Värmekälla till träterrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Vill man slippa gjuta i sitt terrarium fungerar även mitt sätt minst lika bra ;) Ta 2 skivor cellplast, en riktigt tunn & en något tjockare (Lika stora) och placera värmeslingan mellan skivorna, tejpa ihop hårt, klart! Billigt & funktionellt! Jag har använt den metoden i många år och är supernöjd! Värmen sprider sig bra på frigolitplattan & den håller sig även varm en bra stund efter släckning. 

Den smalaste skivan har jag högst upp & den tjockare har jag mot botten. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Jonas_ skrev:
Vill man slippa gjuta i sitt terrarium fungerar även mitt sätt minst lika bra ;) Ta 2 skivor cellplast, en riktigt tunn & en något tjockare (Lika stora) och placera värmeslingan mellan skivorna, tejpa ihop hårt, klart! Billigt & funktionellt! Jag har använt den metoden i många år och är supernöjd! Värmen sprider sig bra på frigolitplattan & den håller sig även varm en bra stund efter släckning. 

Isolera både över och neråt kan leda till överhettning av kabeln. Bäst vore om den övre var en kopparbit ;-)
Kan även inträffa med för tjockt bottensubstrat har vi upptäckt, men det är nog bara ett problem för djurparker och tropikarium och inte privatpersoner.

Medlem i DHF
1083
777
Westman:
Skulle då rekommendera att man följer kabeltillverkarens cc avstånd på kabeln. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Hoggaforfan skrev:

Isolera både över och neråt kan leda till överhettning av kabeln. Bäst vore om den övre var en kopparbit ;-)
Kan även inträffa med för tjockt bottensubstrat har vi upptäckt, men det är nog bara ett problem för djurparker och tropikarium och inte privatpersoner.

Jag har alltid öppet på den sidan som ligger mot väggen, vet inte om det duger eller hjälper så mycket men jag får lite luftgenomströmmning mellan skivorna, men som sagt jag har egentligen ingen aning om det räcker :P Har fungerat länge iaf... säger jag tills den dagen huset står i lågor :/ Bra tips Hogga och är absolut nåt att tänka på! 

19
0
Jens96:
Jonas_ skrev:

Okej, tack för tipset! Vad har du för watt på dina värme slingor?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jens96 skrev:

Okej, tack för tipset! Vad har du för watt på dina värme slingor?

Har ju ett par terrarier hemma så har allt mellan 15 och 80 watt om jag inte minns fel, +10 igång och några i reserv :) Använder inga mattor! Kanske en smaksak men jag föredrar slingor alla dagar i veckan! 

19
0
Jens96:
Jonas_ skrev:

Har ju ett par terrarier hemma så har allt mellan 15 och 80 watt om jag inte minns fel, +10 igång och några i reserv :) Använder inga mattor! Kanske en smaksak men jag föredrar slingor alla dagar i veckan! 

Okej, har ett trä terrarium som snart e klar som är 168x96x50 så kan du ge ett tips på vad du skulle ha haft för watt i ett sådan? 
Kör du med dimmer på de också isf?
mvh//Jens 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild