Mata ormar i lr utanför terrariet.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Fredrik89 skrev:
Jag har hört att man ska ta ut ormen så den äter av substratet. Annars så kan man ju mata med foder tång.

Ja det stämmer att lite bottensubstrat följer med då & då.. men vad gör det för djur som smälter horn, ben, klövar & hela skelett :) Jag har aldrig upplevt det som ett problem och mina terrarier är inredda med mycket inredning och flera olika bottenamterial i varje burk. Kör på bara :) 

58
16
deLioncourt:
Gibblo skrev:
Matar också i terrariet, matade i låda tills jag blev biten och insåg hur mycket bättre det var att mata i terrariet, tillsatte bara tap-training vilket fungerar utmärkt.

Bara för att klargöra, tap training är alltså att nudda ormen med ormkrok innan man plockar upp den, som någon annan tidigare nämnde? Är också intresserad av det här ämnet, ifall det blir en orm nästa år. :-)

544
425
Gibblo:

deLioncourt skrev:

Bara för att klargöra, tap training är alltså att nudda ormen med ormkrok innan man plockar upp den, som någon annan tidigare nämnde? Är också intresserad av det här ämnet, ifall det blir en orm nästa år. :-)

Ja, varje gång jag öppnar terrariet till min tigerpyton och inte ska mata honom, så rör jag honom med ormkroken. Han har en enorm matrespons och misstänker det mesta vara möjlig mat, men när han känner ormkroken så slappnar han av direkt och lugnar ner sig, rör sig med nyfikenhet istället.

När jag ska mata och öppnar terrariet och han inte känner ormkroken så är han på helspänn och vet att det är dags för mat.

En bra teknik :)

48
42
Nick:
Jag använder mig av "tap traning" på mina boa ormar, då dem har en enorm matrespons. Nuddar bara halsen på dem lite lätt med en ormkrok innan jag tar tag i dem med handen. Fungerar utmärkt. Mina boa ormar matar jag i deras terrarium, för att slippa vänta tills att dem kommer ur matläget, som kan ta tid. Detta också för att slippa stressa dem mer än vad som behövs. Mina andra ormar äter i plastlådor utanför terrarariet, för där märker jag att stressen blir mindre för dem då jag i lugn och ro kan rengöra terrariumen noga medans dem äter och dem slipper en större genomgång av terrerariet medans dem ligger i det. Man säger att ormar inte har intelligens, men nånting finns det. Mina majsormar vet när det är matdags. Jag öppnar deras terrarium vid matning och dem åker nästintill självmant ner i sina matlådor och inväntar mat .Alla ormar är individer och alla fungerar olika även fast det är samma art. Efter ett tag så vet man vad som fungerar bäst med matlåda eller mata direkt i terrariet beroende på orm. Med det vill jag säga att det inte finns något som är bäst, dvs i terrariet eller utanför när det gäller matning. Men jag tror inte att matning överlag, gör att ormarna blir mer benägna att bitas när dem matas i sitt terrarium. Jag tycker att man istället ska försöka se vad som stressar ormen minst om man räknar in rengöring etc. Tycker man att ormarna blir stressade av att man grejar runt i terrariet för att rengöra mm., så är det ju ett bra tillfälle att göra sånt medans ormen äter i en matlåda utanför terrariet. Sen håller jag med att lite bottensubsrat inte kan göra någon större skada, med tanke på vad dem kan råka på i sin egna natur. Så håll koll på vad som ser minst stressat ut för din orm vid matning, i terrariet eller utanför. Detsamma gäller för risken att bli biten. Men detta är bara min observation. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild