Nätpyton, lokalitet Kalatoa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

GL8936 skrev:
Golden child morphen sägs ursprungligen vara viltfångad från Selayar ön. Däremot ska man nog inte räkna med att de procenten dvärg som funnits i början gör ngn skillnad överhuvudtaget då det avlats mot fastlandsnät.

Sedan kan man väl fråga sig om Bali och Selayar överhuvudtaget ska räknas som dvärg, snarare bara en lite mindre lokalitet. De flesta landar ändå där kring 4 m vilket bara är halvmetern ifrån normal storlek på en fastlandsnät.

Karompa sägs vara i storlek med Madu men det har nog eg. inte infångats el avlats fram nog många exemplar för att det ska vara någon slags erkänd "fakta".

Personligen går jag då hellre efter föräldrardjurens storlek relaterat till deras förutsättningar än lokaliteten om jag vill kunna anta storlek på ungarna. Det varierar ändå rätt vilt i storlekarna oavsett lokalitet.
Dock bör man alltid ta alla påståenden om storlek med en rätt stor nypa salt. Verkar ju inte vara nå ovanlighet att det kryddas på hejvilt. 4 meters nät som påstås vara 6 m av ägaren osv. Tycks vara extremt vanligt när det handlar om alla ormar som blir erkänt "stora". Bara någon vecka sedan jag träffade på en som påstod sig ha sett en 8 meters rutpyton hos någon och en annan påstod sig ha sett en 10 meters anakonda på ett zoo.... Och detta är folk i hobbyn.

Pojkar har i alla tider överdrivit storleken på sin orm :) Som du säger ska man ta alla ormar över 450cm med en nypa salt om man inte har sett den med egna ögon eller vet att någon seriös äger ormen, det är ovanligt med ormar över 5 meter. 8 meter Rutpyton var inte dåligt ;) 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Moong skrev:
Du tänker nog på Tigergenen Jonas :) Goldenchild härstammar från dvärglokalitet.. Men som redan nämnt så är det dem ursprungliga djuren så det är inte lika aktuellt längre...

Sen finns det ju också olika lokaliteter bland mainlands Sulawesi, Borneo, Java, Sumatra, Ambon osv vet inte så mkt om dessa men antar att de också kan variera i storlek?

Nej :) Det var goldenchild jag syftade på, jag har ALDRIG sett en liten goldenchild :) Alla har varit monsterormar, men ska tilläggas att alla goldenchild jag någonsin sett på film eller bild har varit från USA och i det landet gillar man att ösa i sina ormar mat, djurplågeri enligt mig :)

Tigergenen vet jag är en av dom största, om inte den största morfen nätpyton.  

51
36
GL8936:
Moong skrev:
Du tänker nog på Tigergenen Jonas :) Goldenchild härstammar från dvärglokalitet.. Men som redan nämnt så är det dem ursprungliga djuren så det är inte lika aktuellt längre...

Sen finns det ju också olika lokaliteter bland mainlands Sulawesi, Borneo, Java, Sumatra, Ambon osv vet inte så mkt om dessa men antar att de också kan variera i storlek?

Sulawezi och Sumatra är de två lokaliteter som haft de erkänt största exemplaren däribland det kontrollmätta rekordet på kring 7,2 el om det är 7,3 m. Dock så är de flesta viltfångade morpher och de flesta viltfångade exemplar överhuvudtaget från sumatra området och majoriteten viltfångade djur är inte märkvärdigt stora.
2-3 m därikring av vad jag fått höra. Då är det ju rätt varierade åldrar också.

Ambon sägs vara av det mindre slaget i stil med Selayar och Bali.

Makassar, Java och Borneo där kring "normal" storlek.

Kupang/Timor och Bicol mer mot dvärg/superdvärg hållet.

Karsten Wöllner ska väl släppa en bok om nätisar ngngång under året och där lär det stå en hel del om lokaliteter för den som vill fördjupa sig i det.

51
36
GL8936:
Jonas_ skrev:

Pojkar har i alla tider överdrivit storleken på sin orm :) Som du säger ska man ta alla ormar över 450cm med en nypa salt om man inte har sett den med egna ögon eller vet att någon seriös äger ormen, det är ovanligt med ormar över 5 meter. 8 meter Rutpyton var inte dåligt ;) 

8 m rutis hade ju vart en intressant syn. Haha Kan tilläggas att han som påstod sig ha sett det har drivit en butik med försäljning av terrariedjur och själv haft diverse reptiler i många år.

Sedan finns det ju alltid icke-reptilägare som gärna argumenterar emot en pga ngt de läst på nätet el hört av någon som de är fast beslutna att stämmer. Som ormen som mätte upp sin ägare genom att ligga i sängden bredvid honom/henne. Hahah

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
www.youtube.com/watch?v=DnFkEcLUWho&list=PLkHkAX00yU3sNWsrEDSTPqJu16jwthHMh

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Riktigt vackra ormar! Men väldigt synd på förvaringen av dom tycker jag personligen :P Bör inte ormar som får klättermöjligheter i burken utveckla "bättre" muskelstyrka eller någonting iaf, det är min teori iaf ;) ?? Ursäkta offtopic igen men det är inte enkelt att hålla kurs hehe

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

passion för djur  hmm tror han har mer passion för pengar

14
14
TotteCarlson:
GL8936 skrev:

Sedan finns det ju alltid icke-reptilägare som gärna argumenterar emot en pga ngt de läst på nätet el hört av någon som de är fast beslutna att stämmer. Som ormen som mätte upp sin ägare genom att ligga i sängden bredvid honom/henne. Hahah

Eller huggormar som föder sina ungar i träden för att de själva inte ska bli bitna, eftersom ungarna är SÅ mycket giftigare :P. Hehe, vad kommer de där skrönorna ifrån!? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild