Rådfrågning ang kungsboa på rymmen!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

375
251
Doxster:
Aj fan, ingen rolig situation. Svårt att säga vad du ska göra, men jag kan säga vad jag hade gjort.

Först och främst hade jag sett till att min hemförsäkring innefattar drulle (om det nu kallas det fortfarande). Sen hade jag bett om ett möte med hyresvärden och förklarat hela situationen, och förklarat allt arbete du har lagt ner för att inte åsamka någon annan person eller föreningen/hyresvärden lidande. Men att du nu känner att du har gjort allt du kan och att du nu behöver hjälp.

Var förberedd på att det kommer gå ut information till grannarna, kanske till media. Blir du kontaktad av media så var NOGGRANN att förklara vad det är för typ av orm, den är tropisk, den överlever inte svenskt klimat, den attackerar inge spädbarn osv osv. Blir du kontaktad av grannar så ber du så klart så hemskt mycket om ursäkt över eventuell oro och förklarar precis samma sak gällande ormen.

Erbjud dig så klart att hjälpa till med vad du kan, även om det bara är att gå runt och knacka dörr och informera.

Men för tusan, se till att du har drulleförsäkring! Börjar dom riva väggar m.m så får du snart en räkning som heter duga, om inte värden har en försäkring emot sånt här.

Du kommer inte bli vräkt, värden kan tänkas införa djurförbud, detta kommer då gälla samtliga hyresgäster. Jag tror även att det kommer gälla samtliga djur, jag har för mig att man inte får förbjuda en sorts djur utan ett förbud är över hela brädet. Ett sådant beslut gäller inte befintliga djur om jag minns rätt, enbart att man får inte införskaffa nya djur.

Min syn på saken, hoppas verkligen det löser sig för dig. Men nu är det nog dags att bita i det sura och ge dig till känna...

66
49
Thor:
jacobejkpg skrev:
Uppföljning:

Ännu INTE upphittad!!!

Har idag fått hjälp och letat igenom lägenheten ännu en gång, nu letandes efter små gömmor/hålor som jag kan ha missat förut. Var 100% säker på att jag hörde min orm i förrådet i hallen i förrgår och letade med en kompis, NOGA men nej den var fan inte där. Ljudet kom dock från hallen men har ingenting annat i hallen. Låtit som saker vält, jackor trillat osv.. Så efter att ha kollat igenom allting i förrådet flera gånger och kontrollerat att han itne kan tagit sig via förrådet till något annat ställe så har jag nu låst där och fortsatt jakten.

Jag slet sedan upp alla mina möbler (säng, soffa, fåtölj) men ingenting där. Kan inte utesluta att han ligger någonstans inuti bäddningen av halm inuti den gamla soffan men det är relativt mjukt och har känt igenom och inte känt nånting alls.

Det var från köket han rymde och det var där jag letade idag. Det finns inga öppna hål alls egentligen bland köksgrejerna, men letade ändå bakom kylskåp/spis osv igen. Även under diskbänken nere vid golvet där det är varmt och trångt men inget där heller. Har lyst med ficklampa och filmat för att komma åt och han är inte där, finns inte heller några hål där han kan tatt sig vidare. Testade även att spruta rikliga mängder citronvatten överallt i köket för att försöka höra om han åtminstone blivit upprörd och flyttat sig men nepp. Även rengjort hela lägenheten i hopp om att rengöringsmedlen skulle irritera honom och få honom att flytta sig..

Så idag, stod jag återigen och kollade på ett hål inne i köksförrådet som låg tämligen nära hans karantänlåda. För att komma in i hålet behöver han bara trycka med nosen på dörren för den ska öppna sig och sedan slingra sig in och dörren skulle gått igen av sig själv. På översta hyllan (som förövrigt var tom) så finns det till vänster ett nästan 10 cm hål i själva förrådet som leder till mellanrummet mellan köksväggen och förrådet. Framför förrådet är det reglat så inte förstått att det var ihåligt. Det hade varit knepigt för honom att ta sig upp till översta hyllan för finns inte mycket att klättra på men det är dock en orm så kan ju inte utesluta det vid detta lagret. Lös in och filmade in i mellanrummet och kunde idag se att längst upp satt det stora aluminiumrör och liknande, ledningar/ventilation eller något sådant.

Vid det här laget så känns det just nu som det mest logiska, han har hittat det hålet och tagit sig gissningsivs uppåt. Neråt finns det ingenting, varken orm eller annat. Har lyst och sprejat vatten men ingen där.

Kan också berätta att jag idag såg en skåpbil precis utanför lägenhetshuset, bilen kom från ett rör/ledningsföretag. Det skulle ju kunna vara så att han tagit sig in i nån ventilation, rör, avlopp eller liknande och fastnat eller på något sätt påverkat nånting så det har märkts av hos någon i huset.

Så frågan är ju vad jag gör nu?? Är riktigt orolig för ormen, han är garanterad förkyld och är rädd att han har fastnat någonstans och får dåligt med luft oså :( :(

Ska jag ringa hyresvärden? Vad gör han isf? Drar dit nån djurexpert/anticimex eller typ nåt sådant rörföretag? Förmodar att jag dock får stå för ev kostnader isåfall men det får jag ju helt enkelt ta isåfall..

Funderar på och säga att jag haft en kompis över som inte stängt lådan ordentligt, är ju fortfarande mitt ansvar men skulle ju kännas lite bättre om man kunde skylla på nånting annat.

Och förmodligen är det (efter vad jag förstått) inte olagligt att förlora en orm, och han kan inte vräka mig då han ändå tillåtit mig att ha orm, men kan han neka mig att ha resterande djur?

TACK SÅ LÄNGE

Jag tycker du ska snacka med rörkillarna, dels så är det bra om dom vet vad dom ev kan hitta (förklara hur dom ska göra om dom hittar ormen mm) sen brukar rörföretag ha fiberoptik för att kunna kolla rör och det kanske skulle fungera att kika i din vägg..

274
148
Flosker:
Kanske korkad fråga men har du tittat bakom elementen? En  3 meters  Boa jag lånade  flyttade hela elemntet och lossade alla fästen samt sabbade 50 kvm 6mm glas då den rymde. Men det var ca 20 år sedan :-)

17
12
seejtaan:
hur har det gått med allt?

11
18
jacobejkpg:

seejtaan skrev:
hur har det gått med allt?

Ja jag kollade med mitt försäkringsbolag och det sket sig ganska rejält me den biten tyvärr :( Talade med en bekant som är hyresvärd hur han såg på saken och som de flesta säger så blir jag inte vräkt men skulle med största snnolikhet bli skyldig att betala för de kostander som kan uppstå. Hur långt min hyresvärd är beredd att gå kan jag ju aldrig veta men stackarn lider av en väldans massa ormfobi haha :/ 

Planen är nu att själv försöka få tag på en ritning på huset och klura ut vart han kan ha tagit sig, har man tur så har han inte kunnat ta sig hur långt som helst och då kanske man kan försöka få tag i någon rörkille via någon bekant som anonymt och svart kan söka igenom rören med fiberoptik eller liknande. 

ddr:
jacobejkpg skrev:

Ja jag kollade med mitt försäkringsbolag och det sket sig ganska rejält me den biten tyvärr :( Talade med en bekant som är hyresvärd hur han såg på saken och som de flesta säger så blir jag inte vräkt men skulle med största snnolikhet bli skyldig att betala för de kostander som kan uppstå. Hur långt min hyresvärd är beredd att gå kan jag ju aldrig veta men stackarn lider av en väldans massa ormfobi haha :/ 

Planen är nu att själv försöka få tag på en ritning på huset och klura ut vart han kan ha tagit sig, har man tur så har han inte kunnat ta sig hur långt som helst och då kanske man kan försöka få tag i någon rörkille via någon bekant som anonymt och svart kan söka igenom rören med fiberoptik eller liknande. 

Det bästa för alla parter är att du står för det inträffade och snackar med värden.

Risken är annars att nån granne hittar djuret och det blir en ny häxjakt i media.

Det är det sista vi vill ha.

11
18
jacobejkpg:
ddr skrev:

Det bästa för alla parter är att du står för det inträffade och snackar med värden.

Risken är annars att nån granne hittar djuret och det blir en ny häxjakt i media.

Det är det sista vi vill ha.

Jag förstår din åsikt och håller självklart med men det är just det här med vad det kan tänkas kosta för att rörföretag eller liknande ska få fram honom. I teorin kan de ju behöva vräka väggar och bryta el/vatten o allt möjligt och med tanke på att min försäkring inte täcker det så kan det ju bli enorma summor för min del förmodar jag?

Ska först och främst se om jag kan lista ut självmant vart han kan vara och om det är nån specifik granne som den kan dyka upp hos som jag isåfall kan tala med i första hand

2
3
Be4rnie:
Hur har det gått med ormen? :o

141
35
GeckoLover99:
Usch vilket trassel! Hoppas det löser sig för dig :(
Hade en kompis vars majsormar rymde (japp, bägge på en gång) hennes ormrädda moster hittade den ena i toan efter nån vecka och den andra kom fram en månad senare; ringlade sig upp i hennes brorsas säng kl 5 på morgonen...

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Skulle vara trevligt med en uppdatering. Har du hittat ormen eller kommer det ett reportage i media snart? :-D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild