Dvärgtigerpyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

3
2
Pytonper:
Jonas_ skrev:
Synd att även dessa snygga arter ska morphas sönder :) Det är min åsikt i ämnet! 

Skulle inte byta mina normalfärgade progchai mot vilken morph som helst i hela världen, snyggare än normala kan dom ju inte bli ändå ;) 

Nä nu håller jag inte med, man parade ju från början in dvärg i bivitattus ju. Det är ju snrare så att man dvärgar ner alla fastlandsormar:) 
Jag är väldigt glad att detta händer, för tigerpyton är inte en orm man har många av. Det utrymme de kräver är mer än vad de flesta har.
Att kunna hålla tigerpyton i boa storlek!! Det är det bästa som hänt sedan dynamiten ju!! Men jag håller med om att Progshai skall hållas rena med. Nu har det väl mig veteligen bara kommit en morph ur rena proggar och det e silversided butter.
Mer dvärgar åt folket!!

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Pytonper skrev:

Nä nu håller jag inte med, man parade ju från början in dvärg i bivitattus ju. Det är ju snrare så att man dvärgar ner alla fastlandsormar:) 
Jag är väldigt glad att detta händer, för tigerpyton är inte en orm man har många av. Det utrymme de kräver är mer än vad de flesta har.
Att kunna hålla tigerpyton i boa storlek!! Det är det bästa som hänt sedan dynamiten ju!! Men jag håller med om att Progshai skall hållas rena med. Nu har det väl mig veteligen bara kommit en morph ur rena proggar och det e silversided butter.
Mer dvärgar åt folket!!

Jag förstod inte vad du menade nu :) Jag har inte pratat om att blanda progchai x burmes.. tror jag :P Det är endast att man tar fram morpher på djuren jag pratade om, sen tycker jag att progchai ska vara ren progchai och Python bivitattus ska vara rena burmeser :) Jag förstod det som vi tyckte rätt lika eller? Mer dvärgar åt folket håller jag definitivt med om!! :) Både tigrar och nätpytons.

36
41
Lnap83:
Pytonper skrev:

Mer dvärgar åt folket!!

Är det rätt av människan att avla fram varianter som ska vara lättare av oss att hålla i fångenskap? Har man inte plats för stora pyton utan vill ha en orm i boa storlek så finns där ju rätt många boa att välja på, eller snokar om man vill ha fler än ett djur? 

375
251
Doxster:
Lnap83 skrev:

Är det rätt av människan att avla fram varianter som ska vara lättare av oss att hålla i fångenskap? Har man inte plats för stora pyton utan vill ha en orm i boa storlek så finns där ju rätt många boa att välja på, eller snokar om man vill ha fler än ett djur? 

Jag är mer intresserad av hur du menar att det är fel? Eller tolkade jag dig fel nu?

36
41
Lnap83:
Doxster skrev:

Jag är mer intresserad av hur du menar att det är fel? Eller tolkade jag dig fel nu?

Nja jag står lite kluven i frågan, tycker bara det känns fel att ta fram en mini variant av något stort för man ska få plats med det hemma. 

375
251
Doxster:
Lnap83 skrev:

Nja jag står lite kluven i frågan, tycker bara det känns fel att ta fram en mini variant av något stort för man ska få plats med det hemma. 

Personligen tycker jag nog det är okey att para t ex P. bivittatus med P. bivittatus progschai. Progschai har ju blivit en underart, men är egentligen en lokalitet om jag har förstått det rätt?

Samma sak med superdvärgar och dvärgar i nätpyton-släktet.

36
41
Lnap83:
Doxster skrev:

Personligen tycker jag nog det är okey att para t ex P. bivittatus med P. bivittatus progschai. Progschai har ju blivit en underart, men är egentligen en lokalitet om jag har förstått det rätt?

Är inte så insatt i just nätpyton så därför ska jag inte säg för mycket, det enda jag syfta på var principen att avla fram mindre djur endast för lättare hållning i fångenskap. 

375
251
Doxster:
Lnap83 skrev:

Är inte så insatt i just nätpyton så därför ska jag inte säg för mycket, det enda jag syfta på var principen att avla fram mindre djur endast för lättare hållning i fångenskap. 

Alla får ju så klart ha sin egen åsikt, jag personligen ser inga problem med det så länge det inte medför några defekter av just sån avling.

För att göra en liten avstickare så tycker jag t ex att korsa arter och skapa hybrider är något helt annat. Där är det ju exempelvis inte ovanligt att avkomman blir steril m.m. Det tycker jag är helt vansinne...
ddr:

Doxster skrev:

Om det blivit en underart så är det ju en undarart och inte en lokalitet.

Att avla på P.b.bivitatus x P.b.progschai är ju samma sak som att korsa vilka andra underarter som helst.

375
251
Doxster:
ddr skrev:

Om det blivit en underart så är det ju en undarart och inte en lokalitet.

Att avla på P.b.bivitatus x P.b.progschai är ju samma sak som att korsa vilka andra underarter som helst.

Ja men en underart innebär ju generellt att underarten har en separat evolutionär utvecklingslinje. I vissa fall kan ju en underart helt enkelt bestämmas p.g.a att t ex en öken ligger emellan två populationer. Utan att veta säkert så skulle ju progschais utvecklingslinje kunna innebära mindre storlek helt enkelt.

Jag har svårt att se varför det skulle vara etiskt oförsvarbart att avla dessa med P. bivittatus.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild