Temla skrev:
Personligen skulle jag tycka det var jättebra om det fanns ställen där man kunde inackordera sina djur och kunde få garantier för att dom togs väl omhand. Mitt krav skulle dock vara att man har möjlighet att utan förvarning får komma och kontrollera hur djuren bor och mår under inackorderingen (nåt som jag vet att många djurägare struntar i när de lämnar sina djur till olika ställen och tar för givet att de blir väl omhändertagna).
Jag ställer mej för övrigt högst tvekande till att lämna in djur för inackordering när det bara gäller typ en vecka. De har det mycket bättre hemma i sitt eget terrarium under den korta tiden istället för att utsättas för den stress och ev. missförhållanden som en inackordering kan innebära.
Jag tänker att en sådan ev. verksamhet MÅSTE vara totalt "genomskinlig". Djurägarna måste förstås få reda på allt som händer med deras djur ock ska kunna komma helt oanmält och finna sitt djur i en måttanpassad bur, med artanpassad inredning, temperatur och luftfuktighet och i minst lika bra skick som när djuret lämnades in. I mitt huvud tänkte jag att man skulle kunna erbjuda olika sorters kontrakt. Alltifrån att du enbart hyr in dig på en plats för ditt djur och står för all skötsel själv till totalt "all-inclusive-rubbet"-kontrakt. Och så tänker jag att ett kontraktet skulle vara giltigt i max 1 mån i taget, efter den månaden går det att förnya och förlänga kontraktet, allt för att alla parter skall känns dig trygga. Att lämna bort sitt djur för bara en vecka skulle jag nog inte heller, som regel, rekommendera. Men det kan finnas tillfällen, eller det har i alla fall funnits tillfällen för mig, då det skulle vara bra. Exempelvis vid flytt från ett boende till ett annat. Jag tänker bara hur skönt det skulle ha varit att få lämna ifrån sig djuren 1 vecka för att fixa med flyttstäd, själva flytten och få ordning på det nya stället innan djuren får flytta in på det nya stället. Är det stora djur som du har så kanske terrariet t o m måste modifieras, för att passa bättre i den nya bostaden. Själv tycker jag att det skulle kännas bättre att lämna djuret till ett ställe där det kan vara i ett riktigt terrarium, under den veckan, istället för att vara i någon plastback eller annan provisorisk lösning.