SaraDolk skrev:
Önskar jag kunde förstå vad ni pratar om :P Någon som orkar förklara så jag förstår? :)
Jag förstår precis hur du känner, det var därför jag försökte att förenkla. Här kommer ytterligare en förenkling.
På en timer så står det hur mycket effekt den klarar av, enheten är watt som förkortas w.
Din lampa är 50w och din drossel drar något också. För sakens skull så gissar vi på ytterligare 10w. Totalt altså 60w. Det får en lätt att tro att en biltema timer som är specad till 1800w skulle räcka.
Men, drosseln drar mycket mer under uppstarten. Eftersom vi vet att det i ditt fall är mer än 1800 så säger vi för sakens skull att den är 2000 för din drossel.
Eftersom 1800 är mindre än 2000 så kommer startsrömmen att bränna sönder timern.
Tänk dig att det är som att tända ett ljus. För att få en gnista i tändaren/tändstickan krävs en himla massa energi, men när ljuset brinner krävs bara den lilla energi som är lagrad i veke och stearin.
Om du vill veta exakt hur mycket din drossel drar under uppstarten så måste du mäta. Det finns billiga mätare som liknar en timer, fast de har en display som visar förbrukningen. De kostar runt 200 kr.
Timern från hydrogarden är specad på ett annat sätt. Där står att den funkar till ballast på max 600w. 600w är altså inte hur mycket den tål, det är mycket mer än så enligt ovan diskussion. Utan en enklare specificering som är lättare att förstå och jämförbar med vad som står på din lampa/drossel. eftersom 50w är mindre än 600w så kommer den att funka med råge och under lång tid.
Med tanke på priserna för de olika alternativen så verkar det dumt att spendera 200kr på en energimätare för att kunna lista ut vilken billig timer man kan köpa. En för ändamålet fungerande "dyr" timer kostar ju mindre än så (149 kr).
Nu är jag inte säker på att det går att förenkla mer, hoppas attdet funkade :)
MVH
Magnus