fluffis skrev:
Kul att du vill skaffa orm! :)
Ja, det finns en del ormar att välja mellan :) Det finns massor av trådar här på forumet om nybörjarormar, bland annat en färsk en liten bit under den här tråden :)
Man får alltid räkna med att en orm kan vara aggressiv. Man får ta dem som de är. Det bara är så :) Självklart är det betydligt större chans att man får tag i en snäll orm om man skaffar en erkänt snäll art som t.ex. majsorm men det finns aldrig några garantier.
Råttsnokar finns det ca 270 arter av så du får nog specificera dig lite :) Även majsorm är en råttsnok. Råttsnokarna finns i varierande färger, storlekar och humör.
Det finns både fördelar och nackdelar med att skaffa en vuxen orm eller en juvenil. En juvenil kräver lite mer då man måste skaffa nya bostäder till den i takt med att den växer. Man får även ha koll på vilken storlek på byte den ska ha och det är inte alltid det lättaste.
Man får vara medveten om att en juvenil är mycket lättstressad och i det vilda hade varit ett lätt byte för rovdjur. Detta gör att de flesta majsormsjuveniler (och även andra arter) är rädda för oss skräckinjagande människor och ofta vill fly för sitt liv. Det är ett sunt beteende. Därför tycker jag att man ska lämna majsormsjuveniler i fred och i princip inte röra dem alls.
I ditt fall som har småbarn skulle jag nästan rekommendera en vuxen orm. Kan den dessutom få bo kvar i sitt gamla terrarium så hjälper det till att få ormen att känna sig trygg (under förutsättning att den trivs). Sen har man även koll på att den fungerar bra, dvs äter och bajsar som den ska. Har de hunnit nå vuxen ålder så brukar de inte vara dödssjuka eller vägra äta :)
Jag vet inte hur pass små barn du har men tänk på att reptiler kan ha salmonella som kan smitta människor. Salmonella är inte kul för små barn eller andra som inte har så bra immunförsvar.
Just vad det gäller råttsnok så har jag snöat in mig lite på Elaphe mandarina, men efter som vi är två (min sambo) som ska bestämma så ska vi komma överens först haha. Inte alltid så lätt kan jag tala om då hon redan haft en majsorm. Har även kolla lite på kungspyton.
Självklart så hade jag inte tänkt ta ut ormen hela tiden heller då den ska vara i sitt "hus"
där hen trivs som bäst. Visst kommer jag ta ut den senare då den blivit äldre men inte varje dag liksom :)
Har ett 65L akvarium som jag byggt om till terrarium där jag tänkte ha ormen i den första tiden, då jag hade tänkt bygga mig nått lite större under tiden som är ca 100x60x60 men vet inte riktigt om det kanske är för litet?
Angående tråden under min så såg jag den precis efter jag postat denna :) Ska till mässan nu i helgen och kika runt lite så det var därför ajg ville rådfråga lite innan :)
Blir det nu en majsorm så är det blood red eller en Abbotts Okeetee hade jag tänkt.