Exo-terra, EpiWeb bygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 29

376
359
a6lex:
MartinJ skrev:
Jag fortsätter bli imponerad av detta. Gissar att det är Luleås Tekniska Universitet du läser vid, hehe.
En liten fundering bara: Du monterar fläktar på lysarmaturerna då det blir för varmt med dem, men du vill samtidigt byta ut gallret på ovansidan mot glas. Rent spontant kommer det att höja temperaturen ganska ordentligt (säger jag utan att ha testat).

Det stämmer! ;-) Läser Civilingenjör i Bilsystem och Maskinteknik. Då ramperna är den enda värmekällan så hoppas ja på att om jag kyler ramperna så kommer värmen att sjuknka oavsett om jag har glas eller nät i taket.  Men jag har faktiskt inte en aning om det kommer funka så det är lite av ett experiment. Om det är nått man lär sig här så är det att teori och praktik aldrig funkar ihop ;-)

Håller på att titta på om man kan bygga en kylanläggning till terrariet (kylskåp med fläkt)

217
337
MartinJ:
Om du vill göra ett riktigt seriöst kylsystem så vet jag att folk har använt sig av peltierelement i terrariesammanhang där man vill ha rätt kallt (t.ex. orkidéskåp). Kanske kan vara värt att titta på som kylelement till utrymmet där du kyler luften innan den transporteras till terrariet.

376
359
a6lex:
MartinJ skrev:
Om du vill göra ett riktigt seriöst kylsystem så vet jag att folk har använt sig av peltierelement i terrariesammanhang där man vill ha rätt kallt (t.ex. orkidéskåp). Kanske kan vara värt att titta på som kylelement till utrymmet där du kyler luften innan den transporteras till terrariet.

Det ska jag absolut titta vidare på! Har inte hört talas om det ordet innan.

376
359
a6lex:
Bad en kompis på skolan att skriva ut lite fästen till glaset i sin 3D skrivare :-) Fick ett meddelande kl 3 inatt om att de va klara. Så fick hoppa efterfesten och hämta de på vägen hem. De är i ett material som hetter PLA en relativt ny plat på marknaden som har mycket speciella egenskaper.

Passade n bitarna för att se så de passa, sen limmade jag alla bitar, tyvärr är limmet vitt... Men är det enda som fungerar på plasterna.

Som tur är syns det inte på ovansidan.

Limmet jag använder heter Maxi Bond Extrem och är bland det bästa på marknaden för dessa ändamål. Kostar skjortan men lönar sig i slutändan.

376
359
a6lex:
Åkte o hämta glaskivorna, de va egentligen lite för stora men plasten kunde flexa tillräckligt för att kunna få det dem ändå. Fick slipa lite i ena hörnet på glaset bara.

376
359
a6lex:
Kylningen av ramperna verkar fungera som det ska, den har nu stannat mellan 28°C och 28,5°C. Nu har jag bara halva kyleffekten då ena rampen saknar fläktar. Det är 26,8°C i rummet vilket innebär att jag bara har en höjning med 2°C.

Man kan klart och tydligt se skillnaden mellan ramperna i temperatur!

Temeperaturen i terrariet.

Temeperaturen på den oskylda rampen

Temperaturen på den kylda rampen

Här även tittat på Peltierelement som MartinJ tidigare nämnde! Mycket intressant teknik som kan användas till att kyla vatten reservoaren och där med kyla terrariet :-) Ska börja rita/räkna på ett system om jag upptäker att den blir för varmt i terrariet.

903
510
Evanjeline:
Jag hatar dig litegrann just nu;/ Kompis som skriver ut custom plastfästen till dig från en 3dskrivare bara sådär. Inte alls avundsjuk...

376
359
a6lex:
Evanjeline skrev:
Jag hatar dig litegrann just nu;/ Kompis som skriver ut custom plastfästen till dig från en 3dskrivare bara sådär. Inte alls avundsjuk...

Fick betala 4öl för det ;-) Men det är absolut något som förenklar det hela! Det går ju helt klart att skicka saker också om någon skulle behöva någon specialgrej :-)

378
479
Svedjemo:
a6lex skrev:

Fick betala 4öl för det ;-) Men det är absolut något som förenklar det hela! Det går ju helt klart att skicka saker också om någon skulle behöva någon specialgrej :-)

Du hade ju ett helt släp med öl så du har ju råd att skriva ut hur mycket som helst från din polares 3D-skrivare :)

Spännande bygge. Ska bli kul att följa!

376
359
a6lex:
Har nu bestämt hur jag ska fästa upp regnsystemet. Blir med original sugproppar, det enda problmet är att sugpropparna bara passar original dysor. Men det medföljer proppar för att fästa upp slang och de kan man använda!

Ska byta ut L-koplingen med genomföring till en vanlig L-kopling utan gneomföring :-)

Tyvärr finns det bara 2 sånna fästen... Men det finns 4st sugproppar så varför inte skriva ut några? :-D

Slängde ihop en i CAD, tyvärr ligger skjutmåttet i förrådet så fick förlita mig på linjalen.

Får se om de är klara imrg! De ska göras i nylon för att behålla flexibiliteten
Logga in för att posta i forumet
Sida av 29
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild