Nätpyton, lokalitet Kalatoa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

14
14
TotteCarlson:
Sagaaa123 skrev:
Vet en som har den lokaliteten till salu, ska jag kolla om den är kvar?

Du får gärna kolla upp det. Jag var inte beredd på att dyka på en så snabbt dock ;) så terrariet är inte färdigbyggt.

Mvh Totte

14
14
TotteCarlson:
Jonas_ skrev:

I det stora hela är vi överens och har rätt liknande åsikter angående att blanda olika arter, hybrider, det har jag också väldigt svårt för! :) 

Jag är väl inget jättefan av att ens blanda olika lokaliteter utan tycker att man bör hålla arterna samt lokaliteter åtskilda när man håller på med avel, men det är bara MIN åsikt och jag har inget emot folk som tycker eller gör annorlunda än mig :) Vi älskar ju alla ormar, även om vi har lite olika syn på saker och ting runtom våra terrariedjur. 

Ju längre jag håller på med ormar ju mer intresserad av rena lokalitetsdjur har jag blivit ska tilläggas, så är det för många vet jag. 

Exempelvis så finns det, ursäkta uttrycket, idioter just nu i USA som försöker para Nätpytons med diverse olika Rutpytons :/ Det gör helt ärligt lite ont i mitt djurvänshjärta när jag ser såna jä**a påhitt! Oftast är det en pengaintresse bakom sådana projekt och jag kan knappt beskriva med ord vad jag känner för sånt :) Inga positiva tankar iaf... 

Ursäkta till trådskaparen :) Nu tog tråden en annan vändning som dom så ofta gör.. Mitt eventuella nästa inlägg kommer endast handla om dvärg & superdvärgpytons! :) 

Ingen fara alls med "trådurspårningen", förstår och delar fullkomligt din frustration kring människans behov att peta i saker som inte "ligger på hennes bord".

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Daniel81 skrev:

Finns ju rena Jampea på 5 m + så mata försiktigt ;) ( www.mccarthyboas.com/images/Jim_Gaspar_Jampa11.jpg )

Mvh
Daniel

Hur man matar sin pytonorm bestämmer till stor del storleken på det vuxna djuret, det går såklart att mata upp dvärgar till 5 meter men rätt säker dom måste ha anlagen också, tveksam att jag kan mata min jampea till + 5 m när föräldrarna är under. 3 m, fullvuxna samt välmatade :-) ingenting jag tänker ta reda på heller ;-)

Jag är rätt restriktiv med matningen av alla pytonormar hemma, dom allra flesta ormar i fångenskap är övermatade vilket bara resulterar i sjuka och fula djur :-)

375
251
Doxster:
Jonas_ skrev:

Hur man matar sin pytonorm bestämmer till stor del storleken på det vuxna djuret, det går såklart att mata upp dvärgar till 5 meter men rätt säker dom måste ha anlagen också, tveksam att jag kan mata min jampea till + 5 m när föräldrarna är under. 3 m, fullvuxna samt välmatade :-) ingenting jag tänker ta reda på heller ;-)

Jag är rätt restriktiv med matningen av alla pytonormar hemma, dom allra flesta ormar i fångenskap är övermatade vilket bara resulterar i sjuka och fula djur :-)

Får man fråga hur ofta du brukar mata? Alltid intressant att höra om andra personers "scheman".

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Jonas_ skrev:

Jag håller med. Djuret på bilden jag länkade till ser inte överviktigt ut utan ser ut att ha fina proportioner tycker jag men den har garanterat inte snålmatats :-)

51
36
GL8936:
Karsten Wöllner har då iaf haft Madu lokaliteten till salu. Kalatoa verkar lite svårare att hitta.

Förövrigt är det många som kallar det de säljer för en viss lokalitet trots att det bara är 50 el 75 % av den lokaliteten så det är alltid värt att vara väldigt frågvis om föräldrarna. Det är det ju dock oavsett lokalitet då det många ggr kan avslöja mer om genetiken än vad lokaliteten gör. Jag har t.ex. en 50 % kayuadi på 6 år som "borde" vara 3-4 meter men den är ganska precis 2 m och verkar inte växa nåmer överhuvudtaget.

69
56
Moong:

Det ligger någonting i vad du säger GL8936. Genetiken hos föräldradjuren är nog en avgörande faktor. Jay Brewer ex har ju många mainlands i mindre storlek. Samtidigt finns det rena jampeas som blivit över 5m och de har i sin tur fått ungar som vuxit till samma storlek. 

Exempel: www.youtube.com/watch?v=-8OMpYAJ0Bs

375
251
Doxster:
GL8936 skrev:
Karsten Wöllner har då iaf haft Madu lokaliteten till salu. Kalatoa verkar lite svårare att hitta.

Förövrigt är det många som kallar det de säljer för en viss lokalitet trots att det bara är 50 el 75 % av den lokaliteten så det är alltid värt att vara väldigt frågvis om föräldrarna. Det är det ju dock oavsett lokalitet då det många ggr kan avslöja mer om genetiken än vad lokaliteten gör. Jag har t.ex. en 50 % kayuadi på 6 år som "borde" vara 3-4 meter men den är ganska precis 2 m och verkar inte växa nåmer överhuvudtaget.

Helt rätt. Med alla lokalitetskorsningar som görs, dvärgar med mainland, superdvärgar med dvärgar m.m m.m så är det oerhört viktigt att höra sig för ang. föräldradjuren. Helst ska man ha bilder på dom också.

Moong skrev:
Det ligger någonting i vad du säger GL8936. Genetiken hos föräldradjuren är nog en avgörande faktor. Jay Brewer ex har ju många mainlands i mindre storlek. Samtidigt finns det rena jampeas som blivit över 5m och de har i sin tur fått ungar som vuxit till samma storlek. 

Exempel: www.youtube.com/watch?v=-8OMpYAJ0Bs

Det känns inte som att man ska ha Jay's djur som någon måttstock över huvud taget när det kommer till storleken på nätpyton. Han har tagit fram väldigt många oerhört fina morpher/combos, men jag litar inte ett dugg på honom när det kommer till storlek. Han hävdar ju på riktigt att en mainland hona kan stanna vid 10 fot om man matar den på ett visst sätt. Snålmatning deluxe i mina öron...

69
56
Moong:

Doxster skrev:

Det känns inte som att man ska ha Jay's djur som någon måttstock över huvud taget när det kommer till storleken på nätpyton. Han har tagit fram väldigt många oerhört fina morpher/combos, men jag litar inte ett dugg på honom när det kommer till storlek. Han hävdar ju på riktigt att en mainland hona kan stanna vid 10 fot om man matar den på ett visst sätt. Snålmatning deluxe i mina öron...

Vet inte om jag hört honom nämna 10 ft låter lite väl tilltaget. Enligt mig är han en sann djurvän, många avelshonor är ju övermatade och att han snålmatar dem visar ju att det handlar mer om djurens hälsa än om den uteblivna vinsten...

375
251
Doxster:
Moong skrev:

Vet inte om jag hört honom nämna 10 ft låter lite väl tilltaget. Enligt mig är han en sann djurvän, många avelshonor är ju övermatade och att han snålmatar dem visar ju att det handlar mer om djurens hälsa än om den uteblivna vinsten...

Angående Jay får vi nog komma överrens om att inte komma överrens :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild