Jord utan gödsel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

953
1840
peter54:
Ryden88 skrev:
Köp inte torv! Det är alldeles för trådigt tycker jag. Istället så köper du Topdress på Bauhaus, svinbra jord för taggsvansvaraner att gräva i iaf :) Och dessutom ogödslat.

Torv är ju fossilerad vitmossa (Sphagnum) och om torven bara är hyfsat ren från rottrådar och annat skräp så är den inte trådig.

5
2
Ryden88:
Köpte min torv på bauhaus och den var riktigt trådig, får plocka tjocka nystan av torv lite var dag i mitt stora terrarium.

Toppdress kan jag iaf rekommendera, mest lik "topsoil" som amerikarnana snackar om hela tiden i deras reptilforum.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Ryden88 skrev:

Toppdress kan jag iaf rekommendera, mest lik "topsoil" som amerikarnana snackar om hela tiden i deras reptilforum.

Vad är det för nåt? Har faktiskt aldrig hört namnet ens :) 

5
2
Ryden88:
Jonas_ skrev:

Vad är det för nåt? Har faktiskt aldrig hört namnet ens :) 

www.bauhaus.se/5-x-gardol-toppdress-40l.htmlfull-description

Ser ut som en väldigt fint filtrerad jord, blandat med sand så blir det perfekt att gräva i för mina taggsvansvaraner. Håller fukten och grottor mycket bättre än när jag hade torv och sand.

1275
1725
Falk:
Ryden88 skrev:
Köpte min torv på bauhaus och den var riktigt trådig, får plocka tjocka nystan av torv lite var dag i mitt stora terrarium.

I väldigt många fall så ska man göra tvärtom mot för vad amerikanerna gör och specielltt inom terrarie hobbyn så ska man ta deras råd med en nypa salt.

5
2
Ryden88:
Falk skrev:

I väldigt många fall så ska man göra tvärtom mot för vad amerikanerna gör och specielltt inom terrarie hobbyn så ska man ta deras råd med en nypa salt.

Så med andra ord säger du att man inte ska använda jord till varaner?

417
249
KANDARBA:
Ryden88 skrev:

Så med andra ord säger du att man inte ska använda jord till varaner?

Skrev han det? 
Nej att man ska ta vad dom säger med en nypa salt. 
Det menas att toppdressen inte är ultimat även om en amerikan säger det. 

Deras djurhållning av reptiler skiljer sig mycket från våran. Och dom gör inte precis det alltid bra för djuren. 

5
2
Ryden88:
KANDARBA skrev:

Skrev han det? 
Nej att man ska ta vad dom säger med en nypa salt. 
Det menas att toppdressen inte är ultimat även om en amerikan säger det. 

Deras djurhållning av reptiler skiljer sig mycket från våran. Och dom gör inte precis det alltid bra för djuren. 

Oj, haft en dålig dag?

Jag har aldrig sagt att toppdress är det ultimata, var skrev jag det? Däremot skrev jag att den var väldigt lik den jord som amerikarnana rekommenderar :)

Och vad har "ta det med en nypa salt" nåt att göra med att jag rekommenderar toppdress till någon som frågar om ogödslad jord?

Haha fattar ingenting :)

1275
1725
Falk:

Som kandabra skriver så är det väldigt vanligt att jänkarna håller sina djur på väldigt märkliga sätt, med andra ord ofta onaturligt vilket är en fenomen bland amerikaner.

Allt från regnskogs levande ödlor, fågelspindlar osv kan man läsa att det rekomenderas kakel eller klinker istället för ett substrat som är mer naturligt. Dom har också en förkärlek till substrat som säljs i reptilbutiker och inte natrurliga produkter som tex sphagnumtorv, sand osv utan det måste till varje pris heta "terra soil, plantation soil" osv

Allt är inte fel men som sagt ta det med en nypa salt utav det du läser på amerikanska forum.

Dom har inte samma regelverk som många europeiska länder har också.

2052
780
psyjoh:
peter54 skrev:

Torv är ju fossilerad vitmossa (Sphagnum) och om torven bara är hyfsat ren från rottrådar och annat skräp så är den inte trådig.

Vad jag läst så är torv halvt förmultnad jord. Alltså mittemellan "råvaran" och jord. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild