Problem med mossmix

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

378
479
Svedjemo:
bufobox skrev:
NY startat 
har 6400 i ena halvan men där mossan är sitter där 4200 sen igår 

Hur många lumen ger lysrören? Det krävs mer än man kan tro för att få sprutt på mossan.

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:
Inte info på det men högt iaf, skrev till ben på fb hans mossa tog 6 måmader för att växa överallt! Ena röret på 6400k ger minst 5000 lm det andra som belastar mossan mest är nog lite lägre runt 3500!
men har haft ett rör på 10000k med max 500lm till i förgår över mossan, så kanske händer något nu :)
ben själv hade haft 10w led 4200k lm okänt

376
359
a6lex:

bufobox skrev:
Inte info på det men högt iaf, skrev till ben på fb hans mossa tog 6 måmader för att växa överallt! Ena röret på 6400k ger minst 5000 lm det andra som belastar mossan mest är nog lite lägre runt 3500!
men har haft ett rör på 10000k med max 500lm till i förgår över mossan, så kanske händer något nu :)
ben själv hade haft 10w led 4200k lm okänt

För att få ordentlig fart så behöver du i alla fall 220W T8 lysrör (18000lm) till ditt stora terrarie. Du blir det ungefär samma lux som jag har i mitt och det verkar fungera riktigt bra :)

Rekomenderar dessa (om du inte måste ha uv): www.lampgrossen.se/produkt/Lysror-T8. Billiga och ett jävla ös i lyset! HAr du för ammaturer (längd, antal rör/st)?

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:
Afan! Ja mina plantor växer på bra, bara mossan som inte rör sig. Har 35w och 90cm 2x

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:
Över ser du bild på rören, vaninte 6400 rörde ihop det. 5500k 4200k 
nedan har du våglängderna

376
359
a6lex:
bufobox skrev:
Över ser du bild på rören, vaninte 6400 rörde ihop det. 5500k 4200k 
nedan har du våglängderna

Det är tyvärr alldeles för lite, då kommer nog inte mossa växa speciellt mycket. Ett alternativ kan vara att köra med 4st 39W T5 rör (high output) 850mm, då får du 13000lm vilken bör räcka för att få fart på den. Nu har du knappt 4800lm. Biltema och Jula har T5 amaturer och de är samma storlek som den du har nu :)

Kelvin har inte jättestor betydelse, de växer bäst i 6500K då de har det största spektrat.

49
51
jsl:
Jag har omvänd erfarenhet. Det krävs inte alls så mycket ljus för att mossan ska växa som man hör på många ställen. Jag har själv gjort flera experiment med lägre ljusintensitet (1-2 vanliga T8 lysrör)men med gott resultat på mossmixens tillväxt. Lumen och lux är inte rättvisande utan man bör titta på PUR (Photosynthetically Useable Radiation) Där har kelvintalet viss betydelse men Kelvintal kan ändå vara missvisande då det som jag förstår endast talar om var i spectrat det mesta av ljuset finns.
Det innebär att 2 st lysrör med 6500K kan vara väldigt olika gällande det ljus växterna kan tillgodogöra sig.

Bättre att titta på spectrat och se hur mycket ljus det är i det röda och blå området som är det som används mest av växter.

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:
Jag väntar då plantorna gror mycket bra så kommer säkert mossan, så småningom :)

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Dusk rekomenderar väl minst 8000lux alltså 8000lumen per kvm vill jag minnas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild