskussionen om detta har förts i en annan tråd i detta forumet, sök och du skall finna. Jag förde själv diskussionen med jordbruksverket. EU förordningen är helt klart tydlig, men den svenska lagen som skall stötta förordningen är inte på plats. Jordbruksverket undersöker fortfarande möjligheten att godkänna överlåtelse mellan privatpersoner i Sverige. Så visst är det lite luddigt just nu, men eftersom lagen inte är på plats och ambitionen är som den är så finns ingen straffsats och tolkningen är att det är ok tills lagen är på plats och kanske/troligtvis också efter. Detta har lett till att td godkänner skänkes annonser i köp och sälj.
Pma mig om du vill ta del av hela kommunikationen.
Mvh
Magnus
Vi fortsätter min fråga om att få skänka
T. scripta i den här tråden så slipper vi kapa den andra.
Påföljder för brott mot EG 1143/2014 (eg. Miljöbalken) har trätt i kraft
data.riksdagen.se/fil/C02661CB-6E11-45F0-BD00-81C0D54B3C56 Böter eller fängelse i upp till två år om man bryter mot 7.1 a-h:
"1. Invasiva främmande arter av unionsbetydelse får inte avsiktligt
a) föras in på unionens territorium, inklusive transiteras under tullövervakning,
b) hållas, inte heller i sluten förvaring,c) födas upp, inte heller i sluten förvaring,
d) transporteras till, från eller inom unionen, utom för transport av arter till anläggningar i samband med utrotning,e) släppas ut på marknaden,f) användas eller utbytas,g) tillåtas reproducera sig, växa eller odlas, inte heller i sluten förvaring, eller
h) släppas ut i miljön."
Visserligen stämmer det att de svenska föreskrifterna kring detta inte existerar ännu (så vitt jag då vet) men vad jag kan tyda av EG 1143/2014 (artikel 31) får undantagsregler endast utfärdas för 7.1 b och d, dvs. att hålla och transportera dem.
Enligt Naturvårdsverkets vägledning
www.naturvardsverket.se/vagledning-handlare-djur förefaller det också tydligt:
"1. Vad innebär den nya lagstiftningen?
Gulbukig-, rödörad- och gulörad vattensköldpadda (Trachemys scripta) har förts upp på kommissionens förteckning över invasiva främmande arter av unionsbetydelse. Förteckningen trädde i kraft den 3 augusti 2016. Det innebär bland annat att det numera är förbjudet att köpa, sälja, byta eller
överlåta Trachemys scripta dvs. någon av underarterna gulbukig-, rödörad- eller gulörad vattensköldpadda."