A tribute to pumila

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
8
Simonheimdahl:
Hejsan! 
Mitt namn är Simon och jag är 21 år gammal. Jag har nyss köpt en bostadsrätt i Trollhättan efter att ha flyttat land och rike runt. (Jag är kock och har jobbat säsong sen jag slutade gymnasiet.)

Då jag har varit utan reptiler i 4 år så är det äntligen dax igen! Jag har tidigare haft lite allt möjligt i djurväg, såsom pilgift, ödlor, fiskar och hund.

men nog om mig.

Det första terrariet jag har valt att iordningställa är ett exo terra med måtten 30 30 45. I terrariet sitter det en sikabakgrund som jag och min far byggde för ca 9 år sedan.

Efter att jag kontrollerat att terrariumet fortfarande var vattentätt så tillsatte jag vanligt akvariumgrus, som sedan ska låta vatten rinna ner i botten utan att växterna står och ruttnar i det. Akvariumgrus är även ett både luftigt och bra substrat åt de flesta växter.

efter det då var det dax att börja plantera. Och eftersom att tråden heter à tribute to pumila, så är det givetvis den växten som kommer stå i centrum på det här enkla lilla  i centrum på bilden är det dock 2 st fittonior.

8
8
Simonheimdahl:
Då jag ej kommer att ha någon art som vistas på marken så har jag helt enkelt valt en botten som är estetiskt tilltalande,mossa!

men för att lättare kunna hålla koll på vattenståndet, samt kunna byta vatten lättare så skapade jag en liten "pöl" där jag låter vattnet rinna fram.

Därefter satte jag in en lian från exo terra för att skapa lite torr klättringsyta åt mina blivande invånare

För att hålla en lämplig luftfuktighet så duschas terrariumet 2 gånger per dag..

8
8
Simonheimdahl:
Efter att jag har bett om ursäkt för den dåliga bildkvalitén, så vill jag även göra er uppmärksamma på hur mycket ficus pumilia redan har växt efter bara 3 dagar.

109
14
Tyris:
Ser jättebra ut! Vad blir invånarna?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Simonheimdahl skrev:
Efter att jag har bett om ursäkt för den dåliga bildkvalitén, så vill jag även göra er uppmärksamma på hur mycket ficus pumilia redan har växt efter bara 3 dagar.

Ja, ficus pumila växer som rena ogräset, men fint blir det! :)

1275
1725
Falk:

Schysst burk men behöver man ingen cirkulationspump med filter då det är så mycket vatten i burken?

Stillastående vatten brukar ju inte bli så trevligt.

8
8
Simonheimdahl:
Falk skrev:
Schysst burk men behöver man ingen cirkulationspump med filter då det är så mycket vatten i burken?

Stillastående vatten brukar ju inte bli så trevligt.

Det är lite komiskt när du påpekar hur "mycket" vatten det är i burken. Allt som allt är det ca 3l så så mycket är det inte?;-)

men jag förstår din undran! I ett terrarium med falsk botten så är det ofta betydligt mycket mer vatten, som antingen renas genom cirkulation, eller bara står under och avdunstar. Då jag ej tycker att det är nödvändigt med en cirkulationspump så byter jag vatten var tredje dag. Jag vattnar med ca 0,5l per dag, så efter 3 dagar så Tömmer jag ut 1,5l. Jag har även lekt med tanken på att tillsätta ett killiyngel, eller ett endlersyngel, bara för att ta hand om bananflugorna som verkar tycka om att bada..... Givetvis temporärt! 

Beträffande djur i terrariumet så får jag väl försöka ladda upp en bild på mina nya blåa små vänner? :-)

1275
1725
Falk:
Aha jag trodde att det var betydligt mer vatten än så

239
197
Danpss:
anders skrev:

Ja, ficus pumila växer som rena ogräset, men fint blir det! :)

Min växer inte ett dugg :p

6
3
Glenfarclas:
Danpss skrev:

Min växer inte ett dugg :p

Alla växter behöver lite ljus för hålla sig vid liv, lite mer för att växa :)
Våra ögon är väldigt flexibla och ganska opålitliga när det gäller att uppskatta mycket ljus det är. Om man mäter ljus i enheten lux så är det kanske 400 lux på kontoret eller butiken där du arbetar. Ute en på en äng en solig dag kan det vara 100 000 lux. Så i värsta fall är 1/250nde del så ljust på kontoret som det är utomhus.
Och i ett terrarie, där har man ju oftast inte ens starkare belysning än vad man har i resten av rummet. Man har ofta mycket mindre.

Nu säger jag inte att du behöver ha gigantiska lampan, men mer ljus skadar aldrig! Och, olika lampor är olika bra. Vitt ljus består av många olika färger, och det är nästan bara vissa våglängder av rött (660nm) och blått (450nm) som växterna "kan se". Mycket av det andra ljuset studsar bort eller absorberas, "försvinner". Så har man otur har man en lampa som ger ljus som vi kan se, men väldigt lite ljus som faktiskt växten kan använda.

Jag klickade på tråden för titeln "A tribute to Pumila" tycker jag var helt fantastisk. Jag tycker också att pumila växer som ogräs.
Men många av mina vänner med terrarium och Exo-terralampor lyckas aldrig att få pumilan att överleva - den dör alltid.

TL:DR - Se om du hittar en annan lampa. Vanliga varmvita LED lampor fungerar ibland bättre än man skulle tro.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild