Skäggagamer i grupp (obehaglig bild).

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

544
425
Gibblo:
Evanjeline skrev:
Beror ju väldigt på hur på varandra arten är, och hur långt ifrån de behöver vara från varandra för att känna sig ensamma. Jag har ingen aning hur stor yta en skink brukar röra sig på en dag, så ett stort terrarium kanske är nog. Eller så kanske det är alldeles för litet.

Jag har tre stycken tropiocolotes, - två hanar och en hona - i ett 50Lx30Hx30B (ödlorna blir ca 5cm)med en bakgrund full med springor de kan ligga i, och hålor i marken. De verkar inte bekymra sig om varandra över huvud taget. Snarare tvärt om faktiskt. Bland annat har de ett speciellt läte de gör när de hittar vatten, och jag kan inte annat än att anta att de använder det för att kalla på de andra. I början så gick en till vattnet varje natt, började kalla på de andra två, som båda kom rusande sen stod de där och lät i några minuter. :D Nu har de nog insett att det alltid finns vatten för de har slutat med att vara helt exalterade varje gång de hittar det. De kallar även på varandra, och går och letar upp varandra om ingen svarar. 

Så det verkar finnas några undantag, även om där inte är många. Nu har jag haft dessa sen i våras, så inte så länge. Så det är ju inte omöjligt att de kommer att börja bråka längre fram. Ingen antydan på det änsålänge. 

Absolut, det fungerar säkert bra för dig. Jag menar bara att generellt sett så är det svårt att jämföra ett terrarium med naturen även om det är skitstort och djuret i fråga är ganska litet så tror jag att även små djur förlyttar sig en bit i sina liv, där de i alla fall har möjligheten till det. Nu pratar jag bara om i situationer där flera individer skulle vilja söka sig bort.

Menar inte att djur inte kan trivas i mindre terrarium, spindlar är ju ett exempel. Honor förflyttar inte sig direkt om hon har en trygg håla och mat och behöver därför inte ett stort terrarie. Men de behöver aldrig inte fly för något heller då man håller dem ensamma. (undantag några få arter).

2052
780
psyjoh:
Den ena arten av skinkarna de visade i dokumentären trodde dem först varit utdöd ett tag. Men det visade sig att de lever nere i hålor i öknen sen är dem vid öppningen en och en när de ska jaga. Verkade som att de bodde i hålan större delen av livet. Där var både vuxna och ungar i hålan. Kommer inte ihåg vad arten eller dokumentären hette men kan leta upp det om någon är intresserad. Tror det var från BBC. 
Men det verkar vara vanligt just bland skinkar att de lever ihop. 

903
510
Evanjeline:

Jag ville bara dela lite erfarenheter om en art som går att hålla i grupp. Det verkar ju ganska vanligt att folk vill ha mer än ett djur i samma terrarium, och jag kan också förstå det, det blir mycket mer liv i burken. MEN då måste man ju också välja en art som det går med. Uppenbarligen är skäggagam inte en sådan art. Vem vet, någon kanske läser detta och väljer en art som kan gå ihop istället för att sätta ihop tex två skäggisar.

Sen är det ju klart att man inte kan jämnföra terrarium med naturen. I de flesta fall blir där ju aldrig seriösa bråk mellan tex hanar ute i det vilda, för de just kan gå iväg. De flesta djurarter försöker ju att visa upp sig utan att skada varandra för mycket då det inte är praktiskt.

Psyjoh om du kan får du gärna ta reda på vilken dokumentär det är. Låter intressant.

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Jag ser att någon lagt till "Obehaglig bild" i rubriken, vem det än är så tycker jag det är löjligt! Då får vi märka fler forumtrådar som innehåller matbilder eller något annat som någon skulle kunna uppfatta som obehagligt :) Jag har givetvis respekt för att vissa människor inte vill se en reptil äta.. men då befinner man väl sig på fel forum? 

Aja strunt samma :) Alla tar vi illa upp av någonting i denna värld, låt "obehaglig bild" stå kvar då, men säger det igen, fy vad löjligt på ett reptilforum att märka en bild där en ödla äter en annan ödla! :D 

Ha en fantastiskt trevlig helg alla riktiga herpare. Det ska jag ha.. 

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Temla skrev:
En liten varning för bilden hade varit uppskattat.

Vad finner du stötande i bilden? Att en stor ödla äter en mindre ödla? Jag ber om ursäkt om du tog illa upp, det var såklart inte syftet, hade ALDRIG lagt upp denna bild på någon annan sida än för terrariefolk.

2052
780
psyjoh:
Evanjeline: life in cold blood heter dokumentären. Finns 4 avsnitt minns dock inte vilket avsnitt detta var med skinkarna. Men samtlita avsnitt är intressanta.

Vet inte om jag minns rätt var ett bra tag sedan man såg dem men annars är det någon annan med David Attenborough. 

903
510
Evanjeline:
Tack så mycket. Då blir det att se dem alla när man har tid då.

235
155
Brokensynapse:
psyjoh skrev:
Evanjeline: life in cold blood heter dokumentären. Finns 4 avsnitt minns dock inte vilket avsnitt detta var med skinkarna. Men samtlita avsnitt är intressanta.

Vet inte om jag minns rätt var ett bra tag sedan man såg dem men annars är det någon annan med David Attenborough. 

Kan det vara avsnittet dragons of the dry eller vad det heter. Vill minnas att skinken du menar heter stubbsvansskink eller nåt sånt. De e väl ödlan som dess försvar är att svansen ser ut som huvet på den. 

2052
780
psyjoh:
Brokensynapse skrev:

Kan det vara avsnittet dragons of the dry eller vad det heter. Vill minnas att skinken du menar heter stubbsvansskink eller nåt sånt. De e väl ödlan som dess försvar är att svansen ser ut som huvet på den. 

Jo det avsnittet var det. Ja de söker upp samma partner i resten av livet när de väl valt en. Rätt häftigt ändå att de har den intelligensen. 

235
155
Brokensynapse:
psyjoh skrev:

Jo det avsnittet var det. Ja de söker upp samma partner i resten av livet när de väl valt en. Rätt häftigt ändå att de har den intelligensen. 

Ja det är vad dom säger iallafall. Sen om det beror på vad vi kallar monogami eller inte kan inte jag uttala mig om då jag vet inte hur forskningen som visade det fenomenet bedrevs. Kan ju vara flera olika anledningar till att det är samma par som parar sig. 
Jag personligen ser ingen anledning till att ha flera djur i en burk. Även om det gäller småödlor eller stora ormar så känner jag personligen att det är lättare och bekvämare med 1 djur per burk. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild