Anakonda, äter människor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

62
131
Toke:
Jag fullkomligt ÄLSKAR att ett bevis för att anakondor äter människor är att "man funnit ett par sandaler i en anakonda". Inga spår efter människan, hans kläder eller andra personliga tillhörigheter. Bara hans sandaler... ;)

67
25
marann13:
Jag tror säkert att en anakonda kan äta en människa, men frågan är bara om de skulle göra det.

953
1840
peter54:
marann13 skrev:
Jag tror säkert att en anakonda kan äta en människa, men frågan är bara om de skulle göra det.

Det tror jag ingenting på så länge det handlar om en vuxen människa. Vi har axlar som ormen inte kan passera med sina käkar. Ett litet barn tror jag absolut att i stort sett alla jätteormar kan svälja, men inte en vuxen person.

Egentligen spelar detta ingen större roll eftersom man redan är död om ormen ens försöker och i stort sett samtliga boider över två meter dödar lätt en människa om ormen lyckas låsa två ankarpunkter (mun och svans) och drar åt kring halsen, men svälja, nä det tror jag inte på.

63
12
johansk:
Den verkliga frågan borde vara : tror ni anacondor äter sandaler och i så fall vilka är favoriten ?

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Tvivlar oxå starkt på att en orm kan svälja en vuxen människa just pga axlarna

Men OM ormen börjar i båda fötterna så KANSKE möjligen då? :P 

Men då handlar de ju mer om tillfälligheter än nå annat

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Patch skrev:
Tvivlar oxå starkt på att en orm kan svälja en vuxen människa just pga axlarna

Men OM ormen börjar i båda fötterna så KANSKE möjligen då? :P 

Men då handlar de ju mer om tillfälligheter än nå annat

Det är förmodligen ännu svårare eftersom om ormen inte kommer få tag på bägge benen utan fastnar istället i grenen. 

417
249
KANDARBA:
Den tar ju andra byten med fler spraliga ben så det bör ju inte vara omöjligt. Den kan ändå lösa sina käkar så vad är Max gränsen på ett byte den kan svälja? (Diametern etc ) Någon som vet? 

Tidigare nämde en att den gillar sandaler. Det hade varit intressant att veta vilken sort så man inte har sånna med sig på nästa semester ;) 

187
221
Moova:

KANDARBA skrev:
Den tar ju andra byten med fler spraliga ben så det bör ju inte vara omöjligt. Den kan ändå lösa sina käkar så vad är Max gränsen på ett byte den kan svälja? (Diametern etc ) Någon som vet? 

Tidigare nämde en att den gillar sandaler. Det hade varit intressant att veta vilken sort så man inte har sånna med sig på nästa semester ;) 

Är beredd att hålla med, jag anser mig själv vara en fullvuxen människa och jag är inte alls så himla bred över axlarna, ca 33cm sådär och då känner man ju även folk som är mindre än så.

Tror inte det är omöjligt även om det är högst otroligt. 

953
1840
peter54:
Moova skrev:

Är beredd att hålla med, jag anser mig själv vara en fullvuxen människa och jag är inte alls så himla bred över axlarna, ca 33cm sådär och då känner man ju även folk som är mindre än så.

Tror inte det är omöjligt även om det är högst otroligt. 

Det handlar inte om vidden i sig, utan den abrupta breddningen efter huvudet till axlarna. Hur ska ormen kunna vidga käkar och hud för att ta sig förbi, inte bara den ena, utan båda axlarna. Andra däggdjur har inte axlar, de är istället spolformade och därför kan ormens käkar och hud expandera med hjälp av trycket som uppstår när ormen pressar sitt gap framåt över bytets kropp.

Sprattliga ben är helt ointressanta eftersom benen hos ett fyrbent bytesdjur kommer att hamna slickade mot kroppen under sväljprocessen. Att en orm skulle lyckas (och förstå) att samla ihop fötterna på en människa och dessutom välja att svälja med fötterna först är knappast särskilt sannolikt.

96
141
Guns4ever:

Hittade den här sidan, står lite längst ner, vet dock inte om seriös fakta ligger bakom.
www.anacondas.org/faqs.htm

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild