Doxster skrev:
För att klargöra angående de olika lokaliteterna:
Superdvärgar:
Kalatoa är som Humi sa den minsta lokaliteten. Storleken landar på 150-210cm, vissa honor kan bli upp emot 280cm, men det är ovanligt.
Madu - 180-300cm.
Kayuadi - 210-300cm.
Dvärgar:
Kayuadi - 210-300cm (överlappar grupperna)
Selayer - 240-390cm
Yellowheads - 300-420cm
Jampea - 240-480cm
Värt att nämna angående SD/D-morfer är att den ENDA morfen som finns att få som ren SD är Anery. De enda morferna som härstammar ifrån dvärglokaliteter är genetic stripe, ghost stripe, orange ghost stripe och goldenchild. Således är alla andra SD/D-djur med andra morfer än dessa en viss procent fastlandsdjur, eller normalstora om du hellre vill kalla dom det.
Morferna listade under dvärglokalitet kan lika gärna vara väldigt "urvattnade" och ha mycket fastlandsgener, oerhört viktigt att ta reda på bakgrundsinfo innan man införskaffar dessa, och då är föräldradjuren särskilt intressanta.
Ännu en sak som är värd att nämna är att SD-djuren är väldigt mycket mer flyktiga och aggressiva i sitt temperament än dvärgar och fastlandsdjur, det är därför vettigt att krokträna dom redan från början.
Tack för informationen Doxster :) Du verkar vara insatt och kunnig i superd. och dvärgnätpyton´s, jag med flera skulle tycka det var roligt om du klottrade ner ett skötselråd om en eller flera lokaliteter dvärgnät! :)
Men blir inte goldenchild-morfen riktigt stora? 6 meter eller nåt sånt? Eller är jag ute och trampar på cykeln nu igen.. Morfer är inte min grej som många vet :D Men jag lär mig ständigt, även om jag inte är så värst intresserad ens av morfer, finns vissa som är kanonsnygga såklart men generellt är jag mer för viltfärgade pytonormar.