Att skaffa boa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

379
399
Mr_B:
pyton skrev:
Vilken variant säljer dom oftast i djuraffärer? Vilken imperator och cc

Vanligast dom säljer är imp/cc som säljs som imperator

151
10
pyton:
Så man kan få en cc när man beställer en imp? Låter inte bra:(

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
pyton skrev:
Så man kan få en cc när man beställer en imp? Låter inte bra:(

Det problemet slipper du om du köper din orm från en seriös och vettig uppfödare :-) du slipper dessutom zoobutikernas överpriser! Med andra ord allt blir bättre om man vänder sig till en privat uppfödare.
Sen om man läst på mycket och gjort sin läxa innan köpet så kan man kolla om butiken tagit hemdet man beställt, med kunskap slipper man bli lurad :-D

88
72
gebon:
Japp, helt klart bäst med en seriös uppfödare. Då har du även ett proffs att vända dig till om det blir några bekymmer. Dessutom slipper ju reptilen mellanlandningen och allt den kan råka ut för där.

151
10
pyton:
Fast när den väl komit till butiken så måsteman köpa de oavset vilken boa det är! Mamåste dessutom betala handpenning!

För 1m boa tar dom 2670kr

151
10
pyton:
Har varken bil lr körkort så jag kan inte ta mig till nån uppfödare :(

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

pyton skrev:
Fast när den väl komit till butiken så måsteman köpa de oavset vilken boa det är! Mamåste dessutom betala handpenning!

För 1m boa tar dom 2670kr

Klart du inte måste köpa djuret om det är fel art eller lokalitet dom tagit hem :D Man betalar ju endast för sånt man beställer, i annat fall kan butiken skicka tillbaka djuret. Handpenning är inget konstigt när man köper djur, det tar jag på alla mina ormar jag säljer, har varit med om för många oseriösa köpare genom åren så nu blir det handpenning på varenda juvenil som lämnar vårt ormrum :) 

Gå med i en herpetologisk förening!! Där kan du få hjälp med både transport samt att hitta en uppfödare, & inte minst är det viktigt med bra kontakter i hobbyn! Så man får första tjing på rariteterna ;) Ett riktigt bra tips från mig :) 

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=assocs

151
10
pyton:
Hur ser man om det är en cc lr imp boa?

151
10
pyton:
Ingen förening där jag bor:(

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

pyton skrev:
Hur ser man om det är en cc lr imp boa?

Det finns det andra som kan svara på bättre än mig! :) Inte min hemmaplan men gissningsvis går det att räkna sadlar och antal fjäll på diverse ställen på ormen, kanske finns enklare sätt, någon som kan ge ett tydligare rakare svar än mig?

Se till att få uppfödarbevis på ormen om det är en renrasig lokalitet du vill ha, det minskar risken betydligt för att du ska få något annat än du tror dig köpa :) Men framförallt: Läs på mycket & länge om den art du tänker skaffa, så mycket roligare när man fördjupar sig i sin hobby & skaffar sig kunskap, på så sätt ses man som seriös i mina ögon iaf :) 

Sammanfattningsvis, det bästa du kan göra i din situation är att gå med i en förening! Där finns kontakterna du behöver och vill ha :) Bara trevligt folk är det också, om än lite speciella ;) 

Jag råder dig att handla av en privat uppfödare, djuret du köper är ofta i bättre skick än hos stora grossister, samt att du får livslång support, vilket betyder en hel del! Bara tips från mig sen gör du som du vill, men jag har lärt mig den hårda vägen & fått många felköp genom åren, därav att jag kanske låter tjatig hehe... Med erfarenheten tar man även klokare beslut..oftast.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild