Groda med ögonfransgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
1
Alzz07jn:
Funderar på att skaffa mjölkgroda men kan jag ha den med min ögonfransgecko isåfall? Jag tänker nu då senare i framtiden för jag vill skaffa bra stort terrarium till det först isåfall och ha det bioaktivt.

Vet folk som har korallfingergroda, pilgift groda i samma terrarium med daggeckos och ögonfransgecko men dem har ju jätte stort bra terrarium för det men jag har aldrig hört att nån har mjölkgroda i samma terrarium med dem?

Tar gärna emot tips på vad man bör tänka på

5538
4222
Tropfrog:
Spontant så tycker jag inte att det låter som någon bra idé att blanda dessa två arter.

1: Det är två arter från två olika världsdelar. Även om risken är mycket liten så kan detta leda till nya muterade patogener. Covid 19 är sannolikt ett exempel på just en muterad patogen.

2: De kräver helt olika miljöer. Varmt och fuktigt VS svalare och mindre fuktigt.

3: De upptar samma typ av habitat, dvs båda är klättrande djur som föredrar att hålla sig i de övre delarna av terrariet vilket skapar konkurrens om plats.

4: De har samma matpreferenser, vilket kan skapa födokonkurens.

5: båda är nattaktiva, vilket ökar risken för just konkurens enligt 3 och 4. 

Att blanda herptiler är inget man skall ta lätt på. Visst finns det kombinationer som kan fungera, men de som är katastrofala är avsevärt många fler. Ett slitet utryck är: om du behöver fråga så är du inte redo.

Mvh
Magnus 

120
137
Spikedreptiles:
Som Magnus redan har skrivit så är svaret nej. Inget jag skulle rekommendera.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild