Försäljning av rödörad - och gulbukad vattensköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Tropfrog skrev:
Såhär lyder svaret angående annonsering för omplacering eller skänkes:

Hej,

I dagsläget skulle det kunna vara godtagbart. Jag tror att moderatorer och seriösa forumansvariga har en viss känsla för vad budskapet i en annons är. Helt klart kommer det bli mer hanterligt när vår svenska förordning respektive föreskrifter är på plats. Och i dagsläget har vi som sagt inga påföljder för det som skulle kunna vara ett brott.

Det tillsammans med tidigare svar som lyder:

Naturvårdsverket undersöker även möjligheterna att också i fortsättningen, efter att den svenska förordningen är på plats, kunna överlåta en vattensköldpadda av arten Trachemys scripta när den hålls som ett sällskapsdjur utan kommersiellt syfte.

Sammantaget tolkar jag detta inte bara som att det är lagligt idag, utan även att ambitionen är att det skall vara så i framtiden också. Självklart är det upp till moderatorer och forumansvariga på td att besluta om det skall vara ok här eller inte. Nu har ni åtminstone ett hyfsat beslutsunderlag.

Mvh
Magnus 

Har du möjlighet att vidarebefordra mailet du fick från naturvårdsverket så att jag kan se exakt vad de skrivit samt vem? Du kan skicka det till kontakt@terrariedjur.se

5384
4125
Tropfrog:
anders skrev:

Har du möjlighet att vidarebefordra mailet du fick från naturvårdsverket så att jag kan se exakt vad de skrivit samt vem? Du kan skicka det till kontakt@terrariedjur.se

Absolut. Fixar i morgon när jag är på fast dator. Min mailapp får inte med hela historiken.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
175
366
Fredriko:
Mycket intressant läsning. Jag begriper inte hur naturvårdsverket resonerar men de är ganska tydliga iaf. 

Jag får inte ihop det med det som de säger först;

" EU-förordningen är direkt gällande lag i Sverige. I förordningens artikel 7 finns restriktioner som beskriver vad man inte får göra. Bland annat är det förbjudet att importera, sälja, odla, föda upp, transportera, använda, byta, släppa ut i naturen eller hålla levande exemplar av de arter som finns upptagna på den s.k. unionsförteckningen över invasiva främmande arter. Och i förteckningen ingår Trachemys scripta och de tre underarterna gulbukig-, rödörad- och gulörad vattensköldpadda."

Du får ju inte transportera eller hålla sköldpaddan levande? Hur kan det vara ok att överlåta då?

Tropfrog skrev:
Såhär lyder svaret angående annonsering för omplacering eller skänkes:

Hej,

I dagsläget skulle det kunna vara godtagbart. Jag tror att moderatorer och seriösa forumansvariga har en viss känsla för vad budskapet i en annons är. Helt klart kommer det bli mer hanterligt när vår svenska förordning respektive föreskrifter är på plats. Och i dagsläget har vi som sagt inga påföljder för det som skulle kunna vara ett brott.

Det tillsammans med tidigare svar som lyder:

Naturvårdsverket undersöker även möjligheterna att också i fortsättningen, efter att den svenska förordningen är på plats, kunna överlåta en vattensköldpadda av arten Trachemys scripta när den hålls som ett sällskapsdjur utan kommersiellt syfte.

Sammantaget tolkar jag detta inte bara som att det är lagligt idag, utan även att ambitionen är att det skall vara så i framtiden också. Självklart är det upp till moderatorer och forumansvariga på td att besluta om det skall vara ok här eller inte. Nu har ni åtminstone ett hyfsat beslutsunderlag.

Mvh
Magnus 

5384
4125
Tropfrog:
Fredriko skrev:
Mycket intressant läsning. Jag begriper inte hur naturvårdsverket resonerar men de är ganska tydliga iaf. 

Jag får inte ihop det med det som de säger först;

" EU-förordningen är direkt gällande lag i Sverige. I förordningens artikel 7 finns restriktioner som beskriver vad man inte får göra. Bland annat är det förbjudet att importera, sälja, odla, föda upp, transportera, använda, byta, släppa ut i naturen eller hålla levande exemplar av de arter som finns upptagna på den s.k. unionsförteckningen över invasiva främmande arter. Och i förteckningen ingår Trachemys scripta och de tre underarterna gulbukig-, rödörad- och gulörad vattensköldpadda."

Du får ju inte transportera eller hålla sköldpaddan levande? Hur kan det vara ok att överlåta då?

Det finns ju ett undantag för djur som hålls som husdjur. Det är främst kommersiell verksamhet som Naturvårdsverket vill stoppa. 

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
175
366
Fredriko:
Tropfrog skrev:

Det finns ju ett undantag för djur som hålls som husdjur. Det är främst kommersiell verksamhet som Naturvårdsverket vill stoppa. 

Mvh
Magnus 

Men det undantaget säger inget om hålla, transportera eller överlåta. 

Jag citerar undantaget:

"Ägare till sällskapsdjur, vilka inte hålls för kommersiella ändamål, får behålla djuret till dess djuret dör en naturlig död."

Så det undantaget är ganska irrelevant, men det kanske finns ngt annat undantag som jag inte sett?

Om jag tillåts att spekulera så tror jag inte det kommer bli nåt av deras resonemang. Men det är rena spekulationer. 

Medlem i GHF
175
366
Fredriko:
Så här kan jag lösa i artikel 31.

3. Icke-kommersiella ägare som inte kan säkerställa att de villkor som anges i punkt 1 uppfylls får inte tillåtas behålla
de berörda djuren. Medlemsstaterna får ge ägarna möjlighet att lämna ifrån sig djuren. I så fall ska vederbörlig hänsyn tas
till djurskyddet.

Detta kan kanske tolkas som att man får överlåta djur till privatpersoner? Det känns lite långsökt men jag har ingen aning. Att som privatperson lämna ifrån sig djuret till en annan privatperson känns inte helt förenligt med förordningens intention. Men vad vet jag?

Intressant är det iaf. 

5384
4125
Tropfrog:
Den svenska lagstiftningen är ju inte på plats och inga prejudikat finns. Så egentligen finns inget annat att förlita sig på än jordbruksverkets egen tolkningar. Det är dessa jag försökt att reda ut.

Eftersom djuren faktiskt inte än invasiva i Sverige så förväntar jag mig en något slappare lagstiftning/tolkning här än tex i italien. Jordbruksverkets ambitioner enligt ovan pekar också mot det.

Mvh
Magnus

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Tropfrog skrev:
Diskussionen om detta har förts i en annan tråd i detta forumet, sök och du skall finna. Jag förde själv diskussionen med jordbruksverket. EU förordningen är helt klart tydlig, men den svenska lagen som skall stötta förordningen är inte på plats. Jordbruksverket undersöker fortfarande möjligheten att godkänna överlåtelse mellan privatpersoner i Sverige. Så visst är det lite luddigt just nu, men eftersom lagen inte är på plats och ambitionen är som den är så finns ingen straffsats och tolkningen är att det är ok tills lagen är på plats och kanske/troligtvis också efter. Detta har lett till att td godkänner skänkes annonser i köp och sälj.

Pma mig om du vill ta del av hela kommunikationen.

Mvh
Magnus

Vi fortsätter min fråga om att få skänka T. scripta i den här tråden så slipper vi kapa den andra.

Påföljder för brott mot EG 1143/2014 (eg. Miljöbalken) har trätt i kraft data.riksdagen.se/fil/C02661CB-6E11-45F0-BD00-81C0D54B3C56

Böter eller fängelse i upp till två år om man bryter mot 7.1 a-h:

"1. Invasiva främmande arter av unionsbetydelse får inte avsiktligt
a) föras in på unionens territorium, inklusive transiteras under tullövervakning,
b) hållas, inte heller i sluten förvaring,
c) födas upp, inte heller i sluten förvaring,
d) transporteras till, från eller inom unionen, utom för transport av arter till anläggningar i samband med utrotning,
e) släppas ut på marknaden,
f) användas eller utbytas,
g) tillåtas reproducera sig, växa eller odlas, inte heller i sluten förvaring, eller
h) släppas ut i miljön."

Visserligen stämmer det att de svenska föreskrifterna kring detta inte existerar ännu (så vitt jag då vet) men vad jag kan tyda av EG 1143/2014 (artikel 31) får undantagsregler endast utfärdas för 7.1 b och d, dvs. att hålla och transportera dem.

Enligt Naturvårdsverkets vägledning www.naturvardsverket.se/vagledning-handlare-djur förefaller det också tydligt: 

"1. Vad innebär den nya lagstiftningen?
Gulbukig-, rödörad- och gulörad vattensköldpadda (Trachemys scripta) har förts upp på kommissionens förteckning över invasiva främmande arter av unionsbetydelse. Förteckningen trädde i kraft den 3 augusti 2016. Det innebär bland annat att det numera är förbjudet att köpa, sälja, byta eller överlåta Trachemys scripta dvs. någon av underarterna gulbukig-, rödörad- eller gulörad vattensköldpadda."

5384
4125
Tropfrog:
Detta svaret är citerat tidigare i denna tråden och är daterat i februari:

"I dagsläget finns inte några påföljder eftersom den svenska lagstiftningen som kompletterar EU-förordningen inte är på plats. Vår slutsats just nu är att man kan omplacera ett exemplar av Trachemys scripta utan att det är att betrakta som ett brott. Exemplaren får inte tillåtas att reproducera sig eller ges möjlighet att rymma. Naturvårdsverket undersöker även möjligheterna att också i fortsättningen, efter att den svenska förordningen är på plats, kunna överlåta en vattensköldpadda av arten Trachemys scripta när den hålls som ett sällskapsdjur utan kommersiellt syfte."

Det är garanterat diariefört och Kontaktpersonen är Yvonne Lundell.

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Tropfrog skrev:
Detta svaret är citerat tidigare i denna tråden och är daterat i februari:

"I dagsläget finns inte några påföljder eftersom den svenska lagstiftningen som kompletterar EU-förordningen inte är på plats. Vår slutsats just nu är att man kan omplacera ett exemplar av Trachemys scripta utan att det är att betrakta som ett brott. Exemplaren får inte tillåtas att reproducera sig eller ges möjlighet att rymma. Naturvårdsverket undersöker även möjligheterna att också i fortsättningen, efter att den svenska förordningen är på plats, kunna överlåta en vattensköldpadda av arten Trachemys scripta när den hålls som ett sällskapsdjur utan kommersiellt syfte."

Det är garanterat diariefört och Kontaktpersonen är Yvonne Lundell.

Mvh
Magnus 

Ja, jag såg det. Jag tycker att det låter snurrigt. Till att börja med känns det lite underligt att en myndighet tycker att det är lugnt så länge det inte finns någon påföljd, visserligen inte fel men inget man brukar höra från en myndighet. Hur som helst så finns det nu alltså straffpåföljder införlivade i miljöbalken, och jag har svårt att se hur det skulle finnas möjligheter att tillåta överlåtande mellan privatpersoner i kommande föreskrifter enligt de undantag som tillåts.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild