Hjälp på traven vid nyköp av orm och terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

347
220
Newton:

Plastlådor är ett jättebra tips.. min gammeltant är närmare 140 cm lång.. Så ett sådant terrarium är ju för litet för henne t.ex. 
Men en plastlåda kostar inte mycket! Då kommer du som sagt undan mycket billigare

1685
794
fluffis:
Här finns en bild på småburkar som jag har till mina småttingormar :) (bläddra ner till halva sidan ungefär)
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=323&p=2

I inlägg 2 kan man se några olika storlekar på Smartstorelådorna som jag gillar till växande ormar.
reptiler.ifokus.se/discussions/523f2218ce12c4629600187b-dina-terrariedjur-och-terrarium

347
220
Newton:

fluffis skrev:

Vet inte om jag var tydlig nog tidigare men som sagt så är ett terrarium med bottenytan 120x50 cm tillräckligt för en orm som blir max 125 cm men inte mer. Men det är klart... Skaffar du en mindre orm på 60-100 cm så kommer det att räcka länge ändå. Och långt ifrån alla majsormar blir över 125 cm så det kan ju gå :) Men det är så nära att det känns lika bra att skaffa ett terrarium som är 120x60 istället, om du förstår vad jag menar.

När det gäller majsormar så propsar jag på att det är små terrarier som gäller till små/unga ormar och större som gäller till större ormar. Själv använder jag plastlådor till små ormar. Då kan man byta upp sig betydligt enklare och billigare tills det är dags för ett "riktigt" terrarium. Glasterrarier gillar jag själv inte alls och tycker inte att det passar majsormar men det är en smaksak till stor del :)

Är det träburkar du tycker passar till majsormar? :) (Formplyfa, OSB)

Själv föredrar jag glas!

1685
794
fluffis:
Newton skrev:

Är det träburkar du tycker passar till majsormar? :) (Formplyfa, OSB)

Själv föredrar jag glas!

Absolut är jag för trä :)
Jag har ganska många gånger skrivit om nackdelar om glas men det finns förstås nackdelar med trä också :)

347
220
Newton:

fluffis skrev:

Absolut är jag för trä :)
Jag har ganska många gånger skrivit om nackdelar om glas men det finns förstås nackdelar med trä också :)

Jag är bekväm och gillar att man bara kan spola av ett terrarium om man behöver rengöra.. :p
Håller på att avveckla mina tre träburkar.. Bara glas är jag ute efter i mitt reptilrum :)
Det är ju lätt att bygga med trä, men har ingenstans att bygga och så har jag inte intresset för att bygga..

Bygger bara mina bakgrunder, men det är allt, haha.

8
3
Aqua_HeaD:
fluffis skrev:

Vet inte om jag var tydlig nog tidigare men som sagt så är ett terrarium med bottenytan 120x50 cm tillräckligt för en orm som blir max 125 cm men inte mer. Men det är klart... Skaffar du en mindre orm på 60-100 cm så kommer det att räcka länge ändå. Och långt ifrån alla majsormar blir över 125 cm så det kan ju gå :) Men det är så nära att det känns lika bra att skaffa ett terrarium som är 120x60 istället, om du förstår vad jag menar.

När det gäller majsormar så propsar jag på att det är små terrarier som gäller till små/unga ormar och större som gäller till större ormar. Själv använder jag plastlådor till små ormar. Då kan man byta upp sig betydligt enklare och billigare tills det är dags för ett "riktigt" terrarium. Glasterrarier gillar jag själv inte alls och tycker inte att det passar majsormar men det är en smaksak till stor del :)

Jag förstod absolut vad du menade med storleken på terrariet. Jag vet att måttet på detta terrarium ligger på gränsen, men det var det exemplet jag hade eftersom jag fått ett pris på detta paket via Herpers.

Personalen på Herpers rekommenderade inte platslådor utan tyckte definitivt att man skulle ha ett ordentligt terrarium eftersom det kunde missgynna välmåendet hos ormen. Har läst ganska många inlägg på nätet om folk som har sina juveniler i plastburkar och låter dom sedan flytta över i större burkar eftersom.

Jag har ingen aning vad som är rätt eller fel och det är just därför jag ställer mina frågor här för att få tips och idéer. Glad för alla tips och råd som ni ger mig.

347
220
Newton:
Aqua_HeaD skrev:

Jag förstod absolut vad du menade med storleken på terrariet. Jag vet att måttet på detta terrarium ligger på gränsen, men det var det exemplet jag hade eftersom jag fått ett pris på detta paket via Herpers.

Personalen på Herpers rekommenderade inte platslådor utan tyckte definitivt att man skulle ha ett ordentligt terrarium eftersom det kunde missgynna välmåendet hos ormen. Har läst ganska många inlägg på nätet om folk som har sina juveniler i plastburkar och låter dom sedan flytta över i större burkar eftersom.

Jag har ingen aning vad som är rätt eller fel och det är just därför jag ställer mina frågor här för att få tips och idéer. Glad för alla tips och råd som ni ger mig.

Det är ju inte länge de bor i plastburken i så fall. Sålänge man fixar med lufthålen och ljus m.m. så funkar det under den lilla tiden. De växer fort i början.
Jag kör dock med terrarium, som jag nämnde tidigare, men är inte emot plastlådeiden :)

1685
794
fluffis:
Aqua_HeaD skrev:

Herpers C. är den bästa reptilbutiken du kan hitta (enligt de allra flesta). Det skulle vara intressant att få reda på varför välmåendet skulle missgynnas i en plastlåda. Jag tycker inte att det har med materialet så mycket att göra utan har mer med inredning, ventilationsöppning, värme etc. att göra. Det gäller ju att man har lite koll på det :)

8
3
Aqua_HeaD:
Plastburkarna med lock som Fluffis hade var ju annars en idé till att börja med. Blir ju som sagt var lindrigt när man måste byta upp sig i storlek.

Tjusningen med ett glasterrarium är ju att man kan sitta och kika in i det, men om ormen ändå ligger gömd största delen av tiden så gör ju inte det så mycket att lådorna inte är helt genomskinliga.

Är det bara att göra hål i locket för luftcirkulationen och sedan skaffa en liten värmematta, lampa, vatteskål, gömställe, termometer och hygrometer?

1685
794
fluffis:
Newton skrev:

Jag är bekväm och gillar att man bara kan spola av ett terrarium om man behöver rengöra.. :p
Håller på att avveckla mina tre träburkar.. Bara glas är jag ute efter i mitt reptilrum :)
Det är ju lätt att bygga med trä, men har ingenstans att bygga och så har jag inte intresset för att bygga..

Bygger bara mina bakgrunder, men det är allt, haha.

Okej, kul att höra att någon annan har andra åsikter :)
Jag förstår inte riktigt det här med bakgrunder till ormar riktigt. De är mest ivägen och tar plats och blir dessutom svåra att rengöra/desinficera. Till ödlor kan jag förstå eftersom de kan nyttja bakgrunder till att klättra på etc. I naturen bor majsormar på ganska många varierade ställen, typ skog och öppna slätter (med buskar och andra gömställen) men ganska sällan på klippor tror jag :)

Nu är det min tur att rada upp nackdelar med glasterrarier:

* De är (för) tunga och otympliga när man ska flytta dem

* Ventilationsöppningarna sitter nästan alltid fel eller är för stora så att det blir för mycket luftgenomströmning

* Glaset kan spricka

* De är ofta betydligt svårare att stapla ovanpå varandra än vad glasterrarier är, bland annat pga att de är tunga

* Om man inte täcker för sidorna så kan det bli otryggt för ormen

* Det är inte alltid så lätt att fästa grenar och andra grejer

* Glas är ett kallt material. Oavsett om man har värme igång så är alltid de ouppvärmda sidorna kalla. Om ormen slingrar längs sidorna eller ligger vid glaset så känns inte detta bra, tycker jag. Den här punkten har jag fått upp ögonen för sedan jag läste en artikel. I artikeln jämförs glasterrarier med plastlådor men själv tycker jag det finns ett tredje och bättre alternativ och det är trä :) Kolla länken i den här tråden: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1188

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild