Bojkotta Kungsbyn!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

1275
1725
Falk:
Ifall djuret inte äter dött så är det inte olagligt.

197
111
Wirre:
Fredriko skrev:

Ursäkta att jag går offtopic lite.

Jag erkänner att jag är dåligt uppdaterad på denna front så jag måste fråga av ren nyfikenhet. Vad är det som numera gör det direkt olagligt? Jag ifrågasätter inte utan är bara nyfiken. Jag är jätteintresserad av att ta del av ny lagstiftning jag missat. Länk?

Oavsett vilket är det extremt olämpligt. 

www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/1370041089149/Levande%2BF%25C3%25B6da%2B31-6812-10.pdf&ved=0ahUKEwiuuoTdia_KAhXGDywKHZTQD8kQFggaMAA&usg=AFQjCNEP0pL8sm1W2UJF0yjGJMB_ScMm2g&sig2=PfExA9CAiQ5YqQlZLGDmnw

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Jonas_ skrev:

Länsstyrelsen samt jordbruksverk i det aktuella länet är kontaktade, vad som sen händer har jag ingen aning om :) 

Bilden i den här tråden är endast 1 exempel på dålig djurhållning, finns fler på deras sida. Bla. så huserar man inte två fullvuxna Nätpytonhanar ihop om man har lite kunskap om arten :) osv...

Gjorde du själv anmälan, Jonas, utan att ha varit på plats?

197
111
Wirre:
Falk skrev:
Ifall djuret inte äter dött så är det inte olagligt.

Det är fortfarande olagligt om foderdjuret lider. Reptilens välbefinnande är alltså inte viktigare än foderdjurets. 
Enligt Jordbruksverket kan alla reptiler lära sig äta död föda, alltså är matning med levande föda förbjuden.

27
14
hatadflicka:
Hoggaforfan skrev:

Levande byte är direkt olagligt numera, förhoppningsvis avlivade de dem precis innan ormen skulle äta, vilket år handlar det om och såg du att de gav ormen råttorna levande?

Det finns snokar som säkert går bra att blanda med ödlor medans många är ett sämre kombination. Om båda är tex insektsätare så har jag svårt att se några problem från uppätningssynpunkt. 

Det var runt 2011-2012 men jag tyckte personligen att det var värre då de tvingade oss att bonda med djuren för att sedan låta oss se på när de blev uppätna ^^

62
131
Toke:
Jag har ingen åsikt om varken Kungsbyn eller att mata med levande eller dött bytesdjur, men måste bara klargöra en sak (återigen). 
Så fort det pratas om att mata med levande så länkas det till Jordbruksverkets skrivelse i ämnet. Detta är dock inte någon lagtext utan en skrivelse som beskriver DERAS tolkning av lagen. Självklart ligger denna skrivelse till grund för hur Jordbruksverket (och Länsstyrelsen i 99 fall av 100) ser på saken, men det är som sagt bara en tolkning. Inte en absolut sanning. 
Bara så alla är med på det ;)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
McPede skrev:

Gjorde du själv anmälan, Jonas, utan att ha varit på plats?

Nej. Jag har ju som sagt inte varit på platsen utan bara sett bilder som jag skrev i tidigare inlägg :) Egentligen spelar det väl ingen roll vem som gjorde anmälan, jag tycker anmälaren gjorde helt rätt! 

417
249
KANDARBA:
Jonas_ skrev:

Nej. Jag har ju som sagt inte varit på platsen utan bara sett bilder som jag skrev i tidigare inlägg :) Egentligen spelar det väl ingen roll vem som gjorde anmälan, jag tycker anmälaren gjorde helt rätt! 

Det gör inget heller om flera anmäler. Då prioteras det nog högre. 

1275
1725
Falk:

Wirre skrev:

Det är fortfarande olagligt om foderdjuret lider. Reptilens välbefinnande är alltså inte viktigare än foderdjurets. 
Enligt Jordbruksverket kan alla reptiler lära sig äta död föda, alltså är matning med levande föda förbjuden.

Det är ju en självklarhet att foderdjuren ska ha det bra men du har fel i den punkten att alla reptiler kan äta dött.

Tex en nykläckt orm eller en allmänt tjurig juvenil kan vägra dött och ifall enda utvägen är levande så är det tilllåtet.

Sen kan man ju undra vad som är mest djurplågeri av att låta en orm svälta ihjäl, tjurhålla den och köra ner en död mus i halsen på den eller mata med en mus som i princip dör direkt.

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:
Falk skrev:

Det är ju en självklarhet att foderdjuren ska ha det bra men du har fel i den punkten att alla reptiler kan äta dött.

Tex en nykläckt orm eller en allmänt tjurig juvenil kan vägra dött och ifall enda utvägen är levande så är det tilllåtet.

Sen kan man ju undra vad som är mest djurplågeri av att låta en orm svälta ihjäl, tjurhålla den och köra ner en död mus i halsen på den eller mata med en mus som i princip dör direkt.

Han skrev att Enligt Jordbruksverket kan alla reptiler lära sig äta död föda, alltså är matning med levande föda förbjuden.

Och så har jag också fattat det, därmed inte sagt att vi håller med.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild