Rådfrågning ang kungsboa på rymmen!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

205
203
Micke_E:
Haha du ser,  det var nog för sent och hjärnan skummade friskt!  

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Om den rört sig i mjölet inatt kan det inte vara så svårt att finna den? :) Eller är den upphittad redan?

11
18
jacobejkpg:

Jonas_ skrev:
Om den rört sig i mjölet inatt kan det inte vara så svårt att finna den? :) Eller är den upphittad redan?

Tror inte den hade det ändå :/ kom på att jag virrade ut i köket inatt halvvaken och råkade flytta på lite mjöl haha.. Men idag ska jag flytta kylskåpet o kolla igenom soffan och sängen. 

OM jag mot all förmodan inte hittar honom, så kan jag inte längre utesluta att han skulle tagit sig ut u lägenheten på något vänster. vad gör jag? Vem ringer jag?

239
197
Danpss:
Hur har det gått?

278
122
Snakedude69:
Do u have a terrarium?  Open it wide turn the heat on. And put a rat in there on the warm side :) if he/she is hungry....and your lucky  you will find her with a full stomach under the heat ;) 

62
73
JohannaT:
jacobejkpg skrev:

Tror inte den hade det ändå :/ kom på att jag virrade ut i köket inatt halvvaken och råkade flytta på lite mjöl haha..  

Men ååå så dråpligt! Stackare! (haha, förlåt)

Jag känner med dig! Jag kan inte ge dig några mer råd utan att upprepa vad andra redan har sagt. Jag har själv haft ormar på rymmen/hjälpt andra att leta ormar, det jag kan säga om det är dock att jag inte uteslutande har hittat dem vid värmekällor. Det som har varit gemensamt för alla gömställen är att det har varit riktigt mörkt och undangömt(men ibland tillochmed kallt).
Inte så mycket till hjälp kanske.
Det är nog lättare att säga var den INTE skulle vara tyvärr.. :(
Typ att den slingrar upp brevid dig i soffan och börjar bråka om fjärrkontrollen när du tittar på nyheterna är nog mindre troligt.
Förlåt för skämt i denna ganska allvarliga situation, men det är ett försök till uppmuntran. :) 

62
73
JohannaT:

Sen vill jag också lägga till att jag tycker att du sköter det här på ett bra sätt, det är en bra frågeställning i ett bra forum och du beskriver tydligt vilka åtgärder du har tagit och att du inser allvaret och vilka konsekvenser detta kan få. Jag tycker inte att någon kan döma dig (jag har inte sett att någon har gjort det heller, och det är ju bra), olyckor händer.

Såhär skulle jag ha gjort angående att kontakta nån(varning för moralisk dekadens): Vänta till absolut sista sekunden med att berätta för någon(dvs typ aldrig). Ring ingen hyresvärd. Den KOMMER att dyka upp. Någonstans. Förhoppningsvis och troligtvis i din lägenhet. I sämsta fall i någon annans lägenhet..... Händer det att den dyker upp i någon annans lägenhet eller framför tant Gretas fötter i trappuppgången så skulle jag ändå vänta med att ringa någon hyresvärd. Du kanske kan komma överens med Greta om att det var en engångsförteelse eller så är hon en van ormhållerska själv och vet hur lätt hänt det kan vara. Ringer du en hyresvärd har du nästan säkrat din vräkning. Antagligen kommer personen som hittar den ringa direkt till hyresvärden också, men det finns iallafall en liten chans att du kan resonera med någon granne.

Ormen far illa av att vara på rymmen, det vet vi alla redan. Men det är inte mycket som går att göra, förutom att leta ÖVERALLT i lägenheten. Ring ingen hyresvärd och börja inte knacka dörr eller något annat självmordsaktigt. :)

Åh! Jag kom faktiskt precis på att jag har ett tips!!
Har du nån kompis med hund? Du kan alltid lita på hundar och katter i en sånhär situation, de är extremt vaksamma för ormar. Led runt den i lägenheten och när den blir helt stel och börjar stirra någonstans så har du hittat din orm. Du får förstås också vara extremt försiktig och ta undan hunden så fort den känner av något för att undvika att något av djuren skadas.

375
251
Doxster:
Jag förstår inte riktigt varför alla drar det så långt som att han kommer bli vräkt om det kommer fram?

Har värden ett förbud mot djur i lägenheterna?

För att kunna vräka någon så behövs (mig veterligen), upprepade misskötsamheter alternativt utebliven betalning för hyra, "eller på annat sätt förverkat sin rätt till hyresavtalet". Känns som att en olycka, som i detta fallet, inte är rimligt skäl till att ha förverkat sin rätt.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Håller med Doxster :) Det är fullt lagligt att hålla ormar i terrarium så självklart kan man inte vräkas pga av slarv eller oaktsamhet. Hur stämmningen blir i trappuppgången är en annan femma ;) 

Ska även nämnas att har hyresvärden ett förbud mot ormar som man väljer att trotsa ja då är det en annan sak! Sånt ska man passa sig för! 

Jag är helt öppen mot ALLA att jag har ett rum fullt av fantastiska varelser hemma :) Min granne har reagerat negativt och vi har haft ett antal dispyter kan jag säga, vi gillar nog inte varandra haha. Men mot hyresvärden är jag också såklart helt öppen med att jag har ormar hemma, jag menar varför skulle man hymla om det? 

Har ormen kommit fram än? Annars är nog risken stor att den dragit på sig en förkylning eller ännu värre saker i draget och kylan :/ 

Tipset om att gå runt med en hund var inte så dumt :) Hundar brukar alltid reagera när dom är utanför mitt ormrum, bara man vet vad man kollar efter för reaktion hos hunden så är det en bra ide tror jag :) 

187
221
Moova:
Jonas_ skrev:
Håller med Doxster :) Det är fullt lagligt att hålla ormar i terrarium så självklart kan man inte vräkas pga av slarv eller oaktsamhet. Hur stämmningen blir i trappuppgången är en annan femma ;) 

Ska även nämnas att har hyresvärden ett förbud mot ormar som man väljer att trotsa ja då är det en annan sak! Sånt ska man passa sig för! 

Jag är helt öppen mot ALLA att jag har ett rum fullt av fantastiska varelser hemma :) Min granne har reagerat negativt och vi har haft ett antal dispyter kan jag säga, vi gillar nog inte varandra haha. Men mot hyresvärden är jag också såklart helt öppen med att jag har ormar hemma, jag menar varför skulle man hymla om det? 

Har ormen kommit fram än? Annars är nog risken stor att den dragit på sig en förkylning eller ännu värre saker i draget och kylan :/ 

Tipset om att gå runt med en hund var inte så dumt :) Hundar brukar alltid reagera när dom är utanför mitt ormrum, bara man vet vad man kollar efter för reaktion hos hunden så är det en bra ide tror jag :) 

Tror inte heller att chansen är så står att man skulle bli vräkt eller liknande, så länge det inte är husdjursförbud där man bor. 

Och är det inte husdjurförbud så förstår jag inte heller varför man "måste" berätta att man har reptiler,  jag berättar ju liksom inte för grannar eller hyresvärd hur många katter, hundar, fiskar osv jag har så då finns det ju ingen anledning att bhöva uppge resterande djur heller :)  Tror inte grannarna bryr sig speciellt mycke, dem har ju sett är man kommer släpandes  på terrarier eller grejer efter att man varit på mässa men ingen reagerar ens :) 

OT, Hur går det med ormen, hittad? 

Under badkar och bakom element brukar vara en favorit för rymlingar. 

Lycka till! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild