Värmekälla till träterrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
0
Jens96:

hej, håller på att bygga ett nytt trä terrarium i 12mm trä och har försökt söka på vad som är bäst värme källa att ha i ett sånt men finns tusen olika svar. 

så tänkte om nån här har nå bra förslag på vad man ska ha antingen en värmematta eller värme slinga och vilken watt isf?

utanför eller inne i buren och ska mån ha nån frigolitskiva över isf?

tacksam för svar mvh//jens 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Hur stort är terrariet och vad för djur ska huseras där i? Sånt spelar en stor roll vilken typ av värmekälla man väljer, klättrande och solande djur har värme värme ovanifrån, marklevande arter kör jag med slingor till.. med några undantag. 

Jag använder mig av värmeslingor och värmepaneler i träterrarium. Vilken watt är nästan omöjligt att svara på då många faktorer spelar in :-D

2052
780
psyjoh:
Som Jonas säger så har storlek på terrariet och vilken art som ska bo där stor betydelse för att kunna svara. 

1685
794
fluffis:
Jag säger som de andra att det beror på art/miljö. Här är en tråd som tar upp samma frågeställning och det finns ytterligare länkar till två andra trådar. Förmodligen kan du hitta något matnyttigt där :)
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3251

2966
1648
Hoggaforfan:
Kabel blir mindre hål och trä är isolerande så värme utanför gör inte så mycket nytta.

Såhär gör vi:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3288

19
0
Jens96:
Tack för alla svar! Jag ska ha en kungspyton i terrariet och storlek på det är 168x96x50

23
8
Falk92:
Hoggaforfan skrev:
Kabel blir mindre hål och trä är isolerande så värme utanför gör inte så mycket nytta.

Såhär gör vi:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3288

hur gör ni om kabeln skulle av misstag gå sönder? måste man inte då jobba som satan för att bryta upp betongen?

2966
1648
Hoggaforfan:
Falk92 skrev:

hur gör ni om kabeln skulle av misstag gå sönder? måste man inte då jobba som satan för att bryta upp betongen?

Därför man inte gjuter fast den i bakgrunder. Vi kan bara klippa av kabeln vid behov och lyfta ut det trasiga och gjuta nytt.

23
8
Falk92:
Hoggaforfan skrev:

Därför man inte gjuter fast den i bakgrunder. Vi kan bara klippa av kabeln vid behov och lyfta ut det trasiga och gjuta nytt.

men fastnar det inte på den ytan man gjuter? eller har man något under där man gjuter?

2966
1648
Hoggaforfan:
Falk92 skrev:

men fastnar det inte på den ytan man gjuter? eller har man något under där man gjuter?

Jag lämnar kvar (eller strör ut) lite bottenmaterial just så det inte ska fastna någonstans.
Vi har oftast så tjock torv så jag har oftast 5-10cm till bottnen. Men annars kan man lägga lite plast eller papper som skydd.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild