Boboo skrev:
De grodorna vi nämnt bor inte precis i hel öppna landskap.
Exakt, det är ju just det som påpekats. Det är just därför inredning kan spela större roll än bottenarea, framförallt när man diskuterar trädlevade grodor, som inte kan använda tomma volymer i ett terrarium. Ett 45x60x45 terrarium med mycket växter kan alltså ge en större möjlighet att röra sig än ett väldigt glest inrett, större terrarium.
Boboo skrev:
Man kan definitivt inte skriva ett tomt terrarium på 100cm, det är en jämförelse att köra bil utan däck.
Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga här. Problemet jag och Anedies tar upp är just att strikt enligt L80 är ett i princip tomt 100 x 100 x 100cm ett godkänt terrarium trädlevande grodor på max 5 cm, medan ett välinrett, anpassat efter arten, 45*60*45 terrarium inte är det (även om det mindre skulle ge större effektiv yta/volym att röra sig på). Detta bör de flesta själva inse är ganska knepigt, vilket gör diskussionen väldigt relevant.
Boboo skrev:
Utan förutsettning för att dessa grodor ska trivas är att man följer vad förhoppnings vis människorna bakom dessa Riktlinjer kommit fram till.
Återigen förstår jag inte riktigt vad du menar, men ett problem med L80 är just att det är
generella riktlinjer. Även om dessa riktlinjer är bra, så är de just generella. Detta medför per automatik att det inte passar perfekt för alla arter. Jag menar, de har EN kategori för "trädlevande grodor" (exakt vilka räknas som trädlevande, och vem har bestämt det?), som sedan är uppdelad i några få storleksordningar. Det är bra många hundra grodarter per riktlinje (som dessutom framförallt inriktar sig på bottenarea och höjd), som lever och beter sig på olika sätt (där hoppbeteende är ett bra exempel från Aneides).
Boboo skrev:
Man ska följa riktlinjer på stlk samt inredning så gott det går!
Det är ju exakt detta både jag och Aneides säger, med betoning på "så gott det går".