Belysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

444
153
jpson67:
Nån som kan rek bra belysning i ett terrarium som kommer har en del fukt

2966
1648
Hoggaforfan:
LED-lister: terrajova.eu

444
153
jpson67:
Hoggaforfan skrev:
LED-lister: terrajova.eu

Då är frågan vilken som räcker till en pyton, dom klarar sig ju utan uvb mm

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag har blandat 4500k och 6000k i min burk och växterna verkar trivas. Ska du inte ha växter alls så hade jag satsat på 6000k. Lite hårdare ljus men ger korrektare färger tycker jag.
Finns bara UVA som LED ännu men UVB kommer väl förr eller senare.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Växter klarar sig fint med bara 6000k list också 

378
479
Svedjemo:
Denna använder jag i min regnskogsburk, funkar fint och är billig.

www.dx.com/p/hml-waterproof-72w-9000lm-6000k-300-x-smd-5630-led-white-light-strip-w-mini-controller-5m-12v-275260.Vcpos4peCnP

Det är dock ett ganska kallt ljus så man behöver, som tidigare nämnts, komplettera med lite varmare ljus om man vill efterlikna ett "naturligt" ljus.

Edit: upptäckte att min länk inte funkar av någon anledning... Ska se om jag kan hitta en bättre länk

378
479
Svedjemo:
Vi gör ett försök till :)

www.dx.com/p/hml-waterproof-72w-9000lm-6000k-300-x-smd-5630-led-white-light-strip-w-mini-controller-5m-12v-275260

94
57
Wolhardt:
Jag har använt dessa utan problem:
www.clasohlson.com/se/Minidownlight-LED,%203-pack/Pr365844000
små o lätta, kan med fördel fästas inne i terr. med varmlimspistol.

Tror dessutom att dom e på 12V i fall olyckan skulle va framme , sen tycker jag att det blir snyggt med  flera smala spot-ljus, speciellt i regnskogs terrarium. Det blir lite mer som solstråler som tittar ner i undervegetationen.

417
249
KANDARBA:
Till mina insekter använder jag faktiskt Ikeas ihop kopplingbara led listor. Fast insekter kräver inget direkt ljus precis men då finns det lite ljus iallfall. 
Annars har jag Exo Terras lampor till alla ödlorna. med tillhörande armaturer. Men håller på att byta ut efterhand. Hitills har jag bytat 2 rör till Solar Raptor rör. 
använder exoterras metal top. Med lysrör och spot i dom

146
85
Lovet:
Wolhardt skrev:
Jag har använt dessa utan problem:
www.clasohlson.com/se/Minidownlight-LED,%203-pack/Pr365844000
små o lätta, kan med fördel fästas inne i terr. med varmlimspistol.

Tror dessutom att dom e på 12V i fall olyckan skulle va framme , sen tycker jag att det blir snyggt med  flera smala spot-ljus, speciellt i regnskogs terrarium. Det blir lite mer som solstråler som tittar ner i undervegetationen.

Var inne på Clas ohlson och tittade på dessa, de är väldigt små så jag tänkte bara fråga hur många du tror att de krävs till ett 60x45x60
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild