Tigeravel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

141
109
stefan707:
Det gjorde min först också, men ett par smällar med ormkroken så! Nu vet hon vad som gäller.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

psyjoh skrev:
Först och främst kollar man upp marknaden innan och ser om man hittar några köpare. Därefter bestämmer man sig hur många ungar man vill kläcka fram. Kolla även så köparna är seriösa och vill vänta så länge som det tar för att kläcka äggen. Detta sättet gjorde jag på när jag började kläcka skäggisar och jag har nu fasta kunder och aldrig några problem med att bli av med avkommor. 

Jag tycker inte man behöver ha köpare på alla ägg innan man bestämmer sig, däremot ska man lära känna sin marknad och veta hur stor utbudet och efterfrågan är på den art man håller på med :)

Jag tycker inte det gör någonting om man som uppfödare spar ungarna upp mot 1 år eller ännu längre, det kräver en hel del av dig som uppfödare, du ska ha terrarium/lådor till alla ungarna, sen ska dom såklart matas och skötas under uppväxten också :)

Jag tycker att folk har på tok för bråttom att börja avla på sina ormar! Nuförtiden finns det dom som köper en orm och nästan i samma stund ska dom börja med uppfödning av arten, låter så konstigt i mitt huvud så har inget vettigt att säga egentligen :) Ska man föda upp djur bör man ha minst några års erfarenhet av arten, det är min åsikt iaf :)

903
510
Evanjeline:

psyjoh skrev:
Först och främst kollar man upp marknaden innan och ser om man hittar några köpare. Därefter bestämmer man sig hur många ungar man vill kläcka fram. Kolla även så köparna är seriösa och vill vänta så länge som det tar för att kläcka äggen. Detta sättet gjorde jag på när jag började kläcka skäggisar och jag har nu fasta kunder och aldrig några problem med att bli av med avkommor. 

Förlåt om detta låter agressivt eller så, det är inte menat som det, jag är bara nyfiken. Hur har man fasta kunder? Skäggagamer är inte direkt en slitvara.

375
251
Doxster:
Jonas_ skrev:

Jag tycker inte man behöver ha köpare på alla ägg innan man bestämmer sig, däremot ska man lära känna sin marknad och veta hur stor utbudet och efterfrågan är på den art man håller på med :)

Jag tycker inte det gör någonting om man som uppfödare spar ungarna upp mot 1 år eller ännu längre, det kräver en hel del av dig som uppfödare, du ska ha terrarium/lådor till alla ungarna, sen ska dom såklart matas och skötas under uppväxten också :)

Jag tycker att folk har på tok för bråttom att börja avla på sina ormar! Nuförtiden finns det dom som köper en orm och nästan i samma stund ska dom börja med uppfödning av arten, låter så konstigt i mitt huvud så har inget vettigt att säga egentligen :) Ska man föda upp djur bör man ha minst några års erfarenhet av arten, det är min åsikt iaf :)

Väl talat!

6
0
LinusOfc:
Humi skrev:
hat absolut gått om plats .har så det räcker och blir över faktiskt .

Du bör nog tänka till rejält innan du bestämmer dig på riktigt. Ta inte detta på fel sätt, det är inget illa ment.
Men du har i min mening aldeles för liten kunskap med ormar för att behålla äggen. Min gissning är att du inte har plats för 2st stora terrarium och där av sätter in båda i ett. (Bara en gissning som sagt) 
Har du plats för 50st ungar som du troligtvis inte blir av med på ett bra tag? 
Du kan absolut kasta vissa av äggen och behålla några stycken för att minska på antalet. 

Tänk igenom ditt beslut rejält innan du gör någonting du ångrar sen och förstör marknaden bara för att du vill bli av med alla ungarna direkt.

2052
780
psyjoh:
Jonas_ skrev:

Jo det var ju lite så jag menade. Sen berättade jag utifrån min erfarenhet hur det blev. 

2052
780
psyjoh:
Jonas_ skrev:

Jo det var ju lite så jag menade. Sen berättade jag utifrån min erfarenhet hur det blev. 
Evanjeline skrev:

Förlåt om detta låter agressivt eller så, det är inte menat som det, jag är bara nyfiken. Hur har man fasta kunder? Skäggagamer är inte direkt en slitvara.

Har 2 butiker som köper av mig så de behöver nya 1-2ggr/år. 

903
510
Evanjeline:
Oh. Ja det förklarar ju;P

2052
780
psyjoh:
Evanjeline skrev:
Oh. Ja det förklarar ju;P

Har även uppgjort ett avtal med den ena butiken.

Fick ett mail i somras från ena butiken att det hade kommit ner folk ändå från Kiruna och köpt skäggisar för dem tyckte dem var så fina. Rätt skoj att höra ändå var de tar vägen. Det innebär att de små liven rest ända nere från Helsingborg ändå upp till Kiruna, med en mellanlandning i butiken i Göteborg. 

2052
780
psyjoh:
Sorry om vi bytade spår i tråden lite nu. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild