Dvärgtigerpyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

74
13
larsson88:
som sagt att skaffa en orm till ingår i 5 års planen, just nu vill jag bara kolla info, uppfödare, få svar på frågor m.m.

230
185
Humi:
Jonas_ skrev:
Kanske ska förtydliga lite för dom som inte vet vad vi pratar om för art. 

Vetenskapligt namn: Python bivittatus progschai
Svenskt namn: Dvärgtigerpyton

Finns ju flera arter Tigerpyton, mycket beroende på vart dom härstammar ifrån, lokalitet. Det är annars den stora jätten den burmesiska tigern som är vanlig i terrariesammanhang :) Python bivittatus - Burmesisk Tigerpyton. 

Finns även en variant som blir mindre än burmeserna men betydligt större än dvärgarna, dock något ovanligare än dom andra, det är den från Sri-Lanka och i viss del Indien, Python molurus pimbura - Sri-Lanka Tigerpyton. 

Finns även Python molurus molurus - Tigerpyton, men den är jag mer osäker på :) Någon annan kanske kan fylla i? 

En helt fantastisk grupp ormar.. om man har möjligheten & passionen att hålla dom :) 

jpson67: Jag håller alla tummar för att du hittar nån liten goding på mässan :) Blir säkert en grym upplevelse vilket som! Ha en härlig helg! 

Python molurus molurus är Indisk Tigerpyton, dessa individer landar runt 3m :)

544
425
Gibblo:
Humi skrev:

Python molurus molurus är Indisk Tigerpyton, dessa individer landar runt 3m :)

Python molurus heter de Indiska numera. Burmesisk pyton heter Python bivittatus. Dvärgtp heter Python bivittatus progschai som då är en underart till P. bivittatus.

Alltså inte Python molurus molurus och Python molurus bivitattus som det var tidigare då dessa anses vara egna arter och inte underarter numera.

230
185
Humi:
Gibblo skrev:

Python molurus heter de Indiska numera. Burmesisk pyton heter Python bivittatus. Dvärgtp heter Python bivittatus progschai som då är en underart till P. bivittatus.

Alltså inte Python molurus molurus och Python molurus bivitattus som det var tidigare då dessa anses vara egna arter och inte underarter numera.

Python molurus molurus finns fortfarande. Klassad som Appendices I. 

Källa: cites.org/eng/app/appendices.php
eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R1320&qid=1419847540649&from=SV

544
425
Gibblo:

Humi skrev:

Python molurus molurus finns fortfarande. Klassad som Appendices I. 

Källa: cites.org/eng/app/appendices.php
eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R1320&qid=1419847540649&from=SV

Hört att det ska vara ändrat 2009. Så vad är det då? Sådan jävla taxonomisk röra att jag ger upp alltså..

www.iucnredlist.org/details/193451/0

230
185
Humi:
Gibblo skrev:

Hört att det ska vara ändrat 2009. Så vad är det då? Sådan jävla taxonomisk röra att jag ger upp alltså..

www.iucnredlist.org/details/193451/0

Bara för att klargöra, jag pratar om p.m.m. och inte p.b. iucnredlist du länkade är för p.b. och om att det blev en egen art och inte en underart. Detta hände 2009 som du säger.

Men den indiska tigern var inte en p.b. det är den som heter p.m.m. 

eur-lex är uppdaterad 17/12 -14, så jag tror att den bör stämma. Sen vet jag från att jag pratade med JBV förra veckan att p.m.m. fortfarande är en art. 

Fick även info från JBV att det kommer troligtvis att komma in fler underarter i listorna, bland annat Pimbura. Detta kommer att ske hösten 2016.

444
153
jpson67:
Så här ser min Halvdvärgs tiger ut. En hane som blir 180 - 240 cm.

444
153
jpson67:
Vi fann ingen utställare som sålde "Python bivittatus progschai"
på mässan, dock finns det en del privata där nere i europa som säljer.

3
2
Pytonper:
www.reptiletalk.net/half-dwarf-burmese-pythons/

Läsvärt i ämnet!
lyfter tråden , jag har några st halv dvärgar här hemma och hoppas på en kull till våren. Jag har f2 och f3 djur och inte ens de F1 jag sett har varit över 250cm!
dom är mycket slanka i kroppen och min största hona är idag 4 år och ca 190 cm. 
Dessa djur är helt fantastiska och kommer snart finnas  i alla de olika morpherna. De får inte lika måna ägg av förklarliga själ så priserna på mophade djur lär nog vara höga ett tag till.

mvh PYtonper

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Synd att även dessa snygga arter ska morphas sönder :) Det är min åsikt i ämnet! 

Skulle inte byta mina normalfärgade progchai mot vilken morph som helst i hela världen, snyggare än normala kan dom ju inte bli ändå ;) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild