Newton skrev: Jag är bekväm och gillar att man bara kan spola av ett terrarium om man behöver rengöra.. :p
Håller på att avveckla mina tre träburkar.. Bara glas är jag ute efter i mitt reptilrum :)
Det är ju lätt att bygga med trä, men har ingenstans att bygga och så har jag inte intresset för att bygga..
Bygger bara mina bakgrunder, men det är allt, haha.
Okej, kul att höra att någon annan har andra åsikter :)
Jag förstår inte riktigt det här med bakgrunder till ormar riktigt. De är mest ivägen och tar plats och blir dessutom svåra att rengöra/desinficera. Till ödlor kan jag förstå eftersom de kan nyttja bakgrunder till att klättra på etc. I naturen bor majsormar på ganska många varierade ställen, typ skog och öppna slätter (med buskar och andra gömställen) men ganska sällan på klippor tror jag :)
Nu är det min tur att rada upp nackdelar med glasterrarier:
* De är (för) tunga och otympliga när man ska flytta dem
* Ventilationsöppningarna sitter nästan alltid fel eller är för stora så att det blir för mycket luftgenomströmning
* Glaset kan spricka
* De är ofta betydligt svårare att stapla ovanpå varandra än vad glasterrarier är, bland annat pga att de är tunga
* Om man inte täcker för sidorna så kan det bli otryggt för ormen
* Det är inte alltid så lätt att fästa grenar och andra grejer
* Glas är ett kallt material. Oavsett om man har värme igång så är alltid de ouppvärmda sidorna kalla. Om ormen slingrar längs sidorna eller ligger vid glaset så känns inte detta bra, tycker jag. Den här punkten har jag fått upp ögonen för sedan jag läste en artikel. I artikeln jämförs glasterrarier med plastlådor men själv tycker jag det finns ett tredje och bättre alternativ och det är trä :) Kolla länken i den här tråden: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1188