Mata ormar i lr utanför terrariet.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

54
18
Davgust:
Tänkte se ifall det stämmer att när man matar sin orm i sitt terrarium så kan den ta fel när man senare stoppar in handen och tro att det är mat?
Fick höra detta från en vän, och sedan jag fick min orm har jag alltid matat han i en separat låda, de jag känner som har orm och även tidigare ägaren gör samma sak.

Så tänkte höra med er här ifall detta stämmer eller inte?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Davgust skrev:
Tänkte se ifall det stämmer att när man matar sin orm i sitt terrarium så kan den ta fel när man senare stoppar in handen och tro att det är mat?
Fick höra detta från en vän, och sedan jag fick min orm har jag alltid matat han i en separat låda, de jag känner som har orm och även tidigare ägaren gör samma sak.

Så tänkte höra med er här ifall detta stämmer eller inte?

Det är en myt! Då har vi klargjort det en gång för alla :) Jag matar alla ormar i deras terrarium, ser ingen anledning överhuvudtaget att plocka med dom vid matning, ser bara krångel & nackdelar faktiskt :) 

Har man flera djur ihop måste man givetvis sära på dom när man matar, men har man en orm i varje terrarie finns ingen anledning att flytta den för mat. Om du ska ta ut ormen nångång så nudda den med en ormkrok eller liknande, liksom smek den lätt över kroppen :) och sen bara plocka ut den, då vet den att det inte är mat, en orm går ju mycket på lukt så en fördel är att tvätta händer både innan och efter hantering. 

Vet man att ormen i fråga har stor matrespons, jag har ett par stycken såna individer hemma, så är man ju alltid lite extra försiktig när man öppnar burken, men det är ju bara sunt förnuft & har ingenting med att mata i terrariet eller inte att göra, vissa individer är så bara :) 

54
18
Davgust:
Jonas_ skrev:

Det är en myt! Då har vi klargjort det en gång för alla :) Jag matar alla ormar i deras terrarium, ser ingen anledning överhuvudtaget att plocka med dom vid matning, ser bara krångel & nackdelar faktiskt :) 

Har man flera djur ihop måste man givetvis sära på dom när man matar, men har man en orm i varje terrarie finns ingen anledning att flytta den för mat. Om du ska ta ut ormen nångång så nudda den med en ormkrok eller liknande, liksom smek den lätt över kroppen :) och sen bara plocka ut den, då vet den att det inte är mat, en orm går ju mycket på lukt så en fördel är att tvätta händer både innan och efter hantering. 

Vet man att ormen i fråga har stor matrespons, jag har ett par stycken såna individer hemma, så är man ju alltid lite extra försiktig när man öppnar burken, men det är ju bara sunt förnuft & har ingenting med att mata i terrariet eller inte att göra, vissa individer är så bara :) 

Tackar för det svaret! Var som jag misstänkte alltså, för låt väldigt konstigt att den skulle kunna ta fel på en råtta och en människas hand :) Ska börja mata han i sitt terrarium istället för har märkt att han blir väldigt glad att hugga efter mig efter matningen och att han verkar väldigt stressad så fort han kommer i den andra lådan.

Ska införskaffa en ormkrok eller något i den stilen faktiskt, känns som det är stor fördel att ha! 
Haha ja min boa är otroligt glad i mat så är alltid lite försiktig när jag ska öppna och spraya terrariet :)

953
1840
peter54:
Jag säger som Jonas - myt. Min åsikt bygger jag på nära 50 år i hobbyn. Jag har alltid matat min ormar i terrariet när det varit möjligt och några bittendenser har aldrig visat sig. Luktsinnet är det viktiga för reptilerna när det vankas mat.

109
14
Tyris:
Är det samma sak med ödlor, för mina leopardgeckos är lata så om jag släpper i syrsor så springer de iväg och då vet jag ej om ödlorna tar dem eller inte och då kan de ju bita ödlorna. Just nu matar jag i burk.

33
27
ReptileNerds:
I agree with the 2 here.  Feeding in your tank is no problem as long as you have only one snake in the terrarium.   Otherwise its fine.  If you want to be over paramiod  just make sure your in your terriaum  a lot, water bowl changes, poop cleanig, spraying. You will figure out what works for you

Juice Chelini
REPTILE NERDS SKARABORG
www.reptile nerds.com

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Jag har hört att man ska ta ut ormen så den äter av substratet. Annars så kan man ju mata med fodertång.

230
185
Humi:
Fredrik89 skrev:
Jag har hört att man ska ta ut ormen så den äter av substratet. Annars så kan man ju mata med foder tång.

Antar att du menar att den inte ska få i sig av bottensubstratet. Absolut ingen fara om dom får i sig lite skit som är på foderdjuren. 

412
419
Hadara:

Fredrik89 skrev:
Jag har hört att man ska ta ut ormen så den äter av substratet. Annars så kan man ju mata med foder tång.

Ormarna kan smälta ben så jag tror nog att lite bottensubstrat inte är någon fara :) I det vilda lär dom få i sig ett och annat. Ingen som matar dom i en låda där 

544
425
Gibblo:

Matar också i terrariet, matade i låda tills jag blev biten och insåg hur mycket bättre det var att mata i terrariet, tillsatte bara tap-training vilket fungerar utmärkt. Som Hadara säger så smälter ormar ben och horn i naturen så lite bottensubstrat är inga problem.

Har aldrig hört om en orm som dött av att ha fått i sig torv, bark eller liknande.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild