Nätpyton, lokalitet Kalatoa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

69
56
Moong:

Doxster skrev:

Angående Jay får vi nog komma överrens om att inte komma överrens :)

Haha absolut :)

Men min poäng från början handlade inte om matning utan att linjegenetiken hade samverkan på djurets storlek likaväl som lokalitet och yttre faktorer...

51
36
GL8936:
Sumatra tillsammans med Sulawezi sägs ju vara de två största lokaliteterna, inom handeln med de som säljs iaf.
Filippinerna t.ex. exporterar ju inte viltfångade ormar.

Dock kommer majoriteten av alla viltfångade morpher t.ex. från sumatra området och på dem är det generellt sett ingen märkvärdig storlek. Vilket säger emot den allmänna tron om att "alla" med lokalitet sumatra blir enorma.

Personligen skulle jag gå mest efter storlek på föräldrarna med bakgrundsinfon på ålder och matning och efter det ta hänsyn till lokaliteten/korsningar om jag vill kunna gissa mig fram till hur stora ungarna har potential att bli.
Annars är det lätt hänt att få hem ngt udda exemplar Madu/Kalatoa som ändå närmar sig 3 m sträcket med normal matning.

6
3
jimpan79:
Vilken lokalitet hyser dom minsta SD? Är det karompa?

953
1840
peter54:
jimpan79 skrev:
Vilken lokalitet hyser dom minsta SD? Är det karompa?

Vad betyder frågan? För mig betyder SD sverigedemokraterna.

6
3
jimpan79:
peter54 skrev:

Haha, nja.. I detta fallet tänkte jag mer superdvärg
peter54 skrev:

953
1840
peter54:
jimpan79 skrev:

Haha, nja.. I detta fallet tänkte jag mer superdvärg

Då föreslår jag att du skriver ut det åtminstone en gång och lägger förkortningen i en parentes direkt efter som man alltid gör i text när man vill slippa upprepningar av långa namn, uttryck eller myndigheter osv ;)

230
185
Humi:
peter54 skrev:

För folk som är insatt i ämnet så är inte SD en så värst ovanlig förkortning. Och då frågan gällde vilken lokalitet som blir minst så bör det inte behövas. 

Folk som är insatta vet vad han menar. Folk som inte vet vad han menar har troligtvis ett osäkert svar vilket inte ger honom ett bra svar på frågan. 

953
1840
peter54:
Humi skrev:

För folk som är insatt i ämnet så är inte SD en så värst ovanlig förkortning. Och då frågan gällde vilken lokalitet som blir minst så bör det inte behövas. 

Folk som är insatta vet vad han menar. Folk som inte vet vad han menar har troligtvis ett osäkert svar vilket inte ger honom ett bra svar på frågan. 

Nej det är klart att för folk som är insatta är det aldrig något problem, men nu är ju inte alla som läser trådarna här insatta i allt som skrivs och diskuteras. Kanske kan man då istället vara behjälplig med att skriva ut uttrycket först med parentesen bakom, alltså superdvärg (SD), så att fler kan bli insatta.

Alla på Terrariedjur.se borde vara intresserade av att få fler intresserade av det de håller på med, sprida kunskap och idéer och det gör man genom att vara öppen och tydlig, annars bildas en massa slutna grupper som håller på med sitt utan att någon annan har en susning om vad det handlar om.

Att alltid skriva ut hela en gång i inledningen och därefter lägga en parentes med den förkortade versionen i, underförstått att i fortsättningen används den, är en självklarhet i alla andra sammanhang. Om jag skriver någonting som har med Statens Naturvårdsverk att göra, så lägger jag en parentes efter första gången (SNV), så att alla som läser vet vad förkortningen betyder.

230
185
Humi:
peter54 skrev:

Nej det är klart att för folk som är insatta är det aldrig något problem, men nu är ju inte alla som läser trådarna här insatta i allt som skrivs och diskuteras. Kanske kan man då istället vara behjälplig med att skriva ut uttrycket först med parentesen bakom, alltså superdvärg (SD), så att fler kan bli insatta.

Alla på Terrariedjur.se borde vara intresserade av att få fler intresserade av det de håller på med, sprida kunskap och idéer och det gör man genom att vara öppen och tydlig, annars bildas en massa slutna grupper som håller på med sitt utan att någon annan har en susning om vad det handlar om.

Att alltid skriva ut hela en gång i inledningen och därefter lägga en parentes med den förkortade versionen i, underförstått att i fortsättningen används den, är en självklarhet i alla andra sammanhang. Om jag skriver någonting som har med Statens Naturvårdsverk att göra, så lägger jag en parentes efter första gången (SNV), så att alla som läser vet vad förkortningen betyder.

Då börjar vi dra ner det på dagisnivå. Om det är så du vill bygga upp hobby så be my guest. 
Men för detta specifika fall så frågade han "Vilken lokalitet hyser dom minsta SD? Är det karompa?" i en tråd som det är prat om nätpyton. Har man läst hela tråden så har superdvärg/super dwarf blivit upptagna innan. 
Har man inte orken att läsa sig in i vad posten handlar om så kanske man borde göra det innan man börjar ta upp att man inte förstår vad en förkortning är. 

Det är ju som att ifråga sätta mvh eller liknande ord. Men dagisnivå på allt är ju inget att rekommendera för hobbyn.

953
1840
peter54:
Humi skrev:

Då börjar vi dra ner det på dagisnivå. Om det är så du vill bygga upp hobby så be my guest. 
Men för detta specifika fall så frågade han "Vilken lokalitet hyser dom minsta SD? Är det karompa?" i en tråd som det är prat om nätpyton. Har man läst hela tråden så har superdvärg/super dwarf blivit upptagna innan. 
Har man inte orken att läsa sig in i vad posten handlar om så kanske man borde göra det innan man börjar ta upp att man inte förstår vad en förkortning är. 

Det är ju som att ifrågasätta mvh eller liknande ord. Men dagisnivå på allt är ju inget att rekommendera för hobbyn.

Va? Det där begriper jag ingenting av, vilken märklig reaktion. Jag ville bara förstå vad jimpan79 pratade om av rent intresse och föreslog hur han kan få fler som jag att förstå på ett mycket enkelt sätt. 

Jag har inte ifrågasatt något, bara undrat vad SD betyder här, det är inte att ifrågasätta. MVH är vedertaget och används av i stort sett alla människor, så är det inte med SD i de här sammanhangen. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild