Matvägrande Pyromelana

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

116
54
Micke76:
Hallå!
Köpte en 1 år gammal Arizona bergskungssnok (ca 40 cm) på Expo syd i lördags. Stoppade den i en inredd IKEA-box när jag kom hem. Den har en liten värmematta på 7W i ena hörnet, gott om gömställen (sten, ihålig gren, murgröna och grotta. Ormen är lugn och nyfiken, och är varje dag ute och utforskar varenda del av lådan. Igårkväll försökte jag mata den med en stor pinkie (eller för att vara helt exakt en hårlös fuzzie) Jag la den i en hushållsrulle över natten, men när jag tittade i morse låg den kvar. Eftersom den inte var torr än la jag den i stället i en liten matskål. När jag kom hem i eftermiddags låg den fortfarande kvar, och jag slängde den. Jag inser naturligtvis att det är för tidigt att börja oroa sig, men min tanke är att ormen ska flytta in i sitt nya terrarium om ca 1 vecka. Den ska då helst ha ätit, för att på så sätt ha en dryg vecka på sig att acklimatisera sig. Är det vanligt att dom är så tröga med mat? Jag ska kanske tillägga att den är inställd på musdiet sen första början. Jag har inte direkt några referensramar här. Jag har en Kalifornisk Kungssnok som är ett matvrak utan like. Den är alltid hungrig och verkar inte ha någon botten i sig. Så man kan säga att det här är en ny situation för mig. Bör man kanske vifta med musen framför ormen för att "reta upp" den lite? Några tips någon?

953
1840
peter54:
Micke
Det är kutym att låta ormen bo in sig minst en vecka innan man ens försöker mata. Låt den bara vara ifred ett tag så ordnar det sig såsmåningom. När det gäller just pyromelana finns många olika egenheter, exempelvis  att en del individer bara äter tre månader om året och avstår under nio månader, andra äter nio månader och slutar sedan för att ta en paus med maten. En sådan orm matvägrar inte förrän det gått mycket lång tid.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Personligen väntar jag minst 3-4 veckor med nya ormar innan jag ens tänker tanken på att erbjuda mat :) Ofta går det längre tid än så också och kan säga att jag väldigt sällan har ormar som strular med maten, jag väntar också flera veckor eller månader innan jag börjar röra mig i samma rum som ormen står, ger den mycket lugn & ro första veckorna för att den ska få bästa möjliga start i mitt ormrum. 

Jag läser ofta om människor som dagen efter hemkomst har börjat hålla på med sina nya ormar, i min värld är det vansinne, eller iaf rätt mycket okunskap om vad man köpt sig :) 

Hoppas det löser sig framöver, du behöver absolut inte vara orolig än på några veckor, minst. 

953
1840
peter54:
Pyromelana är som sagt mycket egna i beteendet, jag har haft många, minst ett dussin vuxna och jag har tidigare fött upp dem i många år. Jag har varit med om juveniler som börjat äta efter sju månader, jag har sett individer som bara ätit under tre månader per år och andra som äter jämt.

Om man ser att ormen inte äter på kanske tre-fyra månader kan man börja fundera, men inte annars när det gäller pyromelana. Jag har bara en Lampropeltis pyromelana knoblochi just nu och han vill ha mat jämt, därför är har redan vid tre års ålder lika stor som de brukar vara vid två år.

116
54
Micke76:
Ja då! Jag har hört talas om det. Det var mer att kungssnoken hade inga problem med att varken äta eller flytta in i ett stort terrarium  nästan direkt. Jag har däremot inte hanterat den här ormen sen vi kom hem. Hon står i ett rum för sig själv utan någon som springer och stör.  Men hur tycker ni att jag ska göra med flytten in i det nya terrariet? Hon hinner ju bara bo in sig i lådan innan det är dax att flytta igen.  Bör jag i så fall vänta med att flytta henne?

116
54
Micke76:
Förresten Peter!  Det blev den ormen som du gillade bäst ändå. Den är ännu snyggare i verkligheten. Har mycket mer röd färg på sidorna än vad som syns på bilden. Ska ta fler foton och lägga upp längre fram.

953
1840
peter54:
Jag skulle inte vänta eftersom tiden det tar att "bo in sig" är densamma oavsett när du flyttar ormen. Ja det ska bli kul att se bilderna. Funderar själv på att ta in fler pyro knoblochi igen, saknar dem, men då måste jag kränga iväg något av mina nuvarande par. Svårt val.

116
54
Micke76:
Ja, jag har terrariet här, men det tar lite tid innan det är inflyttningsklart. Håller på med bakgrunden nu. Den ska målas och klarlackas först. Vad är det då? Har du inte plats till fler ormar eller? ;)

953
1840
peter54:
Micke
Jag har 14 terrarier och 14 ormar, fler ryms inte ;)

508
304
Jonas77:
Peter, har du knobbar igen? Din gamla är i alla definitioner sjukligt glupsk.

Jag har inte läst hela tråden, men tänkte göra en snabb inflik vad gäller matvägran hos fångenskapsfödda djur. Min åsikt är att det ofta sker en mer eller mindre snabb övergång till frysta gnagare för nya ormarter i fångenskap. En uppenbar flaskhals är ju just ungar till viltfångade djur. Äter de inte så för de inte den genetiska preferensen för annan mat vidare, och efter några generationer finns mest djur som äter gnagare.
Detta gäller bara om man inte "får igång" ungarna. Det finns en gråzon där många arter fortfarande är i fasen att de går att "få igång" så de sedan frivilligt äter gnagare.
Det är nu jag kommer in på det kontroversiella, nämligen när det är rätt och fel att "tvinga" fram djur som inte naturligt gillar gnagare från födseln. Jag skulle t.ex. inte tvångsmata en majsorm för att hålla den vid liv, just för att det inte gynnar kommande generationer då det finns så mycket majsorm.
Det finns nog ganska många "mellanarter" där det är en avvägning om man skadar eller gynnar arten i fångenskap med hur man hanterar ungarna. Jag har själv ställts inför frågan med mina egna Sanzinia-ungar.

Detta är inte på något sätt en kommentar till några arter i synnerhet, framförallt inte som nämnts i tråden, utan bara vad jag tycker är en intressant etisk aspekt av matvägran hos olika arter.

Jag hoppas att det löser sig för din orm, man hittar ofta tekniker och triggers som underlättar matningen hos svårmatade ormar, jag vet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild