Löv till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

378
479
Svedjemo:
a6lex skrev:

Skulle jag uppskatta, kommer garanterat inte få tag på något på ett tag :-)

Ok, jag skriver i den här tråden när jag har fixat löven så kan du dra ett PM med din adress så ser vi till att ditt terrarium får ett snyggt och funktionabelt bottensubstrat :)

590
365
SweBoa:
Jonas_ skrev:

Det är inte ormkvalster ni fått in från den Svenska naturen iaf, dom finns inte här :) Jag har plockat in inredning från skogen med familjen i +25års tid och aldrig fått ett enda kvalster den vägen :P Det jag tar utifrån är exempelvis: Mossa, löv i mängder, grenar, stockar & stubbar, buskar och små träd, sten, sand, grus, rötter osv osv! 

Det enda egentliga "farliga" man kan få in utifrån är myror, nu pratar jag om ormar i terrarium alltså, annars behöver man inte göra nånting med grejerna man hämtar, jag borstar ibland bort den värsta skiten men inte mer än så.. 

Så dina ormkvalster har kommit med något annat in i terrariet sunglow87 :) 

Ok kanske inte va kvalster, finns det något som liknar dom typ små skalbaggar? Kanske gjorde allt jobb helt i onödan, nu är det ju säkert 7 8 år sen, men jag minns att, det kröp runt i terrariumet, och på ormarna. Men inget som satt fast på dom

2052
780
psyjoh:
Hoggaforfan skrev:

Onödigt med energi, du tar bara lite på ytan med vattnet så hjälper inte utan du hade fått koka hela grenar en längre stund innan det gör skillnad.

Som jag skrev, än om det inte behövs... och visst är det INTE onödigt. Det känns renare att stoppa in det. Det är inte bara för djurets skull utan för min oxå. ;)

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

sunglow87 skrev:

Ok kanske inte va kvalster, finns det något som liknar dom typ små skalbaggar? Kanske gjorde allt jobb helt i onödan, nu är det ju säkert 7 8 år sen, men jag minns att, det kröp runt i terrariumet, och på ormarna. Men inget som satt fast på dom

Garanterat inte ormkvalster :) Om det finns nåt som liknar ormkvalster i den svenska naturen kan jag inte svara på, men gissningsvis finns det en hel del som på håll liknar ormkvalster! Finns ju några arter insekter i skogen hehe..Men som sagt ingenting som är farligt för ormar i terrarium, myrbon bör man ju undvika men annars är det bara plocka på ute i naturen :)

590
365
SweBoa:
Jonas_ skrev:

Garanterat inte ormkvalster :) Om det finns nåt som liknar ormkvalster i den svenska naturen kan jag inte svara på, men gissningsvis finns det en hel del som på håll liknar ormkvalster! Finns ju några arter insekter i skogen hehe..Men som sagt ingenting som är farligt för ormar i terrarium, myrbon bör man ju undvika men annars är det bara plocka på ute i naturen :)

Man lär sig alltid nått nytt :) tackar ska nog ut i skogen snart o leta lite grenar 

2966
1648
Hoggaforfan:
psyjoh skrev:

Som jag skrev, än om det inte behövs... och visst är det INTE onödigt. Det känns renare att stoppa in det. Det är inte bara för djurets skull utan för min oxå. ;)

haha ok det är ju sant ^^

953
1840
peter54:
Så här års använder jag lönnens löv, men de är stora och krullar sig när de torkar snabbt. Det har jag löst genom att köra med gräsklipparen över löven på gräsmattan så att löven blr lite upphackade, då ser det ut så här;

Självklart finns det ormkvalster i den svenska naturen och det är lätt hänt att få in dem i terrariet om man hanterat en svensk snok till exempel. Däremot finns det inte ormkvalster överallt ute i naturen, utan bara där ormar nyligen vistats. Risken att man skulle få in kvalster med löv eller annan inredning från naturen är därmed mycket nära noll.

Ormkvalster är inte insekter eftersom kvalster har åtta ben. Kvalster tillhör samma djurgrupp som spindlar.

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

peter54 skrev:
Så här års använder jag lönnens löv, men de är stora och krullar sig när de torkar snabbt. Det har jag löst genom att köra med gräsklipparen över löven på gräsmattan så att löven blr lite upphackade, då ser det ut så här;

Självklart finns det ormkvalster i den svenska naturen och det är lätt hänt att få in dem i terrariet om man hanterat en svensk snok till exempel. Däremot finns det inte ormkvalster överallt ute i naturen, utan bara där ormar nyligen vistats. Risken att man skulle få in kvalster med löv eller annan inredning från naturen är därmed mycket nära noll.

Ormkvalster är inte insekter eftersom kvalster har åtta ben. Kvalster tillhör samma djurgrupp som spindlar.

Ormkvalster - Ophionyssus natricis finns alltså i den Svenska naturen?? Det var alldeles ny information för mig lär jag säga, alla dom jag pratat med under årens lopp har hävdat att den arten inte finns i våran natur. Jag visste inte heller att den arten klarade så låga temperaturer som vi har i den Svenska vintern, all info var faktiskt ny för mig! 

953
1840
peter54:
Jonas
Jag vet inte om det är samma art som de kvalster vi har på terrariedjuren i allmänhet, men att svenska ormar har kvalster som ser likadana ut och att de lätt förs över till terrariedjuren vet jag säkert av egen erfarenhet.

Jag läste idag att Ophionyssus natricis klarar temperaturer mellan +2 och +41°C.

376
359
a6lex:
Svedjemo skrev:

Ok, jag skriver i den här tråden när jag har fixat löven så kan du dra ett PM med din adress så ser vi till att ditt terrarium får ett snyggt och funktionabelt bottensubstrat :)

Låter jätte bra!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild