Öms och sånt!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

74
23
Dempan242:
Hej!

Jag själv har aldrig haft en regnbågsboa men det låter helt OK, låter ganska bra för att ge dig lite beröm. De viktiga nu är att du har en bra fuktighetsnivå, rätt temperatur och som du redan har, bark eller något slag av träd eller sten som den kan dra av det gamla skinnet på när den ömsar. Ett tips är att du matar den efter att den har ömsat om den fortfarande är hungrig, min kungsboa som jag hade innan åt inte innan den ömsade, om jag minns rätt så fungerar det flrsta ormarna på detta sättet.

Mvh

93
72
RainbowVess:
ormarna skrev:

dessa ormar är ju natt aktiva därför blir det tvärtom fler ljus timmar mindre mörker timmar dom sover när det är ljust å härjar runt nattetid om du nu ska långtids vila henne. 

Hon använder inte fuktlådan något mer och är inte stationerad utan rör sig och vilar här och var, nu har hon dock lagt sig i delen där jag annordnat mossa.
Tidigare hade vi inte sett henne alls men nu är hon delvis synlig hela tiden, hon verkar inte speciellt skygg men ryggar lite av vibrationerna i golvet. Jag kommer mata henne en gång till nu på lör/sön.

Jag måste dock fråga om vintervilan hos denna art, i www.mittresvader.se/l/brasilien/vadret-amazonas-temperatur-klimat.php så ser jag ingen direkt skillnad på lägsta temperaturen men däremot högsta temperaturen.

Således ställer jag mig lite tveksam till om jag ska sänka temperaturen hos denna art...

Läser även på www.boatips.com/howtohibernateyoursnake/ att en del ormar helt enkelt inte behöver någon vintervila/dvala. Dock ser jag att det i vissa fall krävs om man vill starta reproduktions viljan hos vissa ormar. 

Skulle vilja höra lite olika röster angående detta eller ett pekfinger mot en diskussion som redan är igång i forumet angående detta.

Ser nu en Het tråd LOL!

93
72
RainbowVess:
Binwan skrev:
Hej!

Jag själv har aldrig haft en regnbågsboa men det låter helt OK, låter ganska bra för att ge dig lite beröm. De viktiga nu är att du har en bra fuktighetsnivå, rätt temperatur och som du redan har, bark eller något slag av träd eller sten som den kan dra av det gamla skinnet på när den ömsar. Ett tips är att du matar den efter att den har ömsat om den fortfarande är hungrig, min kungsboa som jag hade innan åt inte innan den ömsade, om jag minns rätt så fungerar det flrsta ormarna på detta sättet.

Mvh

Rätt nöjd nu när hon syns lite och inte gömmer sig, men fullt förståerligt vid öms! Hon ömsade av sig på en "kruka" som ser ut som en stock med en växt i, Lindade sig 3 varv och sedan var det klart :) Sten finns där inne med.

Hon ska få sig en måltid till i helgen, och jag är inte riktigt säker på vintervilan/dvalan hos denna art :P vad tror du?

Länkar ovan ^

43
16
ormarna:
Du behöver inte vinter vila denna orm men den sprungar ur ormar i övrigt. de har ett inbyggt system för vila ungefär som när du har tränat eller sovit kroppen återhämtar sej då å du mår mycket bättre då intesant?men din orm klarar sig nog utan vila om du inte ska avla på den för då är det nog nödvändigt då behöver ormen styrka å näring den har samlat på sej under vilan.det får bli en sak mellan dej å ormen i detta fall.MVH Nicklas (alias ormarna)

Medlem i DHF
1083
777
Westman:
Underbara ormar 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jädra sjysta bilder westman, sambon har tjatat i flera år om röd regnbågsboa men vi får väl se :) 

141
109
stefan707:
Jonas_ skrev:
Jädra sjysta bilder westman, sambon har tjatat i flera år om röd regnbågsboa men vi får väl se :) 

Bara ta en tur till Dalarna å skaffa en nu då! :D

141
109
stefan707:
Westman skrev:
Underbara ormar 

Dom var som Jonas sa, riktigt fina :) 

74
23
Dempan242:
RainbowVess skrev:

Rätt nöjd nu när hon syns lite och inte gömmer sig, men fullt förståerligt vid öms! Hon ömsade av sig på en "kruka" som ser ut som en stock med en växt i, Lindade sig 3 varv och sedan var det klart :) Sten finns där inne med.

Hon ska få sig en måltid till i helgen, och jag är inte riktigt säker på vintervilan/dvalan hos denna art :P vad tror du?

Länkar ovan ^

Det låter bra, det är mycket fina ormar.

Jag har faktiskt ingen aning om jag ska vara helt ärlig, har haft markboa och kungsboa när det det kommer boor. Men jag gissar att den kan gå i dvala efter denna måltid, jag märkte ingen direkt skillnad när mina ormar gick i dvala. Du får kanske sänkta temperaturen i terrariet.

Jag har slutat ha ormar för 2 år sen så ta inte allt förgivet som jag säger.

Mvh

93
72
RainbowVess:
Westman skrev:
Underbara ormar 

Grymt vackra! Hon verkar rätt nöjd ändå, skapat sig en håla i mossan och kommer ut på kvällen o jäser i lampskenet för att sedan återvända till hålan :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild