Undernärd orm!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

123
68
mallimalli:
Här har ni en bättre bild på när min pojkvän håller i honom igår morse :)
Man ser även (dock lite otydligt) hur skinnet veckar sig lite på undersidan, vid tummen :/

2966
1648
Hoggaforfan:
mallimalli skrev:
Hallå! 

Jag förstår ni är oroliga, det är jag med! 
Men jag har som sagt värmematta, och nu har vi fått upp värmen i huset till 20-23° så nu har han minst 20°. Imorgon ska jag införskaffa en värmelampa till honom oxå :) 

Han hade det bara kallt en dag och en natt ungefär, sen så fick han upp tempen lite, men den ska upp ca 7 grader till :) jag hoppas inte han har hunnit bli förkyld?? 
Det konstiga är att han inte håller sig på mattan i botten utan kryper upp till högsta hyllan och ligger där! Har jag fått tag i en rätt korkad orm? :P
Eller stiger värmen även i ett terrarie så det är varmast där?

Okej, ja bilden är väldigt otydlig, jag vill som sagt inte hantera honom än, men han är bara ca 2-3 cm bred som bredast så jag tror råttungar (inte musungar) är rätt lagom, dom är rätt så exakt lika breda som honom :) 
Men jag ska alltså bara mata honom en gång i veckan fastän han är väldigt undernärd? (Ryggraden syns, huden är löst på undersidan och han har typ trekantig form :/) eller skulle var 5e dag funka oxå? 

Tack så jättemkt för alla snabba svar! 

Ah det var bra att det gick så snabbt. Ormar tänker inte logiskt utan de drar sig till ställen där de känner sig trygga, värmen stiger men det är fortfarande varmast där det är direktkontakt. 
Ah råttungar var bättre ^^

239
197
Danpss:
Innan du har fixat lampan kan du kanske plara en glasslåda med ett hål i eller liknande och placera den ovanpå värmemattan. Då blir värmen mer koncentrerad där i och han får mörkt och trevligt.

544
425
Gibblo:
Personligen tycker jag inte att den ser undernärd ut.

375
251
Doxster:
Gibblo skrev:

Den ser väl lite tanig ut baktill, men absolut inget oroväckande så länge den äter.

123
68
mallimalli:
Gibblo skrev:

Doxster skrev:
Den ser väl lite tanig ut baktill, men absolut inget oroväckande så länge den äter.

Okej, va skönt att höra! Då är det väl bara jag som nojjar för mycket hahah :P 

Tack för all hjälp! 
Idag ska det införskaffas värmelampa till lillkillen så får vi se hur han trivs sen :)

903
510
Evanjeline:
Glöm inte en termometer och hygrometer!

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Gibblo skrev:

Jag håller med dig Gibblo!

Man kan ju vara på det klara med att har man en undernärd orm, ja då har man matat den extremt lite! Ormar är skapta för att klara otroligt långa perioder utan mat, många månader. Och i fångenskap är många ormar istället övermatade och får problem pga av det, exempelvis allmän hälsa, livslängd, reproduktion osv..

Jag matar mina växande ormar runt var 10:e dag till varannan vecka med ett litet byte, könsmogna djur matar jag runt 1 gång i månaden, det varierar såklart lite om det är hane eller hona och hur individen svarar på fodret, även ormar är individer :)

Jag skulle gärna matat mycket mer då det fortfarande är superroligt att mata ormar, men tänker man på djuren så ska man hålla igen en hel del :) Även nyttigt för ormarna att ha längre matuppehåll varje år, många arter slutar äta själva och andra får man helt enkelt sluta ge mat & sänka ljuset något till.

123
68
mallimalli:
Jonas_ skrev:

Jag håller med dig Gibblo!

Man kan ju vara på det klara med att har man en undernärd orm, ja då har man matat den extremt lite! Ormar är skapta för att klara otroligt långa perioder utan mat, många månader. Och i fångenskap är många ormar istället övermatade och får problem pga av det, exempelvis allmän hälsa, livslängd, reproduktion osv..

Jag matar mina växande ormar runt var 10:e dag till varannan vecka med ett litet byte, könsmogna djur matar jag runt 1 gång i månaden, det varierar såklart lite om det är hane eller hona och hur individen svarar på fodret, även ormar är individer :)

Jag skulle gärna matat mycket mer då det fortfarande är superroligt att mata ormar, men tänker man på djuren så ska man hålla igen en hel del :) Även nyttigt för ormarna att ha längre matuppehåll varje år, många arter slutar äta själva och andra får man helt enkelt sluta ge mat & sänka ljuset något till.

Okej, det var nytt för mig att dom ska ha matuppehåll en längre tid en gång om året! Är det för att efterlikna dvalan lite? 
Men boas går väl inte i dvala på de sättet, ska man ändå göra ett matuppehåll? :)

Tack för alla era grymma tips! Jag ska inte mata honom för ofta då, även om min moderliga sida skulle vilja hahah xD 

Evanjeline skrev:

Glöm inte en termometer och hygrometer!

Nejdå! Nu har han både och! Tom en liten monstera oxå :D
Kolla in:

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

mallimalli skrev:

Okej, det var nytt för mig att dom ska ha matuppehåll en längre tid en gång om året! Är det för att efterlikna dvalan lite? 
Men boas går väl inte i dvala på de sättet, ska man ändå göra ett matuppehåll? :)

Tack för alla era grymma tips! Jag ska inte mata honom för ofta då, även om min moderliga sida skulle vilja hahah xD 

Många väljer att mata sina tropiska ormar året runt på liknande sätt så visst fungerar den modellen också även om ett eller några matuppehåll är nyttigt för djuren :) 

I många varma länder sker någon form av skiftning i klimatet över ett år eller två, precis som här även om våra är något tydligare :D Men det kan handla om mindre ljus, regnperiod, torka osv.. Hoppas du förstår hur jag menar. 

Boa och pytonormar dvalar inte i ordets rätta bemärkelse nej! Därför jag föredrar uttrycket vintervila i brist på bättre förklaringar :) Vi sänker ljuset varje år mellan December och Mars, viktigt att inte detta sker över en natt utan att det tar några veckor, lite i taget. 

Men hur man vill göra med sin egna tropiska kramorm får man välja precis själv, så länge man vet om alternativen. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild