Kvalster

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

102
1
dragster:

Snacka om värdelös veterinär....

19
18
gorgen1:

Min veterinär är inte jättekunnig på reptiler men hon lär sig genom att ringa till Roslagstull och be om råd (det borde väl alla veterinärer kunna göra om de vill ?)

32
11
Pred:

Upptäckte att min nyskaffade kp hade kvalster nu i söndags och på måndagen stack jag till arken zoo och köpte exner mot ohyra. Tvivlade ganska mycketpå produkten då den bara innehållervatten, fett, mjölkäggvita, socker och aska. Inga skadliga ämnen what so ever. Fördelen med detta var ju att man då kunde spraya på som fasen utan att oroa sig för att ormen skulle ta skada. Sen i torsdags har jag inte sätt några spår av kvalster och ormen är pigg och allt verkar vara i sin ordning. Men jag kommer fortsätta spraya ett tag till. Som sagt det skadar ju inte.

Hade varit kul om någon annan testat detta så man kan konfirmera att detta ären fungerande metod=)

1685
794
fluffis:

Pred:

Intressant att du fick tag i ett naturligt medel. Hoppas det funkar! Det viktiga är att separera djur och inredning om man har flera djur, så att det inte smittas emellan, samt att hålla ut behandlingen under  40 dagar så att kvalsternas livscykel bryts.

32
11
Pred:

Fluffis:

Japp Har ormen i en hammarplastlåda nu som jag lätt kan göra rent varje dag. Det ska nog gå bra det här=)

1685
794
fluffis:

Gut! :)

27
11
LudvigN:

Hur gick det med Exner? fungerade det?

86
240
Waingro82:

Får utskrivet Ivomec från veterinär, det gör susen =).

478
592
Rottenroth:

Har själv aldrig användt men Viperkeeper svär vid www.amazon.com/Hot-Shot-5580-Unscented-Repellent/dp/B0019BK8AG

Kan vara värt då han har en rejäl samling ormar och är seriösare än de flesta :P

229
124
CJBReptiles:

Rottenroth. 

Det funkar utmärkt men det aktiva ämnet(diklorvos) är väldigt giftigt och det är lätt att överdosera.

Jag har använt det och jag har inte hittat något bättre. Dock så har jag haft 2 ormar som har dött helt utan förvarning under behandling.

Jag kan bara rekommendera det till personer med en större ormsamling.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild