Rådfrågning ang kungsboa på rymmen!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Moova skrev:

Tror inte heller att chansen är så står att man skulle bli vräkt eller liknande, så länge det inte är husdjursförbud där man bor. 

Och är det inte husdjurförbud så förstår jag inte heller varför man "måste" berätta att man har reptiler,  jag berättar ju liksom inte för grannar eller hyresvärd hur många katter, hundar, fiskar osv jag har så då finns det ju ingen anledning att bhöva uppge resterande djur heller :)  Tror inte grannarna bryr sig speciellt mycke, dem har ju sett är man kommer släpandes  på terrarier eller grejer efter att man varit på mässa men ingen reagerar ens :) 

OT, Hur går det med ormen, hittad? 

Under badkar och bakom element brukar vara en favorit för rymlingar. 

Lycka till! :)

Nej det är givetvis ett fritt val att tala om vad man har i sin egen lägenhet, något måste är det absolut inte! :) Däremot menar jag att det finns ju ingen anledning att dölja att man har ormar heller, beror säkert på olika situationer hos olika människor och olika bostadsområdem också, vi har barn och bor i ett mycket barntätt område, barnen på gården brukar vara inne hos oss och kolla på ormar och andra spännande saker, därav att jag har valt att vara öppen med min passion :) 

Sen är jag sån som person att jag har svårt att vara tyst när grannar och andra boende i området kommer med massa osanningar och myter om mina husdjur, då ser jag ingen annan utväg än att snällt erbjuda alla ett besök i mitt ormrum :) Men som sagt det är hur JAG valt att göra :) 

När jag var yngre och bodde i lägenhet mörkade jag också mitt intresse så jag förstår absolut varför ni gör det, men känner att jag kommit till en punkt i livet där jag inte behöver dölja mina intressen :) 

Jag har full förståelse för andra som väljer andra vägar med sin hobby, jag har tom haft besök av lokal media ett par gånger och blir liksom omöjligt att dölja vad jag brinner för hehe ;) 

187
221
Moova:

Ja alltså, vi mörkar inte om det,  vi skyltar bara inte. 

Det är liksom ingen hemlighet att vi har alla möjliga djur, bara att frågar man inte så säger jag inget :) 

Mest för att jag inte har tålamod för alla "idioter" som häver ur sig saker som Usch!, äckligt!!!, vidriga djur!! Trampa på dom!!  osv. så fort man säger orm eller spindel.

375
251
Doxster:
Jonas_ skrev:
mot ALLA att jag har ett rum fullt av fantastiska varelser hemma :) Min granne har reagerat negativt och vi har haft ett antal dispyter kan jag säga, vi gillar nog inte varandra haha. Men mot hyresvärden är jag också såklart helt öppen med att jag har ormar hemma, jag menar varför skulle man hymla om det? 

Om du står för historian med grannen så står jag för popcorn! ;)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Moova skrev:
Ja alltså, vi mörkar inte om det,  vi skyltar bara inte. 

Det är liksom ingen hemlighet att vi har alla möjliga djur, bara att frågar man inte så säger jag inget :) 

Mest för att jag inte har tålamod för alla "idioter" som häver ur sig saker som Usch!, äckligt!!!, vidriga djur!! Trampa på dom!!  osv. så fort man säger orm eller spindel.

Jag hade samma åsikt som dig för 10 år sen... Nu när vi fått barn och livet ser annorlunda ut har jag ändrat åsikt och blivit betydligt mer öppen om min hobby :) 

Jag bemöter gärna alla "idioter" med min kunskap och erfarenhet :) 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Har kungsboan kommit tillrätta eller är den på fri "fot" fortfarande ? 

83
44
Michael_B:
Jag hittade min regnbåge under diskbänken efter att den vart borta i två veckor. Bor i hus så den har hållit sig gömd på flera ställen under utflykten.  Vid tillfället när den rymde så var den väldigt liten och trodde inte att jag skulle finna den igen. Vi har även 4 hundar som inte har reagerat på ormen.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Har du hittat den än?
www.reptilesmagazine.com/Reptile-Community/How-To-Build-A-Lost-Flyer-When-Your-Herp-Escapes/

590
365
SweBoa:
Han har säkert gått upp i soffan. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Skulle vara intressant med en uppföljning :) Några ledtrådar än vart boan kan vara? 

11
18
jacobejkpg:
Uppföljning:

Ännu INTE upphittad!!!

Har idag fått hjälp och letat igenom lägenheten ännu en gång, nu letandes efter små gömmor/hålor som jag kan ha missat förut. Var 100% säker på att jag hörde min orm i förrådet i hallen i förrgår och letade med en kompis, NOGA men nej den var fan inte där. Ljudet kom dock från hallen men har ingenting annat i hallen. Låtit som saker vält, jackor trillat osv.. Så efter att ha kollat igenom allting i förrådet flera gånger och kontrollerat att han itne kan tagit sig via förrådet till något annat ställe så har jag nu låst där och fortsatt jakten.

Jag slet sedan upp alla mina möbler (säng, soffa, fåtölj) men ingenting där. Kan inte utesluta att han ligger någonstans inuti bäddningen av halm inuti den gamla soffan men det är relativt mjukt och har känt igenom och inte känt nånting alls.

Det var från köket han rymde och det var där jag letade idag. Det finns inga öppna hål alls egentligen bland köksgrejerna, men letade ändå bakom kylskåp/spis osv igen. Även under diskbänken nere vid golvet där det är varmt och trångt men inget där heller. Har lyst med ficklampa och filmat för att komma åt och han är inte där, finns inte heller några hål där han kan tatt sig vidare. Testade även att spruta rikliga mängder citronvatten överallt i köket för att försöka höra om han åtminstone blivit upprörd och flyttat sig men nepp. Även rengjort hela lägenheten i hopp om att rengöringsmedlen skulle irritera honom och få honom att flytta sig..

Så idag, stod jag återigen och kollade på ett hål inne i köksförrådet som låg tämligen nära hans karantänlåda. För att komma in i hålet behöver han bara trycka med nosen på dörren för den ska öppna sig och sedan slingra sig in och dörren skulle gått igen av sig själv. På översta hyllan (som förövrigt var tom) så finns det till vänster ett nästan 10 cm hål i själva förrådet som leder till mellanrummet mellan köksväggen och förrådet. Framför förrådet är det reglat så inte förstått att det var ihåligt. Det hade varit knepigt för honom att ta sig upp till översta hyllan för finns inte mycket att klättra på men det är dock en orm så kan ju inte utesluta det vid detta lagret. Lös in och filmade in i mellanrummet och kunde idag se att längst upp satt det stora aluminiumrör och liknande, ledningar/ventilation eller något sådant.

Vid det här laget så känns det just nu som det mest logiska, han har hittat det hålet och tagit sig gissningsivs uppåt. Neråt finns det ingenting, varken orm eller annat. Har lyst och sprejat vatten men ingen där.

Kan också berätta att jag idag såg en skåpbil precis utanför lägenhetshuset, bilen kom från ett rör/ledningsföretag. Det skulle ju kunna vara så att han tagit sig in i nån ventilation, rör, avlopp eller liknande och fastnat eller på något sätt påverkat nånting så det har märkts av hos någon i huset.

Så frågan är ju vad jag gör nu?? Är riktigt orolig för ormen, han är garanterad förkyld och är rädd att han har fastnat någonstans och får dåligt med luft oså :( :(

Ska jag ringa hyresvärden? Vad gör han isf? Drar dit nån djurexpert/anticimex eller typ nåt sådant rörföretag? Förmodar att jag dock får stå för ev kostnader isåfall men det får jag ju helt enkelt ta isåfall..

Funderar på och säga att jag haft en kompis över som inte stängt lådan ordentligt, är ju fortfarande mitt ansvar men skulle ju kännas lite bättre om man kunde skylla på nånting annat.

Och förmodligen är det (efter vad jag förstått) inte olagligt att förlora en orm, och han kan inte vräka mig då han ändå tillåtit mig att ha orm, men kan han neka mig att ha resterande djur?

TACK SÅ LÄNGE
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild