Nätpyton, lokalitet Kalatoa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

141
109
stefan707:
Börjar bli lite väl mkt OT (off-topic) nu va mina herrar. :)

953
1840
peter54:
Ja jag är ledsen för det. Det var inte meningen med min fråga vad SD betyder, jag var bara nyfiket intresserad.

Så vilken av de här två nämnda lokaliteterna är det nu som är den minsta och hur stor blir den?

230
185
Humi:
Svar på frågan, Kalatoa är den minsta lokaliteten mig veterligen. Rätta mig gärna om jag har fel :)

375
251
Doxster:
För att klargöra angående de olika lokaliteterna:

Superdvärgar:
Kalatoa är som Humi sa den minsta lokaliteten. Storleken landar på 150-210cm, vissa honor kan bli upp emot 280cm, men det är ovanligt.
Madu - 180-300cm.
Kayuadi - 210-300cm.

Dvärgar:
Kayuadi - 210-300cm (överlappar grupperna)
Selayer - 240-390cm
Yellowheads - 300-420cm
Jampea - 240-480cm

Värt att nämna angående SD/D-morfer är att den ENDA morfen som finns att få som ren SD är Anery. De enda morferna som härstammar ifrån dvärglokaliteter är genetic stripe, ghost stripe, orange ghost stripe och goldenchild. Således är alla andra SD/D-djur med andra morfer än dessa en viss procent fastlandsdjur, eller normalstora om du hellre vill kalla dom det.

Morferna listade under dvärglokalitet kan lika gärna vara väldigt "urvattnade" och ha mycket fastlandsgener, oerhört viktigt att ta reda på bakgrundsinfo innan man införskaffar dessa, och då är föräldradjuren särskilt intressanta.

Ännu en sak som är värd att nämna är att SD-djuren är väldigt mycket mer flyktiga och aggressiva i sitt temperament än dvärgar och fastlandsdjur, det är därför vettigt att krokträna dom redan från början.

6
3
jimpan79:
Tack för utförligt svar :)

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Bra storleksbeskrivning av lokaliteterna där! :)
Kanske att övre gränsen kan vara lägre för att hålla det till det vanligaste, speciellt på Madu.

Mina SD, köpta som Kayuadi het. albino är bara 2 m och väldigt slanka vid 5 års ålder.

/Andreas

375
251
Doxster:
Kakmonstret skrev:
Bra storleksbeskrivning av lokaliteterna där! :)
Kanske att övre gränsen kan vara lägre för att hålla det till det vanligaste, speciellt på Madu.

Mina SD, köpta som Kayuadi het. albino är bara 2 m och väldigt slanka vid 5 års ålder.

/Andreas

Som alltid finns det ju utrymme för variationer, och många variabler spelar in. Dock ska dessa spann spegla verkligheten någorlunda väl.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Doxster skrev:
För att klargöra angående de olika lokaliteterna:

Superdvärgar:
Kalatoa är som Humi sa den minsta lokaliteten. Storleken landar på 150-210cm, vissa honor kan bli upp emot 280cm, men det är ovanligt.
Madu - 180-300cm.
Kayuadi - 210-300cm.

Dvärgar:
Kayuadi - 210-300cm (överlappar grupperna)
Selayer - 240-390cm
Yellowheads - 300-420cm
Jampea - 240-480cm

Värt att nämna angående SD/D-morfer är att den ENDA morfen som finns att få som ren SD är Anery. De enda morferna som härstammar ifrån dvärglokaliteter är genetic stripe, ghost stripe, orange ghost stripe och goldenchild. Således är alla andra SD/D-djur med andra morfer än dessa en viss procent fastlandsdjur, eller normalstora om du hellre vill kalla dom det.

Morferna listade under dvärglokalitet kan lika gärna vara väldigt "urvattnade" och ha mycket fastlandsgener, oerhört viktigt att ta reda på bakgrundsinfo innan man införskaffar dessa, och då är föräldradjuren särskilt intressanta.

Ännu en sak som är värd att nämna är att SD-djuren är väldigt mycket mer flyktiga och aggressiva i sitt temperament än dvärgar och fastlandsdjur, det är därför vettigt att krokträna dom redan från början.

Tack för informationen Doxster :) Du verkar vara insatt och kunnig i superd. och dvärgnätpyton´s, jag med flera skulle tycka det var roligt om du klottrade ner ett skötselråd om en eller flera lokaliteter dvärgnät! :) 

Men blir inte goldenchild-morfen riktigt stora? 6 meter eller nåt sånt? Eller är jag ute och trampar på cykeln nu igen.. Morfer är inte min grej som många vet :D Men jag lär mig ständigt, även om jag inte är så värst intresserad ens av morfer, finns vissa som är kanonsnygga såklart men generellt är jag mer för viltfärgade pytonormar. 

51
36
GL8936:
Golden child morphen sägs ursprungligen vara viltfångad från Selayar ön. Däremot ska man nog inte räkna med att de procenten dvärg som funnits i början gör ngn skillnad överhuvudtaget då det avlats mot fastlandsnät.

Sedan kan man väl fråga sig om Bali och Selayar överhuvudtaget ska räknas som dvärg, snarare bara en lite mindre lokalitet. De flesta landar ändå där kring 4 m vilket bara är halvmetern ifrån normal storlek på en fastlandsnät.

Karompa sägs vara i storlek med Madu men det har nog eg. inte infångats el avlats fram nog många exemplar för att det ska vara någon slags erkänd "fakta".

Personligen går jag då hellre efter föräldrardjurens storlek relaterat till deras förutsättningar än lokaliteten om jag vill kunna anta storlek på ungarna. Det varierar ändå rätt vilt i storlekarna oavsett lokalitet.
Dock bör man alltid ta alla påståenden om storlek med en rätt stor nypa salt. Verkar ju inte vara nå ovanlighet att det kryddas på hejvilt. 4 meters nät som påstås vara 6 m av ägaren osv. Tycks vara extremt vanligt när det handlar om alla ormar som blir erkänt "stora". Bara någon vecka sedan jag träffade på en som påstod sig ha sett en 8 meters rutpyton hos någon och en annan påstod sig ha sett en 10 meters anakonda på ett zoo.... Och detta är folk i hobbyn.

69
56
Moong:

Du tänker nog på Tigergenen Jonas :) Goldenchild härstammar från dvärglokalitet.. Men som redan nämnt så är det dem ursprungliga djuren så det är inte lika aktuellt längre...

Sen finns det ju också olika lokaliteter bland mainlands Sulawesi, Borneo, Java, Sumatra, Ambon osv vet inte så mkt om dessa men antar att de också kan variera i storlek?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild