Exo-terra, EpiWeb bygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 29

376
359
a6lex:
anders skrev:
Jäklar vad du fixar och donar. Man blir ju lite energisk och vill fixa något själv!

Kul att det jag gör intreserar er :-)
MartinJ skrev:

Tänker samma sak varje gång jag öppnar tråden. Det enda rätta vore ju om a6lex åkte runt i Sverige för att fixa fräna lösningar till folk. För hobbyns skull görs detta givetvis på hans bekostnad, snarare än terrarieägarens.

Skulle jag gärna göra om tiden fanns! Men nu får ni nöja er med inspiration som jag hoppas jag kan bidra med!

376
359
a6lex:
Fick sitta hela kvällen o bygga om den satans Evon... Klippte dock inga kablar så jag kan återställa den då jag har 5års garranti!

Självklart var det specialskruv så fick inhandla Triwing bits för att kunna öppna upp allt. Men sen var det bara att koppla ut allt och in i nya sockets.

Efter nån timme var det klar och resultatet ser nästan original ut.

Satt resten av kvällen att koppla och binda upp allt kablage bakom terrariet så det blir snyggt och lätt att hålla reda på. Satte upp Evon med medföljande kardborreband, sitter riktigt bra.
En fullständig recension kommer senare!

376
359
a6lex:
Har nu gjort en fast instalation av termostaten och kan ge ett utlåtande på den. Skärm och touch är inte topp of the line jämfört med smartphones. Är samma gamla teknik med tvådelad skärm där en pekning registreras när de två delarna trycks ihop, vilket gör den lite okänslig.
Grafiken på displayen duger gott och väl för ändamålet.

Ett stor plus är alla valmöjligheterna där man kan ställa de flesta funktioner. Lite synd att det bara är 1 kanal som kan pulsa/dimma medans den andra kanalen endast kan kör on/off.

Regleringen ä mest troligt samma som i de andra Microclimate, bara att temperaturen (setpoint) skickas digitalt till styrboxen. Då jag inte har någon värmekälla monterat så kan jag inte utala mig allt för mycket, men den håller tempreturen på kylsidan i alla fall. Har en setpoint på 28°C och ligger mellan 27,5-28,2°C. Det gäller dock bara när den återhämtat sig efter duschen har körts, då kan det sjunka till 27°C.

Over all så tycker jag att om man inte nöjer sig med en simplarie variant (utan heat/cooling och dag/natt kombinerat) så är det denna som gäller! Dock säljs den tydligen endast med UK standar stickproppar vilket kan skapa problem om man inte vill koppla el.

Men kan erkänna ett den ser både snygg och diskret ut när den sitter på Exo-Terra toppen ;-)

376
359
a6lex:
Fick hem min Humidity Controller WH8040 idag. Fick tips här tidigare i en annan tråd att köpa STC-1000 som termostat så köpte en WH8040 som är motsvarigheten på hygrostatsidan.

Tänkte sen att jag behöver ju ett chassie, så Cadda upp ett och skicka på 3D-printing som jag förhoppningsvis har imorgon. Återkommer med uppdatering om hur bra/dålig den är!

Satte in färdiga hål för genomföringar där alla sladdar ska gå

182
87
Mrjansson92:
fan va najs du gör! =) du är nog bland dom mest seriösa och noggranna jag sett =P men lägger man ner sig ordentligt blir ju också slutresultatet bättre =)

376
359
a6lex:
Mrjansson92 skrev:
fan va najs du gör! =) du är nog bland dom mest seriösa och noggranna jag sett =P men lägger man ner sig ordentligt blir ju också slutresultatet bättre =)

Tackar, Kul att höra! Lite min tanke, vet efter alla projekt jag haft att den extratiden man lägger ner är sjukt värt när allt är klart sen. Inte bara det estetiska utan det tekniska som vattenbyte, rengörning och service av olika komponeneter i terrariet :-)

Hoppas även att vissa av de idéer jag laggt upp här kan insperera övriga medlemmar :-)

2052
780
psyjoh:
En liten parentes är att stickproppen är ju inget problem då det finns adaptrar i var varannan butik som säljer elektronik produkter tex. Clas Ohlson och Kjell & Co. och Teknikproffset. 

182
87
Mrjansson92:
a6lex skrev:

Tackar, Kul att höra! Lite min tanke, vet efter alla projekt jag haft att den extratiden man lägger ner är sjukt värt när allt är klart sen. Inte bara det estetiska utan det tekniska som vattenbyte, rengörning och service av olika komponeneter i terrariet :-)

Hoppas även att vissa av de idéer jag laggt upp här kan insperera övriga medlemmar :-)

ja, inspirerad blir man allt =) ja att underlätta framtida underhåll är ju alltid ett stort + =) ska bli riktigt kul att se hur det blir när det är klart =)

217
337
MartinJ:
Är EVO endast en glorifierad termostat, eller har den hygrostatmöjligheter också? Var den knölig att sätta igång, eller är det mer eller mindre Plug n' play?

376
359
a6lex:
psyjoh skrev:
En liten parentes är att stickproppen är ju inget problem då det finns adaptrar i var varannan butik som säljer elektronik produkter tex. Clas Ohlson och Kjell & Co. och Teknikproffset. 

Jag tycker det är ett stor problem, inte tekniskt men estetiskt. Inte så kul att köpa en termostat för 1000kr och sen trycka dit massa fula addaptrar som både bygger (tar onödig plats) och mest troligt är vit.
MartinJ skrev:
Är EVO endast en glorifierad termostat, eller har den hygrostatmöjligheter också? Var den knölig att sätta igång, eller är det mer eller mindre Plug n' play?

Tycker faktiskt inte att den är glorifierad, lever upp till allt som den påstår även om displayen inte är topp of the line (inkl touch). Den är så mycket plugg and play som det bara kan bli! Du ställer in den temperatur som kylan (i detta fall) ska reagera på, alltså 28°C i mitt fall och så sätter man värmen på 27°C för att få en mjuk övergång och utnyttja de övriga värmekällorna (ljus, akvarietpump, fläktar m.m.). Finns väldigt många inställningsmöjligheter, fler än vad jag räknat med!

Det finns inget hygrostat, tror inte Microclimate någonsin har byggt en hygrostat. Så bygger en egen istället :-)
Skulla faktiskt rekomendera den om de billigare och enklare inte passar ens behov som i mitt fall. Regleringen är på 1/10 av 1°C (praktiska) vilket är riktigt bra. Snabb reglering på både värme och kyla.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 29
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild