Frysa in frukt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Panosz skrev:
Hm en snabb fråga när man ska tina upp köt/frukter m.m är det då rumstempratur som gäller eller går det bra med varm vatten ?

Det är jag också nyfiken på! :) 

Jag har alltid hört att det är bäst att tina upp fryst mat långsamt, men om det stämmer vet jag inte. 

Så min fråga blir också: Spelar det någon roll om man tinar upp sin frukt eller sitt frysfoder långsamt eller snabbt i varmt vatten? 

66
9
Panosz:
Jonas_ skrev:

Det är jag också nyfiken på! :) 

Jag har alltid hört att det är bäst att tina upp fryst mat långsamt, men om det stämmer vet jag inte. 

Så min fråga blir också: Spelar det någon roll om man tinar upp sin frukt eller sitt frysfoder långsamt eller snabbt i varmt vatten? 

Japp håller med det har jag också läst, fått höra(av morsan tex) 

56
16
exotiskadjur:
JAg som vikarierat som kock tidigare och har en syster som är kock har fått lära mig att man inte ska tina upp i varmt vatten utan i kallt vatten.

264
125
Bildpunkt:

Har som jag förstått i första hand med bakterier att göra. Vilket kan vara ganska viktigt om man jobbar i kök, men mindre viktigt om man ska tina upp en råtta som man ska mata till sitt djur inom 30 min.

Men är inte helt säker på att jag har lärt mig rätt.

2052
780
psyjoh:
Känsligt kött som tex kyckling och köttfärs bör man iaf inte göra det med då det drar åt sig bakterier lättare och blir dåligt. 
När jag jobbade som kock så tog vi fram allt dagen innan och la i kylen och när vi kom på morgonen tog vi fram det och förberedde det. 
Gör även så här hemma. 
Antingen det eller rumstemperatur från morgonen. 
Att tina i micron är heller inget alternativ då delar i ytterkanterna ofta blir tillagade och gråa. 

Medlem i DHF
263
355
McPede:
www.svensktkott.se/aktuellt/nyheter/tina-kottet-fort-battre-kvalitet/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild