Evanjeline skrev: Beror ju väldigt på hur på varandra arten är, och hur långt ifrån de behöver vara från varandra för att känna sig ensamma. Jag har ingen aning hur stor yta en skink brukar röra sig på en dag, så ett stort terrarium kanske är nog. Eller så kanske det är alldeles för litet.
Jag har tre stycken tropiocolotes, - två hanar och en hona - i ett 50Lx30Hx30B (ödlorna blir ca 5cm)med en bakgrund full med springor de kan ligga i, och hålor i marken. De verkar inte bekymra sig om varandra över huvud taget. Snarare tvärt om faktiskt. Bland annat har de ett speciellt läte de gör när de hittar vatten, och jag kan inte annat än att anta att de använder det för att kalla på de andra. I början så gick en till vattnet varje natt, började kalla på de andra två, som båda kom rusande sen stod de där och lät i några minuter. :D Nu har de nog insett att det alltid finns vatten för de har slutat med att vara helt exalterade varje gång de hittar det. De kallar även på varandra, och går och letar upp varandra om ingen svarar.
Så det verkar finnas några undantag, även om där inte är många. Nu har jag haft dessa sen i våras, så inte så länge. Så det är ju inte omöjligt att de kommer att börja bråka längre fram. Ingen antydan på det änsålänge.
Absolut, det fungerar säkert bra för dig. Jag menar bara att generellt sett så är det svårt att jämföra ett terrarium med naturen även om det är skitstort och djuret i fråga är ganska litet så tror jag att även små djur förlyttar sig en bit i sina liv, där de i alla fall har möjligheten till det. Nu pratar jag bara om i situationer där flera individer skulle vilja söka sig bort.
Menar inte att djur inte kan trivas i mindre terrarium, spindlar är ju ett exempel. Honor förflyttar inte sig direkt om hon har en trygg håla och mat och behöver därför inte ett stort terrarie. Men de behöver aldrig inte fly för något heller då man håller dem ensamma. (undantag några få arter).