Inackordering av reptiler?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

478
592
Rottenroth:
Alltid bra att skapa diskussion så ingen skada skedd ju hehe :)

14
14
TotteCarlson:
Temla skrev:
Personligen skulle jag tycka det var jättebra om det fanns ställen där man kunde inackordera sina djur och kunde få garantier för att dom togs väl omhand. Mitt krav skulle dock vara att man har möjlighet att utan förvarning får komma och kontrollera hur djuren bor och mår under inackorderingen (nåt som jag vet att många djurägare struntar i när de lämnar sina djur till olika ställen och tar för givet att de blir väl omhändertagna). 

Jag ställer mej för övrigt högst tvekande till att lämna in djur för inackordering när det bara gäller typ en vecka. De har det mycket bättre hemma i sitt eget terrarium under den korta tiden istället för att utsättas för den stress och ev. missförhållanden som en inackordering kan innebära. 

Jag tänker att en sådan ev. verksamhet MÅSTE vara totalt "genomskinlig". Djurägarna måste förstås få reda på allt som händer med deras djur ock ska kunna komma helt oanmält och finna sitt djur i en måttanpassad bur, med artanpassad inredning, temperatur och luftfuktighet och i minst lika bra skick som när djuret lämnades in. I mitt huvud tänkte jag att man skulle kunna erbjuda olika sorters kontrakt. Alltifrån att du enbart hyr in dig på en plats för ditt djur och står för all skötsel själv till totalt "all-inclusive-rubbet"-kontrakt. Och så tänker jag att ett kontraktet skulle vara giltigt i max 1 mån i taget, efter den månaden går det att förnya och förlänga kontraktet, allt för att alla parter skall känns dig trygga. Att lämna bort sitt djur för bara en vecka skulle jag nog inte heller, som regel, rekommendera. Men det kan finnas tillfällen, eller det har i alla fall funnits tillfällen för mig, då det skulle vara bra. Exempelvis vid flytt från ett boende till ett annat. Jag tänker bara hur skönt det skulle ha varit att få lämna ifrån sig djuren 1 vecka för att fixa med flyttstäd, själva flytten och få ordning på det nya stället innan djuren får flytta in på det nya stället. Är det stora djur som du har så kanske terrariet t o m måste modifieras, för att passa bättre i den nya bostaden. Själv tycker jag att det skulle kännas bättre att lämna djuret till ett ställe där det kan vara i ett riktigt terrarium, under den veckan, istället för att vara i någon plastback eller annan provisorisk lösning.

14
14
TotteCarlson:
Rottenroth skrev:
Finns en problematik med en sådan organisation.

Karantän, som jag ofta upplyser är oerhört viktigt!

Man skall som minimum karantäna djur i separata rum (helst byggnad) för att undvika kontamination mellan individerna i minst ett halvår för att se ifall sjukdomsfall uppstår eller kvalsterhorder eller annat hemskt visar sig.

Hur skulle man lösa detta om exempelvis 100 kunder kom och inackorderade sina djur? Då behöver du med andra ord 100 olika rum alt byggnader för enstaka djur eller massiva samlingar.

Samt att du gärna inte skall använda samma utrustning mellan de karantänade och de andra, samma kläder ens och gärna spritat av dig alternativt duschat emellan varje gång du går in i nytt rum för att minimera risken för spridning.

Ur min synvinkel skulle inte detta vara en hållbar organisation utan det skulle snabbt kunna bli (bara en tidsfråga) total misär för alla kunder samt den som äger organisationen/företaget så att säga.

Med veterinärbesök som kostar skjortan per djur så känns det som att folk hade tagit mer alternativet att sälja av djuren eller avliva djuren då en student exempelvis inte har råd med sådant besök vid en större samling så vidare du inte har rika föräldrar, vilket majoriteten inte har.

Självklart är detta en jätteviktig aspekt i det hela. Jag tror ju iofs att 100 djur är fantasisummor som aldrig kommer bli verklighet. Hunddagis och hundpensionat har väldigt sällan fler än 20 boxar, oftast runt 7-10 st, och endast hundar som går tillsammans hemma får gå tillsammans i samma box. Jag tänker att veterinärintyg skulle vara ett krav, och ja, det kostar endel. Alla skulle inte ha råd att nyttja den här tjänsten, det är också något som är säkert. Men för den som är beredd att lägga lite pengar för att kunna behålla sina djur kan kanske det här vara en lösning. Individuella redskap till varje terrarium som rengörs dagligen och endast separat avskilda terrarium som är byggda. Kanske skulle man även kunna erbjuda ett par enskilda rum för den som har en större samling av djur, exempelvis större avelsgrupper lr dyl, och som kanske t o m har ett helt terrarierack (med "hyresgäster") som de vill lämna in.

478
592
Rottenroth:

TotteCarlson skrev:

Självklart är detta en jätteviktig aspekt i det hela. Jag tror ju iofs att 100 djur är fantasisummor som aldrig kommer bli verklighet. Hunddagis och hundpensionat har väldigt sällan fler än 20 boxar, oftast runt 7-10 st, och endast hundar som går tillsammans hemma får gå tillsammans i samma box. Jag tänker att veterinärintyg skulle vara ett krav, och ja, det kostar endel. Alla skulle inte ha råd att nyttja den här tjänsten, det är också något som är säkert. Men för den som är beredd att lägga lite pengar för att kunna behålla sina djur kan kanske det här vara en lösning. Individuella redskap till varje terrarium som rengörs dagligen och endast separat avskilda terrarium som är byggda. Kanske skulle man även kunna erbjuda ett par enskilda rum för den som har en större samling av djur, exempelvis större avelsgrupper lr dyl, och som kanske t o m har ett helt terrarierack (med "hyresgäster") som de vill lämna in.

Man får ha i åtanke då att de flesta som börjar med exempelvis reptiler inte bara skaffar på sig 1-2 stycken.

Jag själv ligger inne på ca 28 stycken totalt hemma. Kommer jag in och lämnar in mina djur har vi ju då fyllt lite över en fjärdedel av lagret på ett en möjlighet att ha 100 stycken djur :)

14
14
TotteCarlson:
Rottenroth skrev:

Man får ha i åtanke då att de flesta som börjar med exempelvis reptiler inte bara skaffar på sig 1-2 stycken.

Jag själv ligger inne på ca 28 stycken totalt hemma. Kommer jag in och lämnar in mina djur har vi ju då fyllt lite över en fjärdedel av lagret på ett en möjlighet att ha 100 stycken djur :)

Troligtvis är väl dina djur bekanta med varandras bakterier, så om du då får ett av dessa avskilda rummen, eller kanske två. De behöver aldrig komma i kontakt med några av de andra djuren. Troligtvis vill du säkert göra av terrarierna någonstans? Montera upp de i dessa avskilda rum och dina djur kan vara i sina "hemterrarier".

478
592
Rottenroth:

TotteCarlson skrev:

Troligtvis är väl dina djur bekanta med varandras bakterier, så om du då får ett av dessa avskilda rummen, eller kanske två. De behöver aldrig komma i kontakt med några av de andra djuren. Troligtvis vill du säkert göra av terrarierna någonstans? Montera upp de i dessa avskilda rum och dina djur kan vara i sina "hemterrarier".

Då får man ju ha i åtanke att rummet skall rymma allt detta också!

En del burkar på 2x1x1m osv och då har jag inte riktigt stora ormar.

14
14
TotteCarlson:
Rottenroth skrev:

Då får man ju ha i åtanke att rummet skall rymma allt detta också!

En del burkar på 2x1x1m osv och då har jag inte riktigt stora ormar.

Självklart! Jag själv har dvärgpansarkajman och har tidigare haft bl a bandvaraner och tigerpyton. Självklart måste det finnas stor terrarier också, sedan måste man ju som ansvarig av en sådan här verksamhet vara ärlig med vad man har kapacitet för. Är det fullt så är det fullt. Är det för stort så är det för stort. Innebär det för stor smittorisk så är det så. Är out of my hands så måste jag vara ärlig och säga det! Djurens hälsa och säkerhet måste ju vara a och o för en sådan här verksamhet. Alla regler vad gäller utrymmen osv måste självklart uppfyllas och helst mer därtill. Trots att jag har jobbat med endel enklare giftormar, skulle t ex inte ta emot något i giftväg eftersom jag känner att min kompetens är för skral för sådana djur, kanske i en avlägsen framtid men inte nu.

478
592
Rottenroth:
TotteCarlson skrev:

Självklart! Jag själv har dvärgpansarkajman och har tidigare haft bl a bandvaraner och tigerpyton. Självklart måste det finnas stor terrarier också, sedan måste man ju som ansvarig av en sådan här verksamhet vara ärlig med vad man har kapacitet för. Är det fullt så är det fullt. Är det för stort så är det för stort. Innebär det för stor smittorisk så är det så. Är out of my hands så måste jag vara ärlig och säga det! Djurens hälsa och säkerhet måste ju vara a och o för en sådan här verksamhet. Alla regler vad gäller utrymmen osv måste självklart uppfyllas och helst mer därtill. Trots att jag har jobbat med endel enklare giftormar, skulle t ex inte ta emot något i giftväg eftersom jag känner att min kompetens är för skral för sådana djur, kanske i en avlägsen framtid men inte nu.

Hehe ja och det är ju en problematik för oss som är giftägare t,ex jag har 2 ogiftiga varav 26 är giftiga då. Lämna över mina djur till någon giftkunnig hade jag till och med haft svårt för då vissa av dessa arter sätter erfarna på plats emellanåt.

1
3
mussen:

0
TotteCarlson skrev:

Antar att om man har ideer om att ta hand om och inackodera andras djur så håller man till att börja med sina egna djur efter gällande regler .Hur håller du denna dvärgpansarkajman idag? har du en 20 kvm stor anläggning klar? isåfall vill vi nog se den, du ska ju ta hand om andras djur ( på ett lagligt sett, förutsätter jag). Bilder brukar tala för sig själv och därför uteblir (gissar jag) bilder på denna anläggning ? Skulle detta inte vara främmande info och kajmanen har sina förutsättningar (Läs L80 och L108) så är vi säkert flera intresserade att kunna inacka djur under semester och dyl ( kanske inte giftormar då av bla skäl som nämts tidigare i tråden).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild