Skaffa ödla, vilken sort?! Hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

126
64
Mikachu:

Det kan du ha gjort Lillestumpan! :) Ja, terrariedjur.se är kanske lite lättare tycker jag, inte lika mycket saker överallt att hålla reda på och så.. :P

Jag har inga juveniler till salu just nu men, som Jazen säger, så kommer jag antagligen att ha det snart! Först kommer det antagligen att kläckas gula med dalmatin prickar eller halloween (Svarta/mörka med orange teckning) och efter det så kommer det nog röda juveniler från Jazens avelspar. :)

459
138
Pakke:

Intressant läsningen om detta här. Men det avgör ödlorna faktiskt om de vill gärna göra det eller inte.

T.ex min fransgecko hanen vill absolut gärna gå ut eller hoppa över driekt till min hand från grenen. Så han är helt orädd och tam kan man säga. Han räds varken om jag tar honom och han bara är lugn hela tiden vilket han inte stressad. Så helt enkelt.

Men hans hona, är rädd och vill inte gärna kliva fram på min hand så jag låter henne vara. Men måste hantera henne ibland när det behövs. Exampel rengöring vid terrariet eller sånt.

Sen andra fransgecko unge, är helt orädd samma som hanen. Fast besläktad.

Ja, som man sagt, det finns olika individuellt hos ödlor eller geckosar.

Om den gärna äter mat medan den sitter på din hand så tecken är den inte stressas. Men om den vill inte så tecken är den stressad om den står på din hand.

T.e.x min hanen och hans besläktad fransgecko unge gärna sitter på min hand och äter föda. Honan, som ingår med hanen i terrariet, aldrig tagit mat medan hon satt på hand är tecken på stress.

24
2
Lillestrumpa:

Det är verkligen mycket intressant med ödlor. :)

En ödla som jag alltid har velat ha och är väldigt fascinerad av och någon gång i framtiden kommer att skaffa är Kameleont. Är det någon här som har en? Skulle vara intressant att få lite mer fakta.

45
77
logain:

Jag har en jemenkameleont. Han är mycket vacker. Det finns en rad kameleonter som är mer eller mindre vanliga inom hobbyn. Jemenkameleonter och Panterkameleonter är relativt vanliga.

Jag har dock bara haft min kameleont i ett halvår och vill ej beskriva mig som en expert. Det finns dock en del böcker, t.ex. The Chameleon handbook. Min kameleont är relativt skygg och jag brukar mycket sällan hantera honom.

223
6
Susanne:

Jag har två Jemenkameleonter. Det är väl den ödla som man definitivt ska låta vara ifred så mycket som möjligt om man ska gå efter den information som finns tillgänglig. Skygga djur. Jag vet att en del håller på och plockar med sina kameleonter stup i kvarten  men jag tror det är direkt skadligt för den här speciella arten. Många gillar inte ens att man tittar på dem. Jag kikar på mina på lite avstånd så de inte ska bli stressade. 

456
202
isdrake:

Det verkar som du hittat en ödla som passar er. Bra. :)

Jag skulle däremot vilja gå vidare lite på detta som Hillmans sa. Detta blir alltså off-topik (ber om ursäkt för det).

Så Hillmans, detta du sa om att det fanns Amerikanska studier som visade att man behöver hålla på med stora ödlor för att dom ska kunna röra sig ordentligt. Vart finns denna studien? Jag hade varit väldigt intresserad att läsa den. Jag har försökt komma över många studier vad gäller hantering av reptiler och som jag sa tidigare så visar alla dessa att det är negativt för djuren. Jag har ännu inte sett någon som säger motsasen.

Sen undrar jag också hur denna studiern är utförd. Min erfarenhet av jänkare är att deras terrarium generellt sett är väldigt små. Ofta tycker jag terrariumet som dom tycker jag jätte stora och generösa inte ens uppnår minimimått här hemma.

Så är studiern gjorda på stora leguaner som bor i vanliga små terrarium (min erfarenhet av deras reptilhållning som sagt) så är jag inte alls förvånad att djuren inte rör på sig tillräckligt. Det är ju faktiskt inte alls konstigt att ett djur som bor för trångt får hälsoproblem av detta.

Däremot förstår jag inte varför ett stort djur inte skulle röra sig om den bor i ett stort välanspassat terrarium? Vad är det för skillnad på en stor ödla mot en liten ödla i det fallet?

Den enda stora ödlan jag har haft erfarenhet av är en teju. Men inte kunde jag se att den bara låg still hela dagarna. Nej tvärt om var det riktigt fart på den. Den både grävde, klättrade och allmänt levde rövare. ;P Vill nog påstå att det är en av dom mest aktiva ödlorna jag haft.

Och av vad jag har sett av andra svenskar som har haft stora djur i stora välanspassade utrymmen så har det inte varit några problem med aktiviten på djuren. Så jag har inte alls sett denna problematiken du pratar om.

Om man ska ta ut och hålla på med en leguan som du tycker man ska göra så gäller det att klimatet i rummet/hemmet stämmer överrens med djurets behov, alltså tropiskt klimat med väldigt hög luftfuktighet. Annars är det en stor hälsorisk för ödlan. Och visst det är det möjligt att ha tropiskt klimat hemma åtminstone i ett rum... Men det är något som jag ser som ett stort problem. Ett vanligt hem skulle inte må bra av det klimatet (väggar, golv osv lär ta stryk). Men visst det är inte omöjligt att fuktanpassa det.

Förvisso så bör väl dessa djuren ha så pass stora terrarium att man själv utan problem kan gå in där. Så ur den aspekten så finns det väl inget problem egentligen. Att man själv går in till djuret istället för att ta ut djuret menar jag.

366
157
Linus:

Jag är helt med på Isdrakes spår. Tack för att du orkade formulera det jag själv satt och tänkte! :)

24
2
Lillestrumpa:

Varsågod Isdrake, fritt fram att spinna vidare! :)

Du ger intressant läsning! :)

1253
476
leedragon:

my school är att kameleonter är inte djur som man ska ta och hantera de är enorm lätt stressad, däremot  kan de vänja sig vid en och bli handmatade  och inte störa sig på dig men det är ingen djur som han sätter i axel och går in till stan med

45
77
logain:

Instämmer helt att de flesta kameleonter inte är djur som mår bra att bli hanterade (möjligen att det finns någon art där detta inte stämmer). Många kameleonter är ju revirdjur och trivs inte utanför sitt revir.

Min kameleont blir riktigt ilsken om jag kommer nära honom. Däremot är dom oerhört trevliga djur att studera och titta på.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild